דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות מינית

אלימות מינית / מוחות נגד האלימות המינית: "צעדת השרמוטות" הגיעה לירושלים

מאות מפגינות ומפגינים צעדו בירושלים נגד התפיסה המטילה את האחריות לפגיעות מינית על הקורבן| בין השאר ציטטו המפגינים שופטים באמירות מקוממות | "זה לא משנה מה אני לובשת, כמה שתיתי, איך אני רוקדת ומה היה בעברי המיני"

צעדת השרמוטות בירושלים (צילום: ללא קרדיט).
צעדת השרמוטות בירושלים (צילום: ללא קרדיט).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאות מפגינות ומפגינים צעדו הבוקר בצעדת השרמוטות בירושלים במחאה על תרבות האלימות המינית והתפיסה החברתית הקושרת בין צורת הלבוש וההתנהגות המינית של נשים לבין התקיפות המיניות שהן עוברות – תפיסה המכונה גם האשמת הקורבן. הצעדה הנערכת זה השנה השישית בירושלים החלה בכיכר הדוידקה ונסתיימה ברחוב הלני המלכה, שם נערכה עצרת בה נישאו נאומים. ״נשים לעולם אינן אשמות בתקיפה המינית שעברו, והאשמתן היא בגדר תירוץ חברתי שנועד להעביר את האחריות אליהן״ נמסר ממארגנות ההפגנה.

המפגינות קוראים למדינה להנהיג מדיניות לצמצום תופעת האלימות המינית – בהקצאת משאבים הן לחינוך מיני ומגדרי בגילאים צעירים והן לתמיכה בנשים שהותקפו, וכן תוך הגברת האכיפה והענישה, תוך שהן מוחות על העמדה הסלחנית שנוקטים כיום מוסדות החוק והאכיפה כלפי עבריינים ותוקפים, ובכך מתירים את חייהן וגופן של נשים.

"הגוף שלי הוא לא מיני מעצם היותו גוף של אישה, אני לא אובייקט מיני במעיל וגם לא בגופיה. לאף אחד אין זכות לגעת או להטריד מינית וזה לא משנה מה אני לובשת, כמה שתיתי, איך אני רוקדת ומה היה בעברי המיני" אמרה אנה קליינמן, ממארגנות הצעדה בירושלים "אומרים לנו שוב ושוב: קודם תכבדי את עצמך ואז נכבד אותך. מה זה לכבד את עצמי? הכוונה במשפט הזה הוא 'קודם תתנהגי כמו שמצופה ממך ואז יתנהגו אלייך בהתאם'. מצופה מאתנו לקחת את האשמה והאחריות על האלימות המינית שספגנו ביד האחת, כאשר ביד השנייה מלעיטים אותנו בדימויי נשים שמוצגות באופן מיני בלבד. כך יוצא שכאשר אנחנו מותקפות – אנחנו הבאנו את זה על עצמנו. זו ראייה מעוותת ואנחנו אומרות – לא עוד. מי שאשם באונס – הוא האנס".

צעדת השרמוטות בירושלים
צעדת השרמוטות בירושלים

שושן ובר, אף היא בין מארגנות ההפגנה "למרות שמעל ל-30 נשים נרצחו מאז תחילת שנת 2016, למרות שכל אישה עוברת הטרדה מינית במהלך חייה, ולפי הנתונים, אחת מחמש נשים עוברת אונס – עדיין רשויות החוק מתרשלות בהגנה ובטיפול בנושא. המשטרה לא ערוכה לטפל בנפגעות אונס בצורה רגישה ומותאמת, וכן אופן הטיפול בפשע עצמו הוא לקוי. בית המשפט מעסיק שופטים שתועדו באמירות כמו 'יש נשים שנהנות מאונס' (ציטוט של השופט ניסים ישעיה, נ.כ.), 'מעשי הנאשם נעמו לה והיא חפצה בהם' על נערה שעברה גילוי עריות מצד אביה (ציטוט של השופט אהרון אמינוף, נ.כ.) וכן 'הנאשם הוא אולי זאב, אך הילדה איננה כיפה אדומה', על ילדה בת 9 שעברה מעשים מגונים במשך כמה שנים, מכיוון שלטענת השופט יש לה 'אופי מתירני' (מדברי השופט ציון קאפח, נ.כ.). המדינה מפקירה ביודעין נשים למעשי אונס, תקיפה ורצח. אנחנו חשופות לפגיעה, ואין מי שיגן עלינו".

צעדת שרמוטות היא חלק מתנועה עולמית המכונה "SlutWalks", יוזמה של פעילות פמיניסטיות ברחבי העולם. המחאה פרצה ב-2011 בקנדה, בתגובה לדברי שוטר שטען כי "על נשים להימנע מלהתלבש כמו שרמוטות כדי לא להפוך לקורבן של אונס ותקיפה מינית". המפגינות דורשות לשנות את התפיסה לפיה נפגעות תקיפה מינית אחראיות לאלימות שהופנתה כלפיהן, בגלל איך שהתלבשו, כמה ששתו, איך רקדו, איפה הסתובבו והמיניות שביטאו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!