דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צוללות

צבא וביטחון / בוגר קורס 'צוללן' מספר על הקשיים, האתגרים והחברויות מתחת למים

באופן סמלי, התקיים סיום הקורס בסמוך לתאריך היסטורי: 18 שנים למציאתה של הצוללת אח"י דקר | "זו נקודה רגישה" אמר ל'דבר ראשון' ראם, בוגר הקורס, "יש לקחים מהסיפור כמו תמיד, ולמרות זאת אני לא מפחד שאגיע למצב כזה וסומך על האנשים שמסביבי"

טקס סיום קורס  – מחזור 111.  (צילום: דובר צה"ל)
טקס סיום קורס – מחזור 111. (צילום: דובר צה"ל)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

המחזור ה-111 של קורס צוללן הסתיים לפני כשבוע. הקורס ארך יותר משנה והכשיר חברי צוות צוללות חדשים לחיל הים. ראם מפתח תקווה היה אחד החניכים של הקורס והוא אפילו קיבל מחבריו אות "חניך המופת".

"הגעתי מרקע של ספורט, שיחקתי 11 שנים כדורגל ולפני הצבא הגעתי לצומת דרכים:  או קריירה בספורט או קריירה צבאית. החלטתי שאני רוצה את הצבא, להגיע הכי רחוק שאני יכול."

ראם, בוגר קורס צוללן – מחזור 111 (צילום: דובר צה"ל)
ראם, בוגר קורס צוללן – מחזור 111 (צילום: דובר צה"ל)

כמו רוב הנערים גם ראם לא שמע הרבה על השייטת אך בכל זאת החליט לצאת לגיבוש סיירות. "הגעתי לגיבוש צוללות, הצלחתי לעבור את הגיבוש והתגייסתי לפני שנה וקצת, חשתי שאני במקום בטוח אבל כל ההתחלה של הקורס היא למעשה המשך של המיונים".

קורס הצוללן שנערך ב"בית ספר צוללן" בבסיס ההדרכה של חיל הים בחיפה, נחשב לאחד הקורסים היוקרתיים שיש לצה"ל להציע. בין השאר נעשה בקורס שימוש במודלים מוקטנים של צוללת ובסימולטורים, המדמים את הפעילות בצוללת. כמו כן, עוברים החניכים הכשרה שכוללת התנתקות לפרקי זמן ממושכים מ"העולם החיצוני" כדי לדמות צלילה שיכולה לארוך אף מספר שבועות.

"הדבר הראשון שעולה מהקורס זה הניתוק. אין משפחה אין חברים אין חברה. פתאום אני עם חברים אחרים ולאט לאט נבנית משפחה. לא יוצאים הרבה הביתה ואין הרבה זמן בפלאפון וזה על מנת להכין לתפקיד. צריך שתלמד להיות פחות בקשר עם הבית. יצרתי חברויות משוגעות. דברים שאי אפשר ליצור בבית. להיות ברגעים הכי קשים שלהם ושלך. איפה שכל אחד צריך."

טקס סיום קורס צוללן – מחזור 111 (צילום: דובר צה"ל)
טקס סיום קורס צוללן – מחזור 111 (צילום: דובר צה"ל)

עוד ציין ראם כי הדבר המרכזי שגרם לו ולחבריו להצליח לעבור את הקורס המפרך הוא החברויות שרכש. "למדתי על עצמי מלא. אתגרים פיזיים ונפשיים שחשבת שלא תוכל לעמוד בהם ובעזרת אנשים שלידך הגעת להשגים גבוהים." הוא התייחס גם לחשיבות החברתיות בקורס. "אם יש משהו שמפריע למישהו, חשוב להיות בשבילו, לגלות פתיחות, לבוא להגיד לבן אדם בפנים. אסור שיהיו מטענים אחד על השני. להגיד גם ביקורת טובה ורעה. לומדים לתת ולקבל ביקורת. לפני היה לי קשה לקבל ביקורת אבל אתה חי במעגל שמעביר ביקורת ולומד."

אחרי כחצי שנה בקורס כל חניך התמיין לאחת המחלקות בצוללת: חשמל ובקרה, מכונה, סונאר, גילוי ניווט וקשר ונשק, וקיבל את תפקידו בטקס הענקת המגמות בסוף שלב הבסיס. "זה סוג של חותמת סיום של שלב בחיים וסיום שלב קורס והמפקד שלך והמפקד הבא שמים לך את הדרגות. זה היה קטן ומכבד אבל אתה מרגיש סיפוק כי סיימת שלב בחיים", סיפר ראם וציין כי הטקס היה ללא ספק רגע השיא בקורס.

טקס סיום קורס צוללן – מחזור 111 (צילום: דובר צה"ל)
טקס סיום קורס צוללן – מחזור 111 (צילום: דובר צה"ל)

אך לצד החוויות החיובית שתיאר ראם, הקורס הביא איתו גם נקודות משבר. "בתחילת הקורס דיברתי עם המשפחה בפלאפון לקראת שבת ובפועל קורו דברים בבית, וידעתי שאין לי איך להשפיע עליהם. זה היה רגע של קושי כי לא יכולתי לעזור ולדבר עם המשפחה והבית" סיפר ראם.

לפני מספר ימים בטקס סיום הקורס הוכרז ראם כ"מצטיין המופת", שבניגוד לתואר החניך המצטיין, שאותו המפקדים בוחרים, את חניך המופת בוחרים חברי הצוות שבקורס. "זאת היתה הפתעה וזה גם היה מאוד מרגש בו זמנית. עצם זה שהחברים בחרו בי. כנראה שחושבים שאני חבר טוב ודואג למי שסביבי."

טקס סיום קורס צוללן – מחזור 111 (צילום: דובר צה"ל)
טקס סיום קורס צוללן – מחזור 111 (צילום: דובר צה"ל)

בימים הקרובים יכנס ראם לצוות צוללות חדש. החניכים יתפזרו וכל חייל יגיע למקום אחר, שם יחל לתפקד כצוללן אמיתי. ראם וחבריו לקורס יפליגו, יבצעו משימות צבאיות ויהיו חלק אינטגרלי ממערך חיל הים הישראלי. "זה מרגש ומלחיץ בו זמנית" אמר ראם.  "מצד אחד אתה מגיע למקום בו רצית ומצד שני יש פחד לעזוב את הסביבה שהכרת."

סיום קורס הצוללן התקיים בסמוך לתאריך היסטורי: 18 שנים למציאתה של הצוללת אח"י דקר שטבעה ב-1968 ועליה 69 אנשי צוות. "זו נקודה רגישה. חשוב לזכור, יש טקס וביום הזיכרון עצמו מתייחסים. יש לקחים מהסיפור כמו תמיד, ולמרות זאת אני לא מפחד שאגיע למצב כזה וסומך על האנשים שמסביבי", סיכם ראם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!