דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בהסתדרות 2017

הבחירות בהסתדרות / לקראת סיום: ניסנקורן מוביל עם 61.6% והברכות מתחילות לזרום

ראש הממשלה התקשר לברך את ניסנקורן על זכייתו בבחירות | עד כה נספרו כ-81% מהקולות הספירה תימשך עד כניסת שבת | יחימוביץ' הצהירה כי תערער על תוצאות הבחירות בראשון

מרכז ספירת הקולות בגני התערוכה (צילום: קרן שמש).
מרכז ספירת הקולות בגני התערוכה (צילום: קרן שמש).
אסף צבי
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נכון לשעה 11:38, נספרו כ-81.7% מקולות המצביעים ברחבי הארץ, ומהם משתקף כי הפער לטובת יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן גדל במעט ועומד על 23% – ניסנקורן מוביל ברוב של 61.6% מהקולות, לעומת 38.4% מהקולות לח"כ שלי יחימוביץ'. למעשה, בהתחשב בגודל הפער וכמות הקולות שנשארו לספירה ניתן לומר כי ניצחונו של ניסנקורן הוא כעת ודאי, וכי מה שנותר פתוח הוא גודל הפער.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר לברך את יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על זכייתו בבחירות. ניסנקורן הודה לו על הברכות. גם מזכ"ל מפלגת העבודה בירך את ניסנקורן ואת גליה וולך, יו"ר נעמת, המובילה גם היא בפער משמעותי על יחימוביץ', שלא העמידה מולה מועמדת לראשות נעמת. עוד הוסיף חרמוני: "אני קורא לכל הצדדים הנוגעים בדבר לכבד את רצונם של עשרות אלפי הבוחרים שאמרו את דברם באופן ברור, ולפעול ביחד עם ניסנקורן וההנהגה הנבחרת לחיזוק ההסתדרות והצלחת המאבקים החברתיים שהיא מובילה". גם חברי הכנסת עמיר פרץ ואיציק שמולי ברכו את ניסנקורן על ניצחונו הצפוי.

אתמול, לאחר 17 שעות הפסקה, התחדשה ספירת הקולות בבחירות בהסתדרות. הספירה תמשך עד לכניסת השבת, בתקווה כי לא יישארו קולות נוספים שיאלצו את חידוש הספירה בראשון. צו המניעה הביא לשיבושים שהאטו את קצב הספירה. סיעת הבית החברתי שביקשה את הצו התקשתה למצוא משקיפים מטעמה לספירה הבוקר, וכן קשה היה למצוא בהתראה קצרה מספיק עורכי דין שיאיישו את כל אחד משולחנות הספירה. בשל נסיבות אלה פחות שולחנות ספירה נפתחו.

יחימוביץ' מצידה חוזרת על הצהרתה כי תגיש עתירה לפסילת הבחירות ביום ראשון הקרוב. לפיה פוסט שהעלתה לעמוד הפייסבוק שלה, אוספים עורכי דין מטעמה תצהירים מאנשים שהשתתפו במערכת הבחירות, וזאת במטרה לנסות ולפסול את ההליך כולו. יחימוביץ' טוענת כי אין מדובר בטעויות או במקרים בודדים, כי אם ב"זיוף מאסיבי שיטתי ומערכתי של תוצאות הבחירות".

הספירה הופסקה ברביעי בלילה, בעקבות עתירה של יחימוביץ' לעצירת ספירת הקולות עקב אי סדרים לכאורה. נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א השופט איתן אורנשטיין קבע שהספירה תופסק עד לדיון בעתירה שהתקיים אתמול (חמישי) בצהריים. בדיון דחה השופט אורנשטיין את טענות יחימוביץ' לפיהן יש לעצור את הליך הבחירות, וביקש מממנה לקבל את הסדר הביניים שהציע, לפיו היא תוכל לעתור כנגד הבחירות לאחר סיום ספירת הקולות וקבלת התוצאות. לאחר התייעצות עם עורכי דינה הודיעה יחימוביץ' שהיא מקבלת את ההצעה, ושהיא מתכוונת לעתור לפסילת הליך הבחירות בכללותו.

השופט אורנשטיין הורה להמשיך את הספירה בשעה 14:30, אך בפועל הספירה התעכבה בשעתיים עקב היעדר נציגי הסיעות שספרו את הקולות. בשעה 16:30 הסתדרו שלושה טורים בכניסה לאולם הספירה – טור של עורכי הדין המלווים כל עמדת ספירה, טור של נציגי סיעת "עוגנים" בראשות ניסנקורן וטור של נציגי סיעת "הבית החברתי" בראשות יחימוביץ'. כל שלשה הוכנסה בתורה לאולם הספירה, ובשעה 16:45 הכריזה יו"ר ועדת הבחירות, עו"ד טל קרת, על המשך הספירה.

הספירה המחודשת במרכז ספירת הקולות (צילום: דוברות ההסתדרות).
הספירה המחודשת במרכז ספירת הקולות (צילום: דוברות ההסתדרות).

