דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

דעות / שכר נמוך, פער טכנולוגי והסברה לקויה מעצימים את האלימות כלפי מורים

מהסקר השנתי של ארגון המורים 2016 עולה כי 55% מהמורים בתיכון חוו אלימות מילולית | יש דרך למנוע את התופעה המבישה בהסברה וענישה מהירה

חצר בית ספר. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
חצר בית ספר. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
ירון סוקולוב
ירון סוקולוב
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

כל מורה שני בחינוך העל יסודי סובל מאלימות מילולית מצד תלמידיו. זהו נתון מדאיג שעלה מהסקר השנתי שפרסם ארגון המורים העל יסודיים בשנת 2016. אם נכנס לנתוני הסקר, שבוצע על ידי מכון "גיאוקרטוגרפיה" בקרב 400 מורים המהווים מדגם מייצג, נגלה כי 55% חוו אלימות מילולית מצד תלמידיהם, 42% נחשפו לביטויים פוגעים מצד הורים, 5% מהמורים נפלו קורבן לאלימות פיזית ו-5% סבלו מפגיעה ברכושם כאשר במקרים רבים מדובר ברכבם. מסתבר שהורים לא הסתפקו רק בניבולי פה כלפי המורים אלא גם באיומים בפיטורים. זכור המקרה שארע בחדר המורים בתיכון בת"א, כאשר עו"ד ותיק התנפל תוך דחיפות וקללות על המורה למתמטיקה, בעת שהסבירה לו מדוע בתו מתקשה במקצוע. ארגון המורים דורש בתגובה לסקר לקדם חקיקת חוק המגדיר את האיסור לפגוע בעובדי הוראה.

בנערותי, כל המורים, החל מהמורה למתמטיקה או לאנגלית ועד למורה להתעמלות, היו אוטוריטה מוחלטת בעיני ההורים והתלמידים. הערות של המחנכת או אחד מהמורים נידונו בכובד ראש בבית ולעיתים רבות ספגנו אזהרות מההורים ואף עונשים בעקבות הערות מורים. איש לא העלה בדעתו לפני 30 או 40 שנה לאיים על מורה בפיטורים ובוודאי שלא לקלל. נער שבעבר היה מנבל פיו כלפי מוריו היה מורחק מיידית מבית הספר גם אם אביו היה משפטן בעל שם או איש פוליטי מוכר. לאחר מכן היה מתנהל בירור עם מפקח אזורי של משרד החינוך, מנהל בית הספר והמורה שהותקף (מילולית). הענישה במרבית המקרים, בהתאם לנסיבות, הייתה קשה. ענישה זו מנעה הישנות התנהגות כזו שכן ההרתעה פעלה בעוצמה.

מעמד כלכלי בינוני אינו תורם לתדמית המורים

בשיעורים שאני מעביר לסטודנטים מובהר מעמד המורה כמוביל ומשפיע חינוכי על הדור הבא, כולל מרכיבים יסודיים של כבוד הדדי, תוך הקפדה על שמירת משמעת. מדובר בתהליך שתורם לתלמידים להפנים את הבנת אחריותם כלפי מבוגרים ואת הצורך להיות קשוב לסמכות. צריך לזכור שבעשורים האחרונים מעמד מקצוע ההוראה נפגע. מבדיקה אקדמית ותקשורתית שנערכה נמצא שמעמד המורה בישראל הוא במקום הלפני אחרון במערב – 27 מתוך 28 מדינות שנבחנו. מרכז המחקר והמידע של הכנסת שבדק את מעמד המורה ב-2013 קבע ששכר המורים נמוך בישראל יחסית לעולם והיקף שעות ההוראה גבוה בממוצע ממדינות OECD. המחקר הסביר: ההתפתחויות הכלכליות, החברתיות והטכנולוגיות מערערות את מעמדו של המורה "כמקור ידע וסמכות ופוגעות ביכולתו להתחרות במקצועות אחרים". פער הדורות מימי כתלמיד, בצירוף מעמד כלכלי בינוני, ולכך יש להוסיף את הטכנולוגיה שהתקדמה בצעדי ענק, פגעו במעמד המורים. ועדיין לא יעלה על הדעת שתלמידים והורים יקללו מורים.

ייתכן שחקיקה בנושא תסייע למניעת התופעה המבישה כלפי המורים. יחד עם זאת, טיפול מיידי מהנהלות התיכונים, ממחלקות החינוך העירוני, מהנהלת משרד החינוך האזורי, תוך קיום בירור מהיר וממצה ומסקנות זריזות, עשויות להקטין את תקיפות המורים. ועדות משמעת משותפות שיגיבו מהר, יהיו יעילות משמעותית. מערך של הסברת הנושא – החל משולחן ערוך והלכות כבוד הרב ותלמידו ועד לנתונים על כבוד למורים מטעם משרד החינוך, יסייעו לטיפול הכולל ולהקטנת הבעיה.

__________________________________________

ד"ר ירון סוקולוב הוא סגן דקאן לחינוך במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א)

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!