דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות דרכים

תאונות דרכים / 2016: ירידה בכמות התאונות, עלייה בכמות ההרוגים

287 תאונות בשנת 2016 הוגדרו כתאונות קטלניות בהן נהרגו 335 בני אדם, עלייה של 4% לעומת השנה שעברה | עוד חושף דוח סיכום שנת 2016 של הלמ"ס נתון מחריד במיוחד: כ-72% מכלל הילדים שנהרגו הינם ערבים, מספר גבוהה בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסייה

זירת תאונה סמוך לצומת טללים (צילום: תיעוד מבצעי מדא).
זירת תאונה סמוך לצומת טללים (צילום: תיעוד מבצעי מדא).

עלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2016, כך על פי דוח סיכום שנה שפירסמה היום (ראשון) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בשנת 2016 נהרגו בכבישי ישראל 335 בני אדם, עלייה של 4% לעומת השנה שעברה. לעומת זאת, כמות תאונות הדרכים פחתה – 12,015 תאונות דרכים עם נפגעים, ירידה של כ-0.8% לעומת שנת 2015, כאשר 287 מוגדרות כתאונות קטלניות, מספר הנמוך ב-1.7% לעומת שנת 2015. מנתוני 'אור ירוק' עולה כי עד כה נהרגו בשנת 2017, 145 בני אדם, לעומת 140 בני אדם שנהרגו בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

ערבים נהרגים יותר

22,236 בני אדם נפגעו ב-12,015 התאונות הנזכרות לעיל, עלייה של כ-0.3% לעומת שנת 2015. לפי הדוח, בעשור האחרון חלה ירידה משמעותית במספר ההרוגים ל-100 אלף תושבים – מ-5.7 בשנת 2006 ל-4.0 בשנת 2016. גם מספר הנפגעים לתאונה ירד במקצת בעשור האחרון: 2.1 ב-2006 לעומת 1.9 ב-2016.

נפגעים בתאונות דרכים בחלוקה לפי חומרה פגיעה. נתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. (גרפיקה:אידאה)
נפגעים בתאונות דרכים בחלוקה לפי חומרה פגיעה. נתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. (גרפיקה:אידאה)

כ-74% מהנהגים המעורבים בתאונות היו גברים וכ-26% היו נשים. אחוז הנשים מכלל המורשים לנהוג עמד על 43%. אחוז הנשים מכלל הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות עמד על 11%. חלקם של נהגים צעירים (עד גיל 24), מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים, עמד על כ-18% בעוד שחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-13%. לעומת זאת, חלקם של הנהגים המבוגרים (בני 65 ויותר) המעורבים בתאונות עמד על כ-10%. חלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-12%. כ-42% מכלל הנהגים המעורבים בתאונות עם נפגעים לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה.

כ-15% מכלל הפצועים וכ-29% מכלל ההרוגים היו הולכי רגל. בני 65 ומעלה היו כ-23% מבין הולכי הרגל שנפגעו, יותר מכפול מחלקם באוכלוסייה (חלקם של בני 65 ומעלה בכלל האוכלוסייה הוא כ-11%). עוד חושף הדוח כי מעבר החצייה אינו מבטיח חצייה בטוחה – מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש, כ-81% נפגעו במעבר חצייה. מבין הילדים (עד גיל 14) שנפגעו בעת חציית כביש, כ-75% נפגעו במעבר חצייה, ומבין בני 65 ומעלה – כ-76%.

נתון קשה במיוחד העולה מתוך הדוח הוא שכמות ההרוגים הערבים בתאונות דרכים, המהווים 35% מההרוגים, עלה ב-24% לעומת השנה שעברה – 118 לעומת 95, בעוד שמספר ההרוגים היהודים בשנת 2016 עלה ב-2% לעומת שנת 2015, 198 לעומת 194. חלקם של הערבים בין הנפגעים גבוה מחלקם היחסי באוכלוסייה. הערבים מהווים כ-21% מאוכלוסיית ישראל, אך 30% מהנפגעים בתאונות דרכים. 18 ילדים ערבים (עד גיל 14) נהרגו בשנת 2016, והם מהווים כ-72% מכלל הילדים שנהרגו.

חלקם של הערבים בנפגעי תאונות דרכים. נתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. (גרפיקה: אידאה)
חלקם של הערבים בנפגעי תאונות דרכים. נתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. (גרפיקה: אידאה)

סכנה: דרך עירונית

73% מהתאונות אירעו בדרכים עירוניות. 47% מהתאונות שאירעו בדרכים עירוניות היו בצמתים.

27% מהתאונות אירעו בדרכים לא עירוניות ו-36% מהתאונות שאירעו בדרכים לא-עירוניות היו בצמתים. עוד עולה מהדוח כי תאונות בדרכים בין-עירוניות הן חמורות יותר מתאונות בדרכים עירוניות: בדרכים עירוניות כ-1% מהתאונות היו קטלניות ועוד כ-13% קשות, ואילו בדרכים לא-עירוניות כ-5% היו קטלניות וכ-14% קשות. כמו כן, שעות הלילה הן שעות מסוכנות יותר לנהיגה – 66% מהתאונות אירעו בשעות היום ו-34% בשעות הלילה, כאשר 69% מהתאונות היו התנגשויות של כלי רכב זה בזה, כ-25% מהתאונות היו מסוג פגיעה בהולך רגל והשאר תאונות רכב יחיד.

גברים, סעו בזהירות

21,795 כלי רכב ונהגים היו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים בשנת 2016, ירידה של כ-0.3% לעומת שנת 2015. חלקן של המשאיות הגדולות (16 טון ומעלה) בתאונות קטלניות (6.2%) גדול פי 2.6 מחלקן על הכביש. חלקם של האופנועים במעורבות בתאונות עם נפגעים (9.1%) גדול פי 5.7 מחלקם על הכביש (1.6%).

כ-74% מהנהגים המעורבים בתאונות היו גברים וכ-26% היו נשים. אחוז הנשים מכלל המורשים לנהוג עמד על 43%. אחוז הנשים מכלל הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות עמד על 11%. חלקם של נהגים צעירים (עד גיל 24), מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים, עמד על כ-18% בעוד שחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-13%. לעומת זאת, חלקם של הנהגים המבוגרים (בני 65 ויותר) המעורבים בתאונות עמד על כ-10%. חלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-12%. כ-42% מכלל הנהגים המעורבים בתאונות עם נפגעים לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה.

תאונה בכביש 40. צילום: דוברות המשטרה
תאונה בכביש 40. צילום: דוברות המשטרה

סעו בזהירות באופניים חשמליים

לפי דיווחי המשטרה, בשנת 2016 נפגעו בתאונות בהן היו מעורבים אופניים חשמליים 1,536 בני אדם ב-1,402 תאונות. מהם: 9 נהרגו, 67 נפצעו קשה ו-1,460 נפצעו קל. וכאן שוב, הגברים מובילים, כאשר 77% מהנהגים שנפגעו בתאונות שדווחו למשטרה, ו-87% מהנהגים שאושפזו בבתי החולים ולא דווחו למשטרה היו גברים.

בתאונות בהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים בשנת 2016 נפגעו 53 בני אדם מהם: אדם אחד נהרג, 3 נפצעו קשה ו-49 נפצעו קל. בתאונות בהן היו מעורבות קלנועיות נפגעו 115 בני אדם מהם: אדם אחד נהרג, 7 נפצעו קשה ו-107 נפצעו קל.

אופניים חשמליים (צילום: Ilan.neworld, מתוך ויקימדיה קומונס).
אופניים חשמליים (צילום: Ilan.neworld, מתוך ויקימדיה קומונס).

בין 2016-2008: 14% מתאונות הדרכים – תאונות עבודה

עד סוף שנת 2016 שולמו ע"י המוסד לביטוח לאומי (באמצעות קצבאות/גמלאות) כ-3 מיליארד ש"ח לנפגעי תאונות דרכים בעבודה, שאירעו בשנים 2016-2008, מתוכם 2.4 מיליארד ש"ח שולמו לנפגעים שנמצאו ברישומי המשטרה.

בשנים אלו, נפגעי תאונות דרכים בעבודה, שקיבלו אישור לתביעתם לקבלת קצבה/גמלה מהמוסד לביטוח לאומי ושדיווחו למשטרה, מהווים כ-14% מתוך כלל נפגעי תאונות הדרכים שרשומים במשטרת ישראל.

"מדינת ישראל מפקירה את האזרחים שלה למות בכבישים". אמר ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק בתגובה לנתונים. "תאונות דרכים הן לא גורל אלא מחדל מתמשך שגובה את חייהם של מאות ישראלים בכל שנה. כבר היום חייבים להכריז על מצב חירום בכבישים ולשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים בכבישים. חייבים להחזיר את הכסף שנלקח מהמאבק בתאונות הדרכים, להוסיף מאות ניידות ומאות שוטרים ולשפר התשתית במאות צמתים אדומים וקטעי כביש מסוכנים. לא תמיד רק הנהג אשם. הגיע הזמן שהממשלה תיקח אחריות כפי שעושות המדינות המתקדמות בעולם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!