דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפיליפינים

בעולם / לפחות 42 הרוגים בעקבות השתלטות שלוחה של דאע"ש על העיר מראווי שבפיליפינים

באי מינדנאו, בו שוכנת העיר הוכרז שלטון צבאי בעקבות ההשתלטות | מהרשויות נמסר לתושבים כי עליהם להסתתר ולהמתין לעזרה | נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה אמר לחיילים שנשלחו להלחם במחבלים הג'יהאדיסטים כי מותר להם לאנוס עד שלוש נשים

שוטר באתר חילופי הירי בעיר מאראווי בפילפינים (צילום: AP Photo/Bullit Marquez)
שוטר באתר חילופי הירי בעיר מאראווי בפילפינים (צילום: AP Photo/Bullit Marquez)
אוריאל לוי

לפחות 27 אזרחי הפיליפינים, ועוד כ-15 חיילים נהרגו בימים האחרונים בידי שלוחת דאע"ש מקומית בעיר מראווי שבדרום הפיליפינים. באי הדרומי מינדנאו בו חיים כ-20 מיליון בני אדם, הוכרז שלטון צבאי לאחר שמיליציה איסלאמיסטית המסונפת לדאע"ש כבשה את העיר מראווי השוכנת באי, ביום רביעי האחרון. נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה אמר לחיילים שנשלחו להלחם במחבלים הג'יהאדיסטים כי מותר להם לאנוס עד שלוש נשים.

היה זה יום רביעי אחר הצהריים, עשרות חמושים לבושים שחור שפניהם מכוסות, נכנסו במפתיע לעיר מראווי בדרום-הפיליפינים, בה חיים כ-200,000 תושבים. תוך שהם נכנסים לעיר צעקו המחבלים ססמאות מוכרות של דאע"ש, והניפו את דגלי הארגון על ראשי בניינים. הם התבצרו בבית החולים המקומי ובמבנים ממשלתיים נוספים. צבא הפיליפינים לא היה מוכן לתרחיש כזה, בו ארגון טרור פושט על עיר וכובש אותה. הפשיטה יצרה כאוס במהלכו עשרות אלפי תושבים מבוהלים נמלטו מהעיר. נשיא הפיליפינים הכריז על האי הדרומי מינדנאו, בו שוכנת העיר ובו התרחשו מרבית מתקפות של שלוחת דאע"ש המקומית – כשטח צבאי סגור.

"אם אתם נופלים, אני נופל אתכם, אבל המשטר הצבאי הזה והשלכותיו, אני ורק אני אהיה אחראי עליו," אמר הנשיא דוטרטה ביום שישי, "אתם רק תעשו את העבודה. אני אדאג לשאר" הוסיף, "אם יהיה צורך אכלא את עצמי. אם תאנסו שלוש נשים, אני אודה בזה ואקח את זה על עצמי".

על פי הערכות, יותר מ–2,200 בני אדם לכודים באזור העימות במארוואי, השוכנת כ–800 קילומטר דרומית למנילה. הלכודים, כך נמסר, חוששים לחייהם בשל איומי החמושים האיסלאמיסטים והתקפות הצבא. על רקע זה שולחים התושבים קריאות עזרה בהודעות סמס, אך צוותי חילוץ עדיין לא הצליחו לחדור לרובעים שבהם הם נמצאים, כך על פי דובר מטעם הרשויות באזור, זייא אלונטו אדיאונג. לאלו הלכודים הוא מסר: "לכו לאזור הבטוח ביותר של ביתכם, נעלו את הדלתות, אל תיתנו לאיש להיכנס והמתינו לנו".

לפי רשת CNN נהרגו עד כה 103 בני אדם בקרבות הנערכים בעיר. לפי סוכנות הידיעות הצרפתית AFP נהרגו עד יום ראשון אחר הצהריים 19 אזרחים, 11 חיילים, ארבעה שוטרים ו-61 מחבלים. בנוסף להם נמצאו אתמול גופותיהם של ארבעה גברים, שלוש נשים וילד אחד בפאתי העיר סמוך לאוניברסיטה הממלכתית במארוואי, כך נמסר מהרשויות.

"מה שמתרחש במינדנאו כבר מזמן חרג מהתקוממות מקומית של אזרחים פיליפינים." אמר פרקליט המדינה הפיליפיני, הגנרל ג'וסה קלידה בתדריך עיתונאים שערך בשבוע שעבר, "מדובר בפלישה של טרוריסטים איסלאמיסטים זרים. הם רוצים להפוך את מינדנאו לחלק מהחליפות שלהם". דאע"ש טרם הכריז על הקמת ווילאיט (מחוז) של המדינה האסלאמית בדרום מזרח אסיה, כפי שעשה בסיני, בקווקז הרוסי, במערב אפריקה, בלוב ובאפגניסטן; אולם הנהגת הארגון בסוריה ועיראק הכירה בשבועת האמונים של ארגון אבו-סיאף שפורסמה ב-23 ביולי 2014, ושל 60 ארגונים נוספים הפועלים בפיליפינים, במלזיה ובאינדונזיה. פרשנים שונים מעריכים כי זה רק עניין של זמן עד שדאע"ש יכריז על הקמת "ווילאייט דרום-מזרח אסיה", וכי הארגון עשוי להפנות מתנדבים ומשאבים מרחבי העולם לאזור זה. פיגוע ההתאבדות שארע בשבוע שעבר בג'קרטה בירת אינדונזיה, וגבה את חייהם של שלושה שוטרים, הוא נקודת תפנית. המחבל האינדונזי שמוצאו בג'קרטה השתייך לדאע"ש, וגורמי ביטחון במדינה מעריכים כי הוא הוכשר לבצא את הפיגוע וקיבל את חגורת הנפץ מתא דאע"ש מקומי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!