דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל נשים

ספורט / בשביל להזיז את כדורגל הנשים ממקומו צריך להעניק לו חשיפה. נקודה

למרות שבשנים האחרונות ישנה יותר השקעה בתקציבים, כדורגל הנשים הישראלי נעדר כמעט לחלוטין מאמצעי התקשורת המרכזיים, וזאת על אף הדרמות הרבות המתחוללות בו | בנסיון להתמודד עם הבעיה באירופה, השיקה התאחדות הכדורגל קמפיין ייחודי | בקרוב אצלנו?

קבוצת אס"א תל אביב, מחזיקת גביע המדינה לכדורגל נשים (תמונה באדיבות ההתאחדות לכדורגל בישראל, מתוך דף הפייסבוק 'כדורגל נשים')
קבוצת אס"א תל אביב, מחזיקת גביע המדינה לכדורגל נשים (תמונה באדיבות ההתאחדות לכדורגל בישראל, מתוך דף הפייסבוק 'כדורגל נשים')
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת הנשים אס"א תל אביב זכתה ביום חמישי שעבר בגביע הישראלי בכדורגל לאחר שניצחה 2:1 את מכבי כישרונות חדרה במשחק הגמר. לאס"א ת"א זהו הגביע הרביעי בתולדותיה והניצחון המתוק הושג בעקבות צמד נהדר שכבשה מורן לביא הקפטנית של הקבוצה. כמו כן, היה זה הגביע השני בו זכה המועדון באותו השבוע, כאשר מוקדם יותר זכתה קבוצת הנערות, לראשונה בתולדותיה, בגביע, לאחר שגברה 3:0 בפנדלים על עירוני פ"ת.

הזכיה בגביע המדינה היוותה סיום נהדר לעונה לא יציבה שליוותה את הקבוצה. ביום שלישי בשבוע שעבר סיימה הקבוצה את העונה, אך מכיוון שבפלייאוף הנשים ישנן חמש קבוצות, רק בשבוע הבא תדע אס"א באיזה מקום היא תסיים את העונה כאשר האפשרויות הן מקומות 2-4. כעת השחקניות יצטרכו לחכות לתוצאות של יריבותיהן ולגלות את מיקומן הסופי בטבלה.

השנה מורכבת הקבוצה מפסיפס יפה של שחקניות וותיקות וצעירות, כאשר הוותיקות, אשרת עיני, מורן לביא ושירלי אוחנה משחקות עם שחקניות העתיד, והכישרונות הצעירות הדס מורין, עדן אביטל ומיקה פלורסהיים. השילוב הנהדר הביא למועדון את הגביע הנכסף ואולי גם את סגנות הליגה. למרות היכולת הטובה והדרמות שהיו השנה בליגת העל לנשים ובמשחקי הגביע, השחקניות הנהדרות של המועדון כמעט ולא זכו לחשיפה ולזמן שידור בתקשורת. גם היוזמה היפה של ערוץ הספורט לשדר את גמר הגביע, היה מעט מדי, מאוחר מדי.

"ביחד, אנחנו משחקות חזק"

בעיית חוסר החשיפה היא תופעה כלל עולמית שמלווה את כדורגל הנשים בעולם. כנסיון להתמודד עם חוסר החשיפה של הענף במדינות אירופה, השיקה בשבוע שעבר התאחדות הכדורגל האירופאית אופ"א טיזר של תוכנית על שמטרתה להפוך את כדורגל הנשים לספורט הנשים הגדול והפופולרי ביותר, כאשר באופן ברור ומובהק התחרות היא מול ענף הכדורסל המפותח והמוכר יותר באירופה בעולם ובאירופה בפרט. הקמפיין שיושק ב-1 ביוני יהיה לקמפיין הגדול ביותר שאופ"א השיקה אי פעם. שמו יהיה "ביחד, אנחנו משחקות חזק" ומטרתו להילחם בסטיגמות השוביניסטיות לפיהן כדורגל נשים הוא דבר לא מעניין ושבנות או נערות צעירות לא צריכות לשחק כדורגל, כי זהו ספורט אגרסיבי וגברי. התאריך שנבחר הוא היום שבו יתקיים גמר ליגת האלופות לנשים שיפגיש את שתי האימפריות הצרפתיות ליון ופ.ס.ז'. בנוסף, יהיה גם קמפיין פתיחה לפרסום יורו נשים שיתקיים הקיץ בהולנד וישתתפו בו לראשונה 16 נבחרות מרחבי היבשת.

חצי גמר כדורגל נשים (צילום: דבר ראשון)
חצי גמר כדורגל נשים (צילום: דבר ראשון)

הטיזר לקמפיין מלווה במחקר בהשתתפותן של 4,000 נערות בגילאי 17-13 במדינות דנמרק, אנגליה, ספרד, פולין, גרמניה וטורקיה שמטרתו להוכיח את המובן מאליו: 80% מהנערות מרגישות ביטחון גדול יותר בעקבות השתתפותן במשחקי כדורגל. 58% מהנערות סיפרו שדרך משחק הכדורגל הן התגברו על בעיות בטחון עצמי. בכך אופ"א מובילה את המגמה האירופאית, אליה הצטרפה במרץ השנה גם התאחדות הכדורגל בבריטניה שהצהירה כי בכוונתה להכפיל את הכמות הצופים במשחקי הליגה הבכירה, להכפיל את כמות הנערות המשחקות ולהמשיך להשיג הישגים ברמה העולמית, וכל זאת עד שנת 2020.

