דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / כתב אישום נגד אוּבּר ישראל, ומנהליה, בגין פעילות בניגוד לחוק

כתב האישום הוגש על ידי משרד התחבורה, לאחר חקירה סמויה שארכה כחצי שנה וחשפה כי החברה מספקת שירותי הסעת נוסעים בתשלום, ברכבים פרטיים, ללא רשיון להפעלת מונית | כתבי אישום הוגשו גם נגד המנכ"ל ונגד שישה נהגים

אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).
אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מכה נוספת לאובר – משרד התחבורה הגיש כתב אישום נגד החברה ומנהליה בגין הסעת נוסעים בתשלום ללא רשיון ובניגוד לחוק. משרד התחבורה הגיש את כתב האישום בבית משפט השלום לענייני תעבורה בתל אביב.

כתב האישום הוגש על ידי המחלקה המשפטית של משרד התחבורה לאחר חצי שנה של חקירה סמויה שבוצעה על ידי אגף הפיקוח והחקירות של המשרד, במהלכה 'נשתלו' חוקרים סמויים כנוסעים שהשתמשו בשירותי אובר הפועלים כל לילה באיזור תל אביב. החוקרים תיעדו את הנסיעות שבוצעו ברכבים פרטיים שאינם מסומנים כמוניות ופועלים ללא רישיון להפעלת מונית.

בנוסף לכתב האישום שהוגש נגד החברה, הוגשו כתבי אישום גם נגד מנכ"ל החברה יוני גריפמן וכנגד שישה נהגים. בכתב האישום מפורטים מקרים שונים בהם אספו נהגי אובר פקחים סמויים באיזור תל אביב לאחר שהוזמנו על ידי האפליקציה. עלויות הנסיעה בשירות אובר עלתה מעט פחות מעלות מונית, כשהחברה גובה מהנהגים כ-25% מעלות הנסיעה.

אחרי מספר שנים שבהן אובר מנסה לקבל אישור לפעול בישראל, החל מנובמבר האחרון החלה חברת אובר להפעיל את האפליקציה שלה תחת המותג 'אובר נייט'. במסגרת זו מנסה אובר לעקוף את הרגולציה של משרד התחבורה ולהגדיר את התשלום של הנוסעים כהשתתפות בעלות הנסיעה ולא כתשלום בעבור שירות. חקירת משרד התחבורה התמקדה בהבאת הוכחות לכך שהנסיעות בוצעו לפי הזמנה בדומה לנסיעה במונית ולא כאיסוף טרמפיסט המשתתף בעלות נסיעה שהייתה מתבצעת גם ללא איסוף הנוסע בדומה לשירות שנותנות אפליקציות אחרות כמו 'וויז' ו'מוביט'.

אובר – מודל מפוקפק שהדעות עליו חלוקות

המודל הכלכלי של אובר כמו גם של אפליקציית השכרת הדירות 'אייר בי אנד בי', מאתגרת את החוקים והרגולציות לא רק בישראל אלא בעולם כולו. השיטה מחליפה את יחסי ההעסקה הקיימים והמוסדרים בחוק ולמעשה מאפשרת לכל אדם לפתוח עסק (במקרה זה להסעת נוסעים או השכרת חדרי מלון) ללא פיקוח והסדרה. האפליקציות מבקשות להיות מוגדרות כמתווכות הנותנות שירות הן למקבלי השירות (הנוסעים או שוכרי החדרים) והן לספקי השירות (הנהגים והמשכירים). תומכי השיטה המזוהים עם תפיסות ליברטאניות של הסרת הפיקוח הממשלתי רואים בשיטה ככזו המשחררת את נותני השירות מכבלי הרגולציה ומכנים אותה "כלכלה שיתופית". מבקרי השיטה מכנים אותה "כלכלת החלטורה", מדברים על ההשפעות שיש לשיטה זו על יחסי עבודה, על מחירי הדירות ועל רמת השירותים שניתנת לצרכנים, כשבקצה ישנה חברת ענק בינלאומית שמרוויחה אחוזים נכבדים מבלי לקחת אחריות ממשית על השירות שהפועלים מטעמה מספקים.

המתנגדים לכניסת אובר לישראל, נהנים היום מתמיכתו של שר התחבורה ישראל כץ המבקש לשמור על תנאי הפעילות בשוק המוניות הישראלי. בעבר נרשם גם עימות חריף בין השר כץ לנתניהו שביקש מהשר כץ לקדם את כניסת אובר לישראל לאחר שפגש את מנכ"ל אובר העולמית בוועידת דאבוס.

בינתיים בערים ומדינות רבות בעולם מתחזקת המגמה של הוצאת פעילות כמו של אובר ושל אייר בי אנד בי אל מחוץ לחוק, או לחילופין הטלת אחריות על חברות אלו, בכל הנוגע לתנאי העסקה. כך למשל פסק בית דין בלונדון כי על אובר לפצות את נהגיה ולשלם להם שכר מינימום שכן למעשה היא מקיימת איתם יחסי עובד מעביד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!