דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסכם פריז

ארה״ב / "הסכם פריז הוא דיל רע לאמריקנים" אמר טראמפ ופרש מהסכם האקלים העולמי

הנשיא האמריקאי מימש את ההבטחות ופרש מההסכם המסדיר את פליטת גזי החממה | מדינות העולם זועמות על המהלך | מה הוסכם בהסכם פריז ומה עמדתה של ארה״ב בנושא הסביבתי?

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"הסכם פריז הוא דיל רע לאמריקנים, והצעד הזה עומד בהתאם להבטחת הבחירות לשים את העובדים האמריקנים בראש סדר העדיפויות. ממשל אובמה נשא ונתן על ההסכם וחתם מתוך ייאוש", אמר טראמפ אמש (חמישי), עת הכריז כי ארה"ב תפרוש מהסכם פריז.

"סין תוכל להמשיך לזהם במשך 13 שנים, הודו תקבל מיליארדים ותוכל להכפיל את ייצור הפחם, אפילו אירופה תוכל לייצר פחם. ההסכם אינו מונע עבודות פחם, הוא רק מעביר אותן מארצות הברית למדינות אחרות. ההסכם הזה לא נוגע להגנה על האקלים אלא למתן הטבות למדינות אחרות. הגיע הזמן להחזיר את ארה"ב לגדולתה", אמר הנשיא.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/870412262900740096

לא מאמין

אם מאמינים לטראמפ, הוא אינו מאמין בהתחממות הגלובלית. טראמפ איים פעמים רבות לבטל את חתימתה של ארה"ב על הסכם פריז, המנסה לתאם מאמץ משותף בין אומות העולם להפחתת פליטות של גזי חממה ובכך להגביל את ההתחממות הגלובלית. אמש מימש הנשיא האמריקאי את האיום. פרישתה של ארה"ב מהאמנה "משנה את האקלים" של ההסכמה העולמית לגבי הצורך בהסכמות הללו ואחת מהשלכותיה היא עצירת תשלומים שארה"ב התחייבה לבצע כדי לסייע למדינות עניות לעמוד ביעדי ההסכם.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/265895292191248385

בגרמניה, המדינה התעשייתית ביותר באיחוד האירופי, השתנה הטון כאשר הצהרות טראמפ גרמו לראשת הממשלה, אנגלה מרקל, לצאת חוצץ נגד הנשיא האמריקאי, "הזמנים שבהם יכולנו לסמוך לחלוטין על אחרים בדרך להסתיים, חוויתי זאת בימים האחרונים".

במה יציאת ארה"ב יכולה לפגוע במאמץ העולמי ?

שלושה ימים לפני סיום כהונתו העביר הנשיא היוצא, ברק אובמה, כמיליארד דולר (מתוך 3 מיליארד אליהם התחייבה ארה"ב), תשלומים ל"קרן האקלים" של האו"ם. הכספים המגיעים לקרן מהמדינות המבוססות, מיועדים לסייע למדינות העניות במאמציהן להפחתת פליטת גזי החממה. עצירת התשלומים הללו, לצד מינוי מכחישי אקלים למשרד האמריקאי להגנת הסביבה וקיצוץ מוצע של שליש מתקציבו, נועדו לפגוע בהסכמה העולמית סביב המחויבות לשמירת הסביבה.

האפקט של יציאת ארה"ב מההסכם הוא קטן

חרף המהלך, כמעט כל העולם מאוחד במאמץ למניעת ההתחממות הגלובלית, לרבות מדינות בתוך ארה"ב, וראשי ערים, אשר פועלים כבר שנים במרץ למעבר לאנרגיה נקייה ולצמצום פליטת גזי חממה, וזאת ללא קשר להחלטות הממשל הפדרלי. התמיכה העולמית בנושא – בייחוד של סין והודו סותרת את עמדת ארה"ב.

ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות הוא תחום המייצר משרות החדשות בצורה משמעותית בתעשייה בעולם וגם בארה"ב, ההתפתחות הטכנולוגית הופכת תחום זה לכדאי כלכלית יותר ויותר. כבר כיום עלות הפקת קוט"ש חשמל בישראל זולה יותר באמצעות אנרגית שמש.

טראמפ ומרקל בוועידת G7 (AP Photo/Domenico Stinellis)
טראמפ ומרקל בוועידת G7 (AP Photo/Domenico Stinellis)

בהסתכלות כוללת, מיעוט שעות השמש ואי יציבות ההספקה הופך חשמל זה ליקר יותר, אבל קצב ההתפתחות בתחום מרשים וצפוי להימשך, כאשר ההתקדמות בהפקת חשמל משריפת דלקים קרובה כנראה למיצוי.

