דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אליעזר פישמן

כלכלה / האם יאושר הסכם החוב הנדיב שגיבש כונס הנכסים עבור פישמן?

ההסדר שגובש בימים האחרונים יכלול תספורת של 2.33 מיליארד ש"ח המהווים 58% מהחוב אותו צבר פישמן ופריסת חובות למשך של חמש שנים | ח"כ ורבין, דרשה מוועדת הכספים לדון בהסדר החוב ואמרה כי מדובר ב"שערורייה ציבורית שאת מחירה ישלם הציבור"

אליעזר פישמן. צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90.
אליעזר פישמן. צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הסדר החוב שגיבש כונס הנכסים עבור אליעזר פישמן יובא להצבעה ביום שלישי. לאחר מכן יובא ההסדר לאישורו של בית המשפט. מסתמן כי ההסדר שגובש בימים האחרונים יכלול תספורת של 2.33 מיליארד שקלים המהווים 58% מחוב של כמעט 4 מיליארד דולרים אותו צבר פישמן. מעבר לתספורת העמוקה, יזכה פישמן לפריסה של החובות למשך חמש שנים. בשלב הראשון תשלם משפחת פישמן לקופת הנושים כ-140 מיליון שקלים. בשלב השני, תוך חמש שנים יעברו לקופת ההסדר 260 מיליון שקלים נוספים שיגיעו ממכירת פישמן רשתות וא.ט. קירור לאחר שיעברו תהליך הבראה.

ההסדר ישאיר ברשות רעייתו של פישמן כמחצית משווי הבית שבסביון והדירה בתל אביב. ילדיו של פישמן ישאירו בידיהם את מניותיהם בפישמן רשתות המחזיקה בהום סנטר, מגה ספורט, 'זר פור יו' וב-א.ט. קירור המשווקת ירקות קפואים ודגים תמורת 8 מיליון שקלים שיעבירו לקופת הנושים. בנוסף יאלצו ילדיו של פישמן לשלם כ-14 מיליון שקלים לרשות המיסים על מנת להשאיר את שתי החברות פעילות.

נושיו העיקריים של פישמן, הבנקים, צפויים להסכים להסדר החוב שכן עו"ד המייצג את בנק מזרחי טפחות שימש כמגשר במשא ומתן בין נציגיו של פישמן לבין נציגו של המנהל המיוחד שמונה על ידי בית המשפט. חשוב לציין כי עיקר חובותיו של פישמן הם למעשה לציבור, הן כשמדובר בבנקים המוחזקים על ידי הציבור והן כשמדובר ברשות המיסים.

במהלך המשא ומתן האינטנסיבי שהתקיים במהלך סוף השבוע האחרון צף מאזן הכוחות שהביא למצב בו הצדדים צפויים להסכים להסדר. זאת כאשר מן הצד האחד איים המנהל המיוחד, עו"ד בנקל כי בכוונתו לדרוש את מכירת נכסיהם ובתיהם של ילדיו של פישמן. מנגד עלתה טענה אפשרית מצידם של ילדיו של פישמן כי הם יישות משפטית נפרדת מאביהם ולכן מוגנים מהליכי כינוס הנכסים. בסופו של דבר ההסדר יטיל חלק מהחזר החובות על ילדיו של פישמן אך גם יפטור אותם מכל תביעה עתידית.

איילת נחמיאס ורבין. צילום: הדס פרוש.
איילת נחמיאס ורבין. צילום: הדס פרוש.

בעקבות הידיעות על הסדר החוב החלו להגיע גם התגובות מהמערכת הפוליטית. יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון אמרה על ההסדר המתגבש כי מדובר ב"אות קלון למערכת הבנקאית, שהמשיכה לנפח את פישמן בעוד ועוד אשראי, גם כשכבר היה ברור שלא יוכל להחזיר". גלאון שלחה ביקורת גם נגד המפקחת על הבנקים כשאמרה כי "ההסדר הוא גם אות קלון לפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, שמסרב להפיק לקחים ומאפשר להפקרות בכספי ציבור להימשך. 95% מהחוב של פישמן הם חוב לציבור הרחב בישראל, המושקע במניות הבנקים באמצעות החיסכון הפנסיוני שלו – המשמעות היא שהתספורת של פישמן חותכת בבשר החי של החסכונות הפנסיוניים של כולנו. אך האם בנקאי אחד שילם על כך בתפקידו? האם חבר דירקטוריון בנק אחד, או חבר ועדת אשראי שאישרה לפישמן הלוואות-עתק ללא בטחונות וערבויות, נאלץ לקחת אחריות ולהתפטר?"

ח"כ אילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) הודיעה כי בכוונתה לדרוש דיון בוועדת הכספים בעקבות הסדר החוב ואמרה כי מדובר ב "שערורייה ציבורית שאת מחירה ישלם הציבור".

ח"כ נורית קורן (הליכוד) ביקרה גם היא את ההסדר כשאמרה כי "הסדר החוב הצפוי לאליעזר פישמן הוא פשוט מחדל. לא ייתכן שבעלי ההון יזכו להסדרי חוב בסדרי גודל שכאלה שבאים על חשבון הציבור. בו-בזמן, אזרחים נאלצים להתמודד עם מציאות כלכלית סבוכה, בהישרדות יומיומית, ולשלם את מלוא חובם, נוסף לעמלות וריביות. מדי יום מציפים את שולחני מאות פניות מאזרחים על האופן בו הבנקים משדלים ללקיחת הלוואות שיוצרות חריגה בחשבונם ללא כל יכולת להחזיר זאת. כך נוצר כדור שלג שלא ניתן לעצירה, ומשפחות שלמות מפסידות את רכושן ואת הונן".

אמירותיהן של חברות הכנסת, ורבין, גלאון וקורן מגיעות על רקע דיונים בוועדת משנה מיוחדת לוועדת הכספים העוסקת ב"בחינת התנהלות הבנקים והגופים המוסדיים בהעמדת אשראי ללווים מסוימים" בראשה עומדת חברת הכנסת ורבין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!