השופט אורנשטיין דחק ביחימוביץ' להגיע להסדר על המשך הספירה בפיקוח משותף, ובמידה ותרצה להציג את טענותיה בהמשך. "דבר אחד בתמונה מתברר – צריך לסיים את הבדיקה ולספור את הקולות, כי הנזק שייגרם גדול מאוד", אמר, "הספירה הזו צריכה להיות בפיקוח יחד אתכם, אבל צריך לעשות אותה כמה שיותר מהר ובמידת האפשר לסיים אותה עוד לפני מחר". עוד אמר נשיא המחוזי כי "ועדת הבחירות תסיים את כל הספירה תוך פיקוח, עם נציגים. גם בבירור, ותשמרו על כל הזכויות. ואז תשקלו את הצעדים שלכם – אבל את זה אתם חייבים לסיים". לאחר התייעצות הודיעה יחימוביץ' כי היא מקבלת את הצעת הפשרה, ובכוונתה לעתור לביטול הליך הבחירות בכללותו.

במהלך הדיון ביקר השופט אורנשטיין את באי כוחה של יחימוביץ' על הגשת העתירה רק ברביעי ב-22:00, כאשר רוב הפרטים בה היו ידועים כבר לפני תחילת ספירת הקלפיות במקומות העבודה באותו יום ב-16:00. "מי שמבקש סעד זמני לא צריך לבקש אותו יום למחרת בלילה, אלא תוך כדי", אמר השופט ושאל "השאלה היא למה רק אתמול ב-22 בלילה הגשתם את הבקשה ולא ביום הבחירות בערב או אתמול בבוקר?". בתגובה השיב בא כוחה של יחימוביץ' עו"ד איתן לירז כי "הותקפנו במאות ואלפי פניות. אני בשעות אחר הצהרים אתמול בעצמי ניגשתי לראות מה קורה עם מאות קלפיות מסומנות כפגומות".

השופט אורנשטיין קבע גם כי החלטת ועדת הבחירות לספור קלפיות בהן התגלה פער של עד 5 קולות בין רישומי ההצבעה לבין מספר הקולות בפועל "אינה בלתי-סבירה", ואינה מצדיקה עצירה של כל ספירת הקולות. "קורה שיש מדי פעם פער בין המספר והפתקים וגם יש לגבי זה פסיקה. הפעולה נעשתה, אז אי אפשר בהינף קולמוס לומר שכל 20% הקלפיות פסולות. הוועדה בדקה", אמר השופט אורנשטיין וקבע כי "זו לא החלטה בלתי סבירה".

נציגי הסיעות מגיעים למרכז ספירת הקולות בגני התערוכה ומתכוננים להמשך הספירה (צילום: ניצן צבי כהן).
נציגי הסיעות מגיעים למרכז ספירת הקולות בגני התערוכה ומתכוננים להמשך הספירה (צילום: ניצן צבי כהן).

בא כוח ההסתדרות טען כי הצגת הקלפיות שעוכבו לבירור כ"פגומות" היא הטעייה, המכתימה דווקא את זהירות היתר שנקטה ועדת הבחירות. "ועדת הבחירות קיבלה החלטה זהירה, מטעמי זהירות, שלגבי הטענות שנטען לגביהן על איזה שהוא פגם – ידונו בהם. אגב, חלק גדול נבדק ונמצא לא נכון. הנציגים של ח"כ יחימוביץ' היו ערים לבדיקה ולתוצאותיה, ומטבע הדברים התקבלו החלטות על פי התקנון. מי שטוען שהקלפיות הללו אינן כשרות – לא נצמד לעובדות. הקלפיות הללו ייבדקו", אמר.

היועץ המשפטי להסתדרות ולוועדת הבחירות, עו"ד יחיאל שמיר, התייחס גם לטענת יחימוביץ' כי אנשי סיעתה לא הורשו להיכנס למתחם ספירת הקולות בגני התערוכה. "לא היה שולחן אחד שלא היה בה נציג של הבית החברתי", אמר עו"ד שמיר, "יותר מזה – הם נתבקשו להגיש רשימות מראש, וביקשו ברגע האחרון לשנות. נציגתן ביקשה את זה ואני אישרתי כדי שבכל שולחן יהיה נציג של סיעת הבית החברתי."

בתגובה להחלטת בית המשפט על המשך ספירת הקולות אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי "זהו ניצחון לדמוקרטיה וניצחון לזכותם של העובדים והגימלאים להביע את רצונם. זו מערכת בחירות שהיו בה הכי הרבה בוחרים מאז 1994, עם האחוזים הכי גבוהים, ואני שמח שהנסיון להכשיל את הבחירות לא צלח. צריך לתת לציבור העובדים והגימלאים להביע את רצונם בקלפי. אני מאמין גדול בדמוקרטיה, והיום בלילה או מחר כולנו נראה את הרצון האמיתי של העובדים והגימלאים"

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה בעקבות ההחלטה כי תגיש עתירה לפסילת כלל הליך הבחירות. "אנחנו תחת מבול של אלפי פניות של מי שמבקשים להגיש תצהירים. צי של עורכי דין גובה כרגע את אותם תצהירים שמעידים על פגמים קשים וזיוף מאסיבי שיטתי ומערכתי של תוצאות הבחירות וכמובן אנחנו נערכים עכשיו לעתירה העיקרית שהיא פסילת הבחירות. אנחנו מקווים שהעתירה שלנו תתקבל לפי הכרעת בית המשפט".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!