ההסכם בלי שיניים

הסכם פריז הוא הסכם ללא מנגנוני אכיפה וסנקציות כלפי מי שיפרו את התחייבותן. זו כנראה הסיבה מדוע היה ניתן לגייס בקלות כמעט את כל מדינות העולם אליו. הצלחתו ההצהרתית היא חשובה ליכולת של האנושות לדון במשותף בנושאים המשפיעים על כלל בני האדם, ולהסכים על כך, אך ההסכם אינו משפיע על יחסי הכוחות בין מדינות עשירות ועניות, כך שהעשירות יוכלו להמשיך להפר את החלטות האו"ם, פחות או יותר כרצונן.

ההסכם כן כולל תמריצים חיוביים, כמו ה"קרן הירוקה" שנועדה לסייע למדינות עניות להפחית את פליטות גזי החממה. גם היעדים של ההסכם צנועים – הגבלת העלייה בטמפרטורה הממוצעת ל-2 מעלות צלסיוס בלבד, בהשוואה לתחילת העידן התעשייתי.

ישנם מדענים שטוענים כי גם עמידה ביעד זה לא תמנע השלכות קשות על מזג האוויר, תפוצת מחלות, התגברות המדבר ואסונות טבע בגין ההתחממות. אם מקבלים את אחת הטענות של מכחישי האקלים, לפיהן שינויי טמפרטורה הן תהליך שמתרחש בכדור הארץ ללא קשר לפעילות האדם, הרי שהנזקים של ההתחממות הלכאורה "טבעית" מחייבים אפילו פעולה אנושית נמרצת בכיוון ההפוך.

בישראל ובעולם זועמים על טראמפ

ראשי המדינות החברות ב-G7 יצאו בהכרזות נזעמות ביחס למהלך של הנשיא האמריקאי, אך הכריזו כי הן נשארות נאמנות להסכם עצמו. "זהו אחד מהנושאים המרכזיים של ימינו," אמר הנשיא הצרפתי הנבחר, עמנואל מקרון, "הוא כבר משפיע עלינו, והוא גלובלי."

בגרינפיס ישראל לא כל כך מתרשמים מההצהרות של טראמפ, "פעולה גלובלית למען האקלים אינה דיון חוקי או פוליטי, זו חובה שלא ניתן לברוח ממנה כדי להגן על האנשים ועל כדור הארץ. זו הסיבה לכך שקרוב ל-200 מדינות התחייבו לפעולה למען האקלים בהסכם פריז. לעמדה המבודדת של טראמפ ברגע הקריטי הזה בהיסטוריה יש אחריות מוסרית. ההתקדמות תמשיך עם טראמפ או בלעדיו, הסכם פריז יישאר בתוקף והמעבר לאנרגיות מתחדשות יימשך".

ביקורת חריפה יותר נשמעה ממור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, "הסכם האקלים העולמי שנחתם בפריז לפני כשנתיים היה למעשה התקווה האחרונה של האנושות בהתמודדות עם משבר האקלים שכבר הוכר על ידי רוב חוקרי האקלים העולם, וראשי מדינות רבים, כסכנה המוחשית והגדולה ביותר עמה מתמודדת האנושות בימינו. בהסכם פריז לקחו על עצמן כמעט כל מדינות העולם, וביניהן המעצמות המזהמות ביותר, שורה ארוכה של צעדים לצמצום משמעותי של פליטות גזי חממה וקידום אנרגיות מתחדשות ממקורות בלתי מזהמים.

דונלד טראמפ על מקרע הטלוויזיה בבורסת ניו יורק (צילום ארכיון: AP Photo/Richard Drew).
דונלד טראמפ על מקרע הטלוויזיה בבורסת ניו יורק (צילום ארכיון: AP Photo/Richard Drew).

״ההסכם אמור היה להביא להאטה ולעצירה של ההתחממות הגלובלית שאחראית על המשבר הנורא, שגובה מחירים עצומים בכל העולם, וכולל מופעי אקלים קיצוניים, גלי חום וקור בלתי הגיוניים, עליית פני הים, מדבור, בצורות ושטפונות שמחסלים אזורים שלמים וגורמים לאבידות רבות בנפש, לגלי הגירה ולמלחמות על מקורות מים ומשאבי טבע.

״משום השפעתה העצומה של כלכלת ארה"ב, נסיגתה מההסכם משפיעה על העולם כולו והרבה מעבר לגבולותיה המדיניים. יש לקוות שמנהיגי העולם יתאחדו כנגד ההחלטה השערורייתית הזאת״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!