דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיוס נשים לצה"ל

שירות משותף / עליה בגיוס נשים דתיות לצה"ל: יותר מאחת מכל ארבע בנות דתיות משרתת בצבא

עוד עולה מהנתונים שפורסמו לרגל יום החיילת, המתקיים ביוזמת ח"כ אלעזר שטרן, כי 12% מאותן מתגייסות בוחרות לצאת לקצונה, לעומת 8% בלבד מקרב כלל הנשים בצה"ל | דוח נציב קבילות החיילים: מתוך 6,758 קבילות שהתקבלו בשנת 2016 רק 36 היו בנושאי דת

חיילות בטקס (צילום: דובר צה״ל).
חיילות בטקס (צילום: דובר צה״ל).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

הכנסת דנה אתמול (שני) בנושא שירות בנות דתיות בצה"ל, במסגרת יום החיילת הדתייה המתקיים ביוזמת ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד). שטרן התייחס בין היתר לקולות הנשמעים כנגד גיוסן של בנות לצה"ל ואמר כי "המציאות חזקה מכל האיומים וההפחדות. עובדתית, יותר ויותר בנות דתיות מתגייסות לצבא, תורמות תרומה משמעותית לצה"ל ולהתפתחותן האישית, ובניגוד לטענות – צביונן הדתי אינו נפגע."

נתונים שפורסמו לרגל היום מצביעים על עלייה גדולה בגיוס הבנות לצה"ל. 26% מבוגרות החינוך הממלכתי-דתי התגייסו בשנת 2015 – לפיכך, יותר מאחת מכל ארבע בנות דתיות משרתת בצבא. במספרים מדובר על יותר מ-2,000 מתגייסות לעומת 930 בלבד בשנת 2010. לא זאת בלבד, 12% מהמתגייסות יוצאות לקצונה, לעומת 8% מכלל הנשים בצה"ל.

הדיון בכנסת התקיים על רקע המתקפה על שירותן של נשים בצה"ל ונשים דתיות בפרט. לפני כחודשיים אמר הרב יגאל לוינשטיין, רב המכינה הקדם צבאית בעלי, בפני נערים לפני גיוס במכינה הקדם צבאית ב"עוצם" כי " שיגעו לנו את הילדות, מגייסים לנו אותן לצבא. הן נכנסות יהודיות, הן לא יהיו יהודיות בקצה. לא במובן הגנטי, כל מערכת הערכים תשתבש, סדרי עדיפויות, בית, קריירה – ישגעו את כולן, אסור להסכים לזה".

עוד אמר לוינשטיין: "10 שנים אני פותח 'במחנה', רק תמונות של בנות וכולן צבעי הסוואה, רוקיסטיות. מישהו אמר לי 'אל תדאג, הן מתאמנות לקראת החתונה, להתאפר'. לא יודע מי יתחתן איתה."

אמירותיו אלו עוררו תגובות נזעמות. שר הביטחון אביגדור ליברמן שלח ללוינשטיין מכתב וביקש ממנו לסיים את תפקידו. במכתב איים ליברמן "להסיר את ישיבת ההסדר בעלי מרשימת ישיבות ההסדר המוכרות, זאת אלא אם יימסר לשר הביטחון, כי פעילותו של לוינשטיין בישיבת ההסדר, כרב, מורה ומחנך תופסק לאלתר", ובתחילת החודש הודיע לוינשטיין לחניכיו במכינה כי "יצא לחופשה".

דבריו של לוינשטיין הם ביטוי לחלק שולי, אך משמעותי הקיים בקרב הציבור הציוני דתי, המנסה לפעור פער בין צה"ל לחברה הדתית ובין חילונים לדתיים. מחקר שהתפרסם אתמול, ושהוזמן על ידי עמותת "אלומה" ונערך על ידי טלי כהנא, המנהלת המקצועית של התכנית לבניית יכולות הערכה ומדידה בעמותות מטעם ארגון "מתן – משקיעים בקהילה", מראה כי 52% מהחיילות הדתיות העידו כי רמתן הדתית נשארה זהה בתום שירותן הצבאי ו-37% מהן העידו כי היא אף השתפרה. לעומתן, 26% מבנות השירות הלאומי שהשתתפו במחקר, דיווחו על שיפור בזהות הדתית שלהן.

עוד נמצא כי בנות שבחרו בשירות הצבאי מונעות יותר על ידי אידאולוגיה וערכים והן בעלות תפיסה ברורה יותר של עצמן כחלק מהחברה הישראלית בכללה, והשירות הצבאי נתפס כחלק מהחובה והתרומה שלהן לחברה.

חיילות באימון בנגב (ארכיון, צילום: גילי יערי / פלאש90).
חיילות באימון בנגב (ארכיון, צילום: גילי יערי / פלאש90).

2016: מתוך 6,758 תלונות, רק 36 היו בנושאי דת

עמותת "צו 1" שהוקמה באוגוסט 2016 המהווה לדבריה "מוקד ייחודי לתלונות של חיילים דתיים בנושאי פגיעה באורח החיים הדתי" ו"שמה לה למטרה להקשיב לפניות החיילים ולהבין את הבעיות הקיימות היום לחייל הרוצה לשמור על אורח חיים יהודי".

לשאלה מדוע לא לסמוך על צה"ל שידאג לשמור על אורח חייהם הדתי של חייליו, ענו מקימי העמותה כי הם "סומכים על צה"ל שיעשה את העבודה. עם זאת בשנים האחרונות אנו עדים למאות מקרים (מתועדים) בהם חיילים אולצו לפעול שלא על פי צו מצפונם ולא היו מודעים לזכויותיהם."

בניגוד לטענות העמותה, על פי דוח נציב קבילות החיילים שהתפרסם אתמול, מתוך 6,758 קבילות שהתקבלו בשנת 2016 רק 36 היו בנושאי דת. הדוח התייחס גם לפקודת הזקנים שהוחלה במרץ בשנה שעברה ושהחמירה את היתרי גידול הזקן וקבעה כי פטור זקן יינתן רק על ידי 15 קציני השלישות הפיקודיים/זרועיים בצה"ל – קצינים בדרגת אלוף משנה, ובמשורה, משני טעמים מוכרים מהעבר: רצון חופשי של החייל (בתנאי שיוכיח כי גידול זקן הוא חלק מאורח חייו, עוד מלפני גיוסו) או מטעמי דת, תוך המלצת רב היחידה.

על פי דו"ח הנציב "בתחילת השנה היו חבלי לידה קשים אשר נבעו מבלבול ומחוסר ודאות בנוגע לטיב ההנחיות, ואשר הביאו בתורם לפגיעה בכבוד החיילים ובפרט בחיילים אשר גידול זקן הוא חלק מהותי מאישיותם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!