דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רדיוהד

תשובה ל-BDS / מחלק המוסר - תום יורק עונה לאמנים שקראו ל'רדיוהד' לבטל הופעה בישראל

תנועת החרם, ה-BDS, מפעילה לחץ רב על אמנים רבים שלא להופיע בישראל, לעיתים רבות מדי, בהצלחה | הפעם, סולן הלהקה הבריטית לא נשאר חייב, ועונה למבקרים | "סוג השיח שהם מעוניינים בו הוא כזה של שחור ולבן", אומר יורק

סולן להקת רדיוהד תום יורק מגן על ישראל. צילום ארכיון (Christian Bertrand / Shutterstock.com)
סולן להקת רדיוהד תום יורק מגן על ישראל. צילום ארכיון (Christian Bertrand / Shutterstock.com)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (שישי) כחלק מראיון במגזין המוזיקה 'רולינג סטון' לכבוד 20 שנה לאלבום 'או-קיי קומפיוטר' של רדיוהד, התייחס סולן להקת רדיוהד, תום יורק, לעצומה הקוראת לרדיוהד לבטל את הופעתה בחודש יולי הקרוב בארץ. רדיוהד הופיעו בישראל כבר שמונה פעמים, כאשר הפעם האחרונה הייתה בקיץ 2000, אבל זו בהחלט הפעם הראשונה שלהם להופיע כאן מאז קמפיין ה -BDS, הקורא לחרם כלכלי, תרבותי ואקדמי על ישראל אשר החל בשנת 2005.

בסוף אפריל השנה חתמו 50 דמויות מרכזיות מעולם התרבות על עצומה הקוראת לרדיוהד לבטל את ההופעה בישראל. אמנים נוספים החרימו את ישראל וביטלו הופעות שהיו צריכות להתקיים כאן, בינהם רוג'ר ווטרס, בסיסט להקת הפינק פלויד שכינה את מה שמתרחש בשטחים 'אפרטהייד'. בנוסף מופעל על יורק לחץ לבטל הרצאה שהוא צפוי לתת באחת האוניברסיטאות בארץ.

בריאיון שפורסם אתמול במגזין 'רולינג סטון', אמר יורק: "זה מאוד מטריד. יש המון אנשים שלא מסכימים עם BDS, כולל אנחנו. איני מסכים עם החרם התרבותי כלל וכלל, וכך גם ג'יי קיי רולינג, נועם חומסקי, ואחרים. יש אנשים שאני מעריץ כמו קן לואץ' שלא הייתי חולם לומר להם איפה לעבוד או מה לחשוב. סוג השיח שהם מעוניינים בו הוא כזה של שחור ולבן. יש לי בעיה עם זה. מאוד מפריע לי שהם בוחרים לזרוק עלינו חרא בפומבי, במקום לדבר איתנו אישית. זה מאוד לא מכבד להניח שאנחנו לא מבינים מה קורה, או שאנחנו מפגרים שלא יכולים להחליט בעצמנו. זה מתנשא בצורה קיצונית, זה פוגע, ואני לא מבין למה לעשות מופע רוק או להרצות באוניברסיטה זו בעיה.

"עניין האוניברסיטה הוא במיוחד מטורף בעיני. באמת? אי אפשר ללכת לדבר עם אנשים שרוצים ללמוד דברים במדינה אחרת? באמת? זה המקום היחיד שבו אתה אמור להיות חופשי לבטא את עצמך בכל דרך אפשרית, ואתם רוצים לומר לאנשים האלה שהם לא יכולים לעשות את זה? וזה גם אמור לעזור למשהו?"

יורק ציין את גיטריסט הלהקה ג'וני גרינווד, ש"יש לו מעריצים גם ישראלים וגם פלסטינים ואשתו היא יהודיה-ערביה (אשתו של גרינווד היא שרונה קטן מ.ר). רק תחשבו כמה זה פוגעני כלפי ג'וני, כל האנשים שמנופפים בדגלים וצועקים ממרחק ש'אתה לא יודע על זה כלום!'. רק לחשוב שאנחנו לא יודעים על הסוגיה כלום. רק לזרוק את המילה 'אפרטהייד' ולחשוב שזה מספיק. זה מוזר. זה בזבוז אנרגיה שיכולה להיות מתועלת בדרך חיובית יותר."

"זו הפעם הראשונה שאני אומר משהו בנושא", אומר יורק. "חלק ממני רוצה לא לומר דבר, כי כל מה שאומר יצית שריפה. אבל בו בזמן, אם רוצים להיות כנים, אז כן – זה ממש מעצבן שאמנים שאני מכבד חושבים שאנחנו לא יכולים לקבל החלטות מוסריות בעצמנו אחרי כל השנים הללו. הם מתנשאים מעלינו וזה מדהים מבחינתי שהם חושבים שיש להם את הזכות לעשות את זה. זה ממש בלתי רגיל. אז תודה, רוג'ר, אבל באמת אני לא מבין".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!