דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה

תחבורה / נהגי המוניות דחו את תנאי המכרז החדש בנתב"ג, טוענים כי ירע איתם

בעלי המניות במוניות הדר לוד הצביעו אמש (שבת) נגד התנאים החדשים, במסגרתם ירדו תעריפי הנסיעה ב-31%, שלטענתם ייאלצו אותם לעבוד במחיר הפסד | כתוצאה, החל ממחר, תיפתח לכלל המוניות בארץ האפשרות לאסוף נוסעים בשדה

מונית (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט  פלאש 90).
מונית (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בעלי המניות במוניות הדר לוד הצביעו אמש (שבת) נגד מתן הנחה של 31% לנסיעות מנתב"ג. ההנחה הובטחה במסגרת ההצעה המשותפת לתחנה ולחברת גט (Gett, לשעבר גט טקסי) שזכתה במכרז של רשות שדות התעופה מתן שירותי מוניות בנמל התעופה. מאחר והזיכיון של התחנה מסתיים מחר, הרשות תפתח את נמל התעופה לכל נהגי המוניות וכן תדאג להסעות באוטובוסים ל"מרכזי ערים".

התנגדותם של נהגי המוניות  לתנאי המכרז החדשים באה על רקע טענתם כי ההנחה המובטחת בתעריפי הנסיעות, תתבצע למעשה על חשבונם והכנסתם צפויה להיפגע קשות.

רשות שדות התעופה בחרה, עד עכשיו, להגדיל את הכנסותיה, במחיר ייקור השירות לנוסע, בכך שהגבילה את איסוף הנוסעים בנמל התעופה לתחנת מוניות אחת בלבד, ששילמה עבור הזכות דמי זיכיון שנתיים של למעלה מחמישה מיליון שקלים. המכרז החדש מבוסס על תשלום קבוע של 5.8 שקלים בכל נסיעה, בנוסף לתעריף הנסיעה, וביטול דמי הזיכיון השנתיים, תוך גלגול ההנחות לנוסעים. ההצעה הזוכה הייתה, כאמור, הצעה משותפת של הזכיינית הקודמת תחנת הדר-לוד, בשותפות עם Gett.

לטענת הנהגים, הנחה כה גדולה במחיר הנסיעה, שמשקלל את עלויות הפעלת המונית, יגרום לנהגים לנסוע במחיר הפסד, בייחוד כאשר יאספו נוסעים מנתב"ג וישובו אליו ריקים. עוד מוחים הנהגים על כך ש-Gett חזרה בה מכוונתה לפצות את הנהגים על חלק מאבדן ההכנסה הצפוי, ועל כך שתחנת המוניות לא קיבלה את הסכמתם להצעה הזוכה, טרם הגשתה. גם נהגי Gett לא מרוצים מהתנאים החדשים, שכן לצד העובדה שיוכלו כעת לאסוף נוסעים מנתב"ג, יספגו גם הם את ההפסד מהמחירון החדש.

במהלך יום שישי האחרון, השביתו נהגי המוניות את השירות משדה התעופה, ויהודה בר אור, מארגון נהגי המוניות, זומן לחקירה במשטרה, בטענה שקריאתו לנהגים שלא לשתף פעולה עם המכרז מהווה עבירה על חוק ההגבלים העסקיים. אל מול טענות הנהגים לנסיעות במחירי הפסד, נטען כי שימוש באפליקציית Gett, עשוי לאפשר להם פחות נסיעות ריקות בחזרה לנתב"ג ולשמור על הכנסתם.

תעריפי הנסיעה במונית שנויים במחלוקת. בעוד שהנהגים טוענים שהנוסחה לחישוב התעריף מפלה אותם לרעה, טוענים המבקרים את פעולות הנהגים כי הממשלה היטיבה איתם יתר על המידה בכך שהורידה את מחירי הנסיעה ב11% זמן רב אחרי הירידה הגדולה במחירי הדלק, מה שהגדיל את הכנסות הנהגים מעבר לראוי. מחירי הנסיעה עלו מאז ב4% בשל התחשבות בטענות הנהגים לגבי הרכב הנוסחה וכן בגלל העליה במחיר הדלק.

שוק המוניות נמצא תחת פיקוח, ויכולה להתקיים בו תחרות בתחומי הזמינות ואיכות השירות, אך לא בתחום המחיר. המכרז החדש להסעות משדה התעופה איפשר הורדה במחיר, בחלקה תודות לוויתור על תשלום מצד התחנה לרשות שדות התעופה ובחלקה בזכות הפחתה בהכנסות הנהגים.

מול הנהגים ניצבים גורמים רבים המשפיעים על הכנסתם, ושפוגעים בכוח המיקוח שלהם. בצד הפוגע נמצאים בעלי התחנות, המרוויחים תשלום חודשי מהנהגים – מתוכם נבחרת גם הנהגת ארגון נהגי המוניות – וכן חברת gett, המחזיקה בכוח שוק עצום של משתמשי האפליקציה ויכולה לשחרר כל נהג שאינו מרוצה מהתנאים שהיא מכתיבה. גורם נוסף הוא רשות שדות התעופה, המחזיקה במונופול על הזכות לאסוף מעל למליון נסיעות בשנה, מספר הצפוי אפילו לגדול.

כוח המיקוח של הנהגים משתקף ביכולתם להשמיע את דעתם מול הרגולטורים, ובכך להשפיע על  נוסחת פיקוח המחיר, וכן באמצעות התפקדות למפלגות. בישראל אין יוזמה פעילה להעביר לבעלות הנהגים את פונקציית תיווך בנסיעות, כפי שעושה בהצלחה Gett, כשבעולם יש לה מתחרות הפועלות במודל של בעלות משותפת עם הנהגים. במצב הדברים הנוכחי, משוואת חלוקת הכוח נוטה נגד הנהגים, שאינם מופיעים במונה, אלא רק במכנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!