דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת החשמל

הפרטת משק החשמל / השר שטייניץ: המגזר הפרטי הוא שיקים את תחנות הגז הטבעי בחדרה

למרות העדר תכנית כוללת והפקפוק ביעילות המהלך, ההפרטה הזוחלת של רשת החשמל נמשכת. עובדי חברת החשמל: "תחת השם 'יצרנים פרטיים' מחביאים השרים את תשובה, אריסון וטייקונים נוספים"

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יובל שטייניץ בוועידת אנרגיה ועסקים 2016 (צילום: דבר ראשון)
שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יובל שטייניץ בוועידת אנרגיה ועסקים 2016 (צילום: דבר ראשון)

הפרטת רשת החשמל נמשכת: בניגוד לעמדת חברת החשמל ועובדי חברת החשמל, הודיע אתמול שר האנרגיה יובל שטייניץ כי בכוונתו לקדם החלטה שהמגזר הפרטי הוא שיקים את יחידות הפקת החשמל המבוססות גז טבעי שיחליפו את היחידות הפחמיות בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה. בהחלטה זו, שתוגש בשבועות הקרובים לאישור הממשלה, ממשיך שטייניץ למעשה במתווה של העברת ייצור החשמל בישראל לידיים פרטיות. עובדי חברת החשמל תקפו אתמול את ההחלטה: "שטייניץ וכחלון מוכיחים שוב שטובת הטייקונים עולה בעיניהם על טובת המדינה".

החלטה זו ממשיכה מדיניות בעייתית בה נוקט משרד האנרגיה: למרות שאין תכנית סדורה לרפורמה בתחום החשמל, בפועל נעשים צעדים של הפרטת מקטע הייצור, שבשונה ממקטעי ההובלה והחלוקה של החשמל, ברור כי יכול להניב רווח למשקיעים פרטיים. כך נפגעת רווחיות חברת החשמל, דבר שעלול להוביל לפיטורי עובדים, וזאת ללא מענה בדמות תכנית כוללת למשק החשמל. מעבר לכך, גורמים רבים מפקפקים בעצם היעילות שבהפרטת מערכת החשמל, כשהם מצביעים על כך שלרוב הפרטת רשת החשמל הביאה בפועל לעליית מחירים.

למרות שחברת החשמל והעובדים התחייבו שוב ושוב כי ביכולתם להקים את תחנות הכוח שיחליפו את היחידות הפחמיות 1-4 בתחנה, הודיע שטייניץ כי יהיו אלה גורמים פרטיים. היחידות שתוקמנה בקרבה לתחנה הפחמית בחדרה, תהיינה בהיקף של בין 700 ל 800 מגה וואט, דבר שיאפשר את סגירת יחידות 1-4 תוך 5 שנים.

בנוסף, הורה השר שטייניץ לרשות החשמל לבחון עד תחילת שנת 2018 את הדרכים להקמת 700 מגה וואט נוספים, בהתאם להתפתחויות במשק החשמל.

שטייניץ אמר אתמול: "ההחלטה שקיבלתי נדרשת על מנת להבטיח עמידה בלוחות הזמנים שקבעתי להפסקת השימוש בפחם ביחידות 1-4 בחדרה. המחויבות לבריאות הציבור בד בבד עם הבטחת הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל עומדת בבסיס ההבטחה. העובדה שפרויקט החלפת הפחם יחולק לשני מסלולים מגבירה את הביטחון לעמוד בלוחות הזמנים, גם במקרה של עיכוב באחד הפרויקטים. הצעת מחליטים בעניין תוגש לאישור הממשלה בשבועות הקרובים".

תגובת ועד עובדי חברת החשמל: "שטייניץ וכחלון מוכיחים שוב שטובת הטייקונים עולה בעיניהם על טובת המדינה. השרים מחביאים תחת השם 'יצרנים פרטיים' את משפחת עופר, משפחת אריסון, משפחת תשובה וטייקונים נוספים שכבר היום מייצרים 30% מאספקת החשמל בישראל. ההחלטה שהתקבלה היום תביא לפגיעה חמורה במשק החשמל ולעלייה בתעריף החשמל, ועובדי חברת החשמל וההסתדרות לא יתנו לכך יד".

חברת החשמל מסרה בתגובה: "החברה מכבדת ומקבלת את החלטת השר ותפעל ליישומה במלואה. עם זאת, עמדת החברה הייתה ונשארה שנכון היה כי החברה תקים את שתי התחנות באורות רבין, משיקולי זמן הקמה, עלות הקמה ואיכות הסביבה. בנוסף, החברה משוכנעת שהתחנות חייבות להיות מוקמות על ידה, בתוך אתר אורות רבין, וזאת כדי לעמוד בהחלטות שהתקבלו לגבי סגירת היחידות הפחמיות 1-4 באתר זה".

תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).

עמוס לסקר, יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים: "פורום יצרני החשמל בגז טבעי מברך את שר האנרגיה על ההחלטה האסטרטגית שמהווה צעד חשוב בדרך לפתיחת תחרות מלאה במשק החשמל. ביטול תחנות פחמיות מזהמות והקמה במקומן תחנות הפועלות בגז טבעי תשפר את איכות חייהם של התושבים באזור. חשוב לציין, כי המשך הרחבת הייצור על ידי המגזר הפרטי תביא להורדת יוקר המחייה בישראל".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!