דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כפר קאסם / מוחמד טהה בן ה-21 נורה ונהרג במהלך עימות בין תושבים למשטרה בכפר קאסם

האירועים האלימים החלו אתמול (ב') בשעה 23:30 | מאות תושבים צרו על נקודת משטרה בעיר, מאבטח חמוש ירה ומהירי נפצע טהה אנושות ומת | המתיחות בין התושבים למשטרה על רקע שישה מעשי רצח בעיר בחודשיים האחרונים שלא פוענחו

ניידות משטרה עולות באש מחוץ נקודת המשטרה בכפר קאסם, אמש (צילום: דוברות המשטרה).
ניידות משטרה עולות באש מחוץ נקודת המשטרה בכפר קאסם, אמש (צילום: דוברות המשטרה).

מוחמד טהה, בן 21 נהרג הלילה (שני) בכפר קאסם. טהה נורה בידי שומר חמוש שעמד בפתח נקודת המשטרה בעת שעשרות רבות של תושבים הפגינו מול הנקודה, השליכו אבנים ואף הציתו ניידות. על פי המשטרה השומר הוא מאבטח אזרחי שחש בסכנת חיים. טהה נפצע אנושות מהירי, הובהל לבית החולים בילינסון בפתח-תקווה, ושם נקבע מותו. האירועים הקשים הלילה בכפר קאסם מתרחשים על רקע זעם מצטבר בקרב תושבי העיר, אשר סופרים שישה מקרי רצח בלתי מפוענחים בחודשיים האחרונים בלבד.

ההרוג מכפר קאסם אמש, מוחמד טהא (צילום מתוך הפייסבק).
ההרוג מכפר קאסם אמש, מוחמד טהא (צילום מתוך הפייסבק).

על פי הודעת המשטרה האירועים האלימים בכפר קאסם החלו אתמול ב-23:30. כוח משטרה שהיה בעיר ביצע מעצר של אדם שנדרש לחקירה, לטענת המשטרה. המעצר הסתבך לאור התנגדות החשוד והצטרפות של עשרות תושבים בניסיון למנוע המעצר. לאחר שהשוטרים הצליחו לבצע המעצר ולצאת מהעיר התאספו מאות מתפרעים בכניסה לעיר וסביב נקודת המשטרה בבניין העירייה. המתפרעים החלו ליידות אבנים לעבר נקודת המשטרה בה שהו באותה עת שוטר ומאבטחים. במהלך ההתפרעות הוצתו שלוש ניידות משטרה.

לטענת המשטרה המאבטח האזרחי שעמד בפתח נקודת המשטרה חש בסכנת חיים, וירה לעבר המתפרעים. תושב העיר, מוחמד טהה, בן ה-21 פונה לבית החולים בילינסון כשהוא פצוע באורח אנוש ומאוחר יותר נקבע מותו. המשטרה פתחה בחקירה.

ראש עיריית כפר קאסם, עאדל בדיר, אמר לכתב ערוץ 10 סאמי אל-חאמד, כי הירי היה בלתי נחוץ. "שמרנו על השוטר שלא יפגע, בן דוד שלי היה איתו, רק שלא ירה", אמר באדיר בתסכול. לצדו