כיום, הדרך להשגת מטרות אלו, לכל מי שעוסק בכדורגל האירופאי, היא ברורה: יש להגדיל את התקציבים, לשדר את המשחקים בטלויזיה, להגדיל את התמיכה בקבוצות ולתת במה להיכרות מעמיקה יותר עם השחקניות שמככבות ברמה הלאומית והבינלאומית כי מבלי להכירן, לא יווצר חיבור אמיתי לאוהדים.

הבשורה עוד לא הגיעה לישראל

ואילו כאן בישראל לא מדברים על הקבוצות, הסיפורים והאירועים המרכזיים שמתרחשים בכדורגל המקומי, האירופאי או העולמי. בשורת כדורגל הנשים עדיין לא הגיעה לישראל, והדרך היחידה להתעדכן היא במעקב דרך הרשתות החברתיות.

לאחר הניצחון 4:2 של מחזיקת הגביע אס"א ת"א על מ.ס רמת השרון במשחקן האחרון העונה, סיכמה את העונה בפוסט ארוך ומרגש, אשרת עיני, שחקנית הקבוצה ושחקנית נבחרת ישראל בעבר, והצליחה לתאר את המאמץ האדיר שהשקיעה כדי לשחק בליגת העל, בקבוצת אס"א תל אביב:

את הפוסט הנפלא הזה ראו כמעט אלפיים איש שעוקבים אחרי אחת השחקניות הבכירות והאהובות בישראל שהצליחה להעניק לנו הצצה יחודית חשובה לתוך חייה של שחקנית כדורגל מקצוענית שנלחמת על האהבה שלה לספורט שבו היא עוסקת ומראה את המאמץ הכמעט בלתי נתפס שנדרש על מנת להמשיך לעסוק בו, בכנות אמיתית שמצליחה ליצור חיבור משמעותי בין השחקנית לקהל האוהדים שאינו צופה במשחקים, כי רק עד לפני חודש לא היה איך.

דבריה החשובים של עיני מצטרפים לדבריה של קפטנית הקבוצה מורן לביא בערוץ  הספורט כשהתראיינה לאחר הזכייה בגביע ביחד עם הדס מורין בת ה-17 ששיחקה וזכתה גם בגביע הנערות וגם בבוגרות. כשלביא נשאלה האם כדורגל הנשים בישראל מתקדם או שהוא עדיין עומד במקום, תשובתה הייתה "עדיין עומד במקום. אני חושבת שמבחינת תשתיות ומבחינת הכרה דברים כן משתפרים. גם אם זה מבחינת אתנה וגם להרבה קבוצות יש קבוצות נערות… צריך שמועדונים גדולים יפתחו קבוצות".

נבחרת ישראל בכדורגל נשים חוגגות את העלייה לסיבוב המוקדמות השני במונדיאל 2019 (צילום: ההתאחדות לכדורגל בישראל).
נבחרת ישראל בכדורגל נשים חוגגות את העלייה לסיבוב המוקדמות השני במונדיאל 2019 (צילום: ההתאחדות לכדורגל בישראל).

בדבריה נמצאת מתגלם הדבר שהכי חסר ביחס לכדורגל הנשים הישראלי וזה החיבור בין כדורגל הנשים לשחקניות שמככבות על מגרשי הכדורגל וכמובן לחשיפה שמגיעה להן. הפתרון בכלל נמצא ממש מעבר לים במודל הכדורגל האירופי שבו בשנים האחרונות המועדונים הגדולים הקימו והשקיעו משאבים משמעותים בלהפוך את כדורגל הנשים באירופה למוכר יותר ובעל קשר הדוק יותר לתרבות הכדורגל שכבר קיימת במדינות מערב אירופה. רק בשבוע שעבר 35 אלף צופים נלהבים הגיעו לצפות במנצ'סטר סיטי זוכה בגביע האנגלי לאחר 4:1 על ברמינגהאם סיטי, ובספרד 50 אלף צופים, יחד עם המאמן דייגו סימונה וכל כוכבי קבוצת הגברים באו לחגוג את זכייתה של קבוצת הנשים באליפות המדינה.

אולי דווקא כאן טמונה הנקודה החשובה ביותר בהפיכת כדורגל הנשים לאחד מענפי הספורט הפופולארים ביותר בעולם. החיבור הזה בין בין אוהדי המועדונים לכדורגל הנשים הוא קריטי להעלת המודעות וההכרה, כי לאוהדים המסורים לא אכפת אם המשחק הוא של ליגת כדור עף נשים, ליגת כדורסל גברים, ליגת כדור יד נשים או כדורגל נשים. כאשר הקבוצה שלהם מתחרה על התואר הם יבוא לעודד אותה בלהט ואהבה לה היא ראויה. אולי הגיע הזמן שגם בליגת העל בישראל המועדונים הגדולים יאמצו את המודל האירופאי. לשחקניות הכדורגל שלנו מגיע יותר, לנערות והילדות שעוד יהיו העתיד של הספורט האהוב על כולנו ללא ספק מגיע יותר וכמו שאופ"א אומרים כעת: "ביחד, אנחנו משחקות חזק."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!