דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / חוק להעלאת שכר המינימום בארה"ב: "אי אפשר לחיות מ-7.25 דולר לשעה"

להצעת החוק יש סיכוי נמוך לעבור בקונגרס בעל הרוב הרפובליקני, אך מדובר בציון דרך לתנועת "נלחמים על ה-15", שנאבקת בשנים האחרונות להעלאת שכר המינימום בארה"ב | שכר המינימום הפדרלי נמוך במעט מבישראל

הפגנות Fight For 15 בניו יורק, 29 בנובמבר 2016 (צילום: סוכנות AP)
הפגנות Fight For 15 בניו יורק, 29 בנובמבר 2016 (צילום: סוכנות AP)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ביום חמישי האחרון הגישו לקונגרס בארה"ב נציגים מהמפלגה הדמוקרטית הצעת חוק להעלאת שכר המינימום ל-15 דולר לשעה, פי שניים מהשכר הפדרלי היום שעומד על 7.25 דולר לשעה ונקבע בשנת 2009. למרות שלהצעה יש סיכוי נמוך לעבור את הקונגרס הרפובליקני, מדובר בציון דרך משמעותי במאבקה של תנועת "נלחמים על ה-15" (fight for 15), שבחמש השנים האחרונות הביאה את הרעיון של קביעת שכר שתואם את רמת החיים לתודעה ציבורית.

שכר המינימום בארה"ב נקבע באמצעות חקיקה פדרלית שמציבה רף שכר מינימלי, כאשר כל מדינה יכולה להחליט על שכר מינימום גבוה יותר. ברבות מהמדינות בארה"ב נקבע שכר מינימום גבוה יותר בשנים האחרונות, כשבניו יורק לדוגמה נקבע השכר על מינימום 10 דולר לשעה וכך גם במדינות וורמונט וקוניטיקט .

במונחים ישראליים שכר המינימום כיום בארה"ב, העומד על 7.25$ לשעה, כאמור, שווה למעט פחות מ-26 שקלים בשעה, תלוי בשער הדולר. זהו שכר מעט נמוך משכר המינימום השעתי הנהוג בישראל, שעומד מאז ינואר 2017 על 26.88 ש"ח לשעה וצפוי לעלות בדצמבר 2017 בכ-70 אג' נוספות. שכר המינימום המבוקש על ידי תנועת המחאה האמריקאית, 15$ לשעה שקול לשכר של קצת למעלה מ-50 ש"ח לשעה.

הצעת החוק להעלאת שכר המינימום הוצגה לראשונה לפני חודש על ידי ברני סנדרס, שהתמודד מול הילרי קלינטון על ראשות המפלגה הדמוקרטית ומכהן כיום כסנאטור וורמונט, ביחד עם עוד שני סנאטורים בכירים, פאטי מוריי מוושינגטון וצ'אק שומר מניו יורק.  "במשך יותר מעשר שנים, הקונגרס, שנותן הקלות מס לעשירים, שכח להעלות את שכר המינימום. אנחנו פה להזכיר להם ש-7.25 דולר שכר מינימום הוא שכר מינימום של רעב. אף אחד לא יכול לחיות מ-7.25 דולר. אי אפשר לחיות גם מ-10 דולר לשעה" אמר סנדרס מול עשרות עובדי שכר מינימום. "ולכן אנחנו אומרים שאחרי 10 שנים של אי עשייה הקונגרס של ארה"ב הולך להעלות את שכר המינימום לשכר שניתן לחיות ממנו: 15 דולר לשעה".

על פי ההצעה, עליה חתומים 23 חברי סנאט דמוקרטים, יעלה שכר המינימום במדורג עד לשנת 2024, ואז יוצמד לגובה השכר החציוני.

ברני סנדרס נואם בוועידה הדמוקרטית, יולי 2016. צילום: AP
ברני סנדרס נואם בוועידה הדמוקרטית, יולי 2016. צילום: AP

"כמעט שני שליש מעובדי שכר המינימום הם נשים, וכמו ששמעתי מבעלי עסקים בסיאטל (שהעלו את שכר המינימום ל-15 דולר) זה הדבר הנכון לעשות עבור הקהילות המקומיות" אמרה מוריי בהצגת החוק.

באתר של ברני סנדרס מצוין ברקע להצעת החוק כי בעוד שפריון העבודה גדל פי שניים ויותר מאז סוף שנות ה-60, התשלום עבור העובדים בכלל ועובדים בשכר נמוך במיוחד ירד או נשאר דומה מאז שנות ה-70. במקביל, ההכנסות עבור אלו שבראש הרקיעו שחקים. 1% העשירים ביותר ראו את הכנסותיהם גדלות ב-15% מאז 2009 וביותר מ -130% מאז סוף שנות ה -60.

החקיקה שמובילים סנדרס ומוריי תיתן העלאה ליותר מ-41 מיליון עובדים בשכר נמוך, ותגדיל את השכר של כמעט 30 אחוז מכוח העבודה בארה"ב. שכר מינימום של 15 דולר עד 2024 יביא לעלייה של 144 מיליארד דולר בשכר גבוה יותר לעובדים, לטובת המשק המקומי שלהם.

החקיקה גם תכליל עובדים בעלי מוגבלויות ועובדים על טיפים המוחרגים כיום משכר המינימום הפדרלי. כמו כן החקיקה היום מאפשרת למעסיקים לשלם לבני נוער מתחת לגיל 20 לקבל שכר נמוך יותר בעבור 90 ימי העבודה הראשונים שלהם. החקיקה תכניס את קבוצת אוכלוסיה זאת גם לחוק הרגיל.

עקב שליטת הרפובליקנים בקונגרס, הסיכוי של החקיקה לעבור אינו גבוה, אך יתכן שעלייה בשיעור מתון יותר היא אפשרית. בהצגת החוק בקונגרס ביום חמישי אמר שומר ש "אנחנו פה היום לבקש מהנשיא טרמפ לתמוך באנשים העובדים על תמיכה בהצעת החוק". הנשיא טראמפ התבטא בעבר נגד עלית שכר מינימום, ובטוח שהכפלת השכר המוצעת תתקל בקשיים. עם זאת, יש לציין שהנשיא טראמפ גם התבטא בעבר בעד העלאת שכר המינימום.

הטיעונים כנגד המהלך מתרכזים בטענה כי עלייה בשכר תביא בהכרח לפגיעה בתעסוקה ותביא לירידה במקומות העבודה הזמינים, לצד עלייה במחירים. הסנאטורים בהצעתם דחו את הרעיון שהעלאת שכר המינימום תוביל לתוצאות שליליות. "עלייה זו לשכר המינימום היא התמריץ הגדול ביותר שאנו יכולים לתת לכלכלה", אמרה מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים (הבית התחתון) ננסי פלוסי, וטענה שהשכר יוביל להגדלת הצריכה.

את המאבק על עליית שכר המינימום בארה"ב יש להבין על רקע מגמות בעולם של הגדרת "שכר מחייה" (living wage), שכר מינימלי המאפשר חיים נאותים. הצעת החוק מהווה הצלחה לתנועת נאבקים למען ה-15, שבחמש השנים האחרונות פועלים להטמעת הרעיון שהשכר המינימלי המאפשר חיים הוגנים עומד על כ-15 דולר לשעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!