דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / אלפים הפגינו בכיכר רבין תחת הכותרת "שתי מדינות, תקווה אחת"

בעצרת אמש (שבת), שאורגנה על ידי שלום עכשיו, נשאו דברים פוליטיקאים ואנשי ציבור מהשמאל | מנכ"ל שלום עכשיו, אבי בוסקילה: "אנו מכריזים בזאת על המערכה להבטחת עתידנו במדינה יהודית ודמוקרטית"

הפגנת השמאל בכיכר רבין אמש (צילום: פלאש90)
הפגנת השמאל בכיכר רבין אמש (צילום: פלאש90)
שי ניר

אלפי מפגינים הגיעו אמש (שבת) לכיכר רבין בתל אביב, להפגנה לציון 50 שנה לכיבוש ולשליטה הישראלית בשטחים ובקריאה לאמץ את פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. במהלך העצרת, שלטענת המארגנים לקחו בה חלק 35 אלף בני אדם, הוקראה איגרת ברכה מהנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס, והשתתפו פוליטיקאים ואישי ציבור מהשמאל.

אלפים השתתפו בעצרת השמאל בכיכר רבין, (צילום: פלאש 90)
אלפים השתתפו בעצרת השמאל בכיכר רבין, (צילום: פלאש 90)

בעצרת נשאו דברים ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אלוף במיל' נועם תיבון, מנכ"ל שלום עכשיו, אבי בוסקילה, יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, נשיאת הקרן החדשה לישראל, טליה ששון ועוד. עוד לקחו חלק באירוע להקת הבלקן ביט בוקס, הזמרות אחינועם ניני ועלמה זהר ולהקת לוס כפרוס. את ההפגנה הנחו האמנית והכוריאוגרפית רננה רז והשחקן והיוצר יוסי צברי.

"חמישים שנה חלפו לכיבוש אדמתנו ושלילת זכותנו למדינה לאומית ועצמאית משלנו. אנו אומרים לכם היום די לכיבוש", כך נפתחה הודעתו של עבאס. "הזמן הגיע שהכיבוש השנוא הזה יסתיים. הגיע הזמן לחיות, אתם ואנחנו, בשלום, בהרמוניה, ביטחון וביציבות." המשיך, "הדרך היחידה לסיים את הסכסוך ואת המאבק נגד טרור באזור ובעולם כלו היא בפתרון של שתי מדינות על גבולות יוני 1967, פלסטין לצד של ישראל. קבלנו החלטות האו"ם, והכרנו בישראל והסכמנו לפתרון שתי מדינות וגם העולם הכיר במדינת פלסטין כפי החלטת האו"ם ב -29 בנובמבר 2012. כעת הגיע העת שמדינת ישראל תכיר במדינה שלנו ולסיים את הכיבוש על האדמות שלנו".

בנאומו, תקף ח"כ הרצוג, את מדיניותה של ממשלת ישראל. "מי שחשב שאפשר לקבור את הסיכוי לתקווה בבחירות בארה"ב" אמר, "מבין היום שלמרות שהתחלף הנשיא באמריקה לא התחלפה המציאות". בדבריו, התייחס הרצוג לתקוותם של מנהיגי הימין כי חילופי הממשל בארה"ב יורידו מסדר היום את הנושא הפלסטיני. על ביקורו בארץ של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בשבוע שעבר, אמר כי "ראינו כאן נשיא אמריקאי שנחוש להביא לשלום בינינו לבין הפלסטינים, בניגוד לכל אלו שצהלו ושמחו ביום שבו הוא נבחר. נשיא שמבין את מה שהבינו קודמיו. לא התחלפה המציאות!".

ראש האופוזיציה, ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג, נואם בעצרת השמאל בכיכר רבין. (צילום: פלאש 90)
ראש האופוזיציה, ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג, נואם בעצרת השמאל בכיכר רבין. (צילום: פלאש 90)

בדבריו הזכיר הרצוג גם את יוזמת השלום והמגעים לפסגה מדינית, שנחשפו בעיתון הארץ, בהם היה מעורב ונפלה לאחר מינויו של אביגדור ליברמן לתפקיד שר הביטחון וכניסת סיעת ישראל ביתנו לקואליציה, "לפני לא הרבה חודשים ישראל עמדה בפתחה של הזדמנות היסטורית. ניתן היה להתחיל במשא ומתן אזורי חסר תקדים שהיה מחזק את ביטחונה של ישראל, שהיה מוציא אותנו מהבידוד, שהיה מייצר קואליציה אזורית חסרת תקדים והיה מוביל אותנו לשלום. מדוע הוחמצה ההזדמנות הזו? כי המנהיגות שיש היום לישראל מונעת בראש ובראשונה מפחד. פחד משינוי, פחד מתעוזה. פחד מיוזמה ופחד מתקווה. ראש הממשלה של ישראל, הוא המפחיד הראשי, כי הוא ה-מ-פ-ו-ח-ד הראשי".

אבי בוסקילה, מנכ"ל שלום עכשיו, תקף את הכיבוש המתמשך ואת מפעל ההתנחלויות. "לפני חמישים שנה הפכנו ממדינה דמוקרטית לעם היהודי, למדינה אלימה ששולטת בכוח על עם אחר. חמישים שנה שבהן מפעל ההתנחלויות מסכן את עתידנו ומוריד שאולה את החזון הציוני" אמר, "אנחנו כבר שנים מאפשרים למנהיגות חלולה, חסרת אחריות ומעצורים לדרדר אותנו אל התהום. כבר שנים אנחנו נותנים לקנאות לחבל ביסודות הדמוקרטים שלנו. שנים שהפקרנו את עמדת השמירה". עוד הוסיף כי "היום, אנחנו, אזרחי מדינת ישראל הדמוקרטית, קמים מהשוחות כדי להגן על הבית שלנו. אנו מכריזים בזאת על המערכה להבטחת עתידנו במדינה יהודית ודמוקרטית".

האלוף במילואים נועם תיבון התייחס בדבריו להזדמנות לכונן ברית אזורית של מדינות ערב הסוניות עם מדינת ישראל נגד הציר האסלאמי הקיצוני של איראן. "אנו נמצאים בתקופה היסטורית בה האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל נגד איראן ונגד הטרור של דעא"ש חופפים לאינטרסים הביטחוניים של מדינות ערב המתונות" טען תיבון, "הנשיא טראמפ מבין את זה, מלך סעודיה מבין את זה, הגנרל סיסי מבין את זה. כדאי להקשיב להם!". תיבון תקף גם הוא את הנהגת הימין, ואמר כי "כשאומרים לכם שאין עם מי לדבר משקרים לכם. כשאומרים לכם שאין עם מי לעשות שלום משקרים לכם. מי שאומר שהשלום יפגע בביטחון משקר, ולי נמאס לשמוע את השקרים האלו מפוליטיקאים פחדנים שמעולם לא היו תחת אש".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר כי "אני ערבי פלסטיני, וגם אזרח מדינת ישראל, המדינה שאני אזרח בה כובשת את העם שלי, הערבים אזרחי המדינה הם כמעט 20 אחוז מאוכלוסיית המדינה, אמנם מיעוט, אך מיעוט גדול שיכול להטות את הכף בהכרעות הפוליטיות הגדולות שעומדות בפנינו".

"את הכיבוש יש לסיים בראש ובראשונה למען העם הפלסטיני, שגם לו, מגיע מקום תחת השמש, ככל העמים" הוסיף, "אך את הכיבוש יש לסיים גם עבור האזרחים במדינה. חמישים שנה שנגע הכיבוש גם הולך וממאיר את החברה הישראלית".

קריאת משתתפי העצרת אמש למחויבות לפתרון שתי המדינות, באה על רקע אי בהירות באשר לעמדת ממשל טראמפ בכל הנוגע לתהליך השלום במזרח התיכון והפתרון אותו הוא מעוניים לקדם. ביקורו של הנשיא האמריקני בישראל וברשות הפלסטינית, בשבוע שעבר, עמד בסימן קידום השלום, אך מעבר להבעת מחויבות "להגיע להסכם שלום", כפי שהצהיר בנאומו במוזיאון ישראל בירושלים, לא ניתן היה ללמוד על תכנית אופרטיבית.

ניתן להניח כי לאור התקרבות ממשל טראמפ לערב הסעודית, ומיצובה כשחקן אזורי מרכזי, היזמה הערבית, הכוללת בתוכה את פתרון שתי המדינות, היא זו שעדיין עומדת על הפרק מצידן של מדינות ערב כתנאי לנורמליזציה עם מדינת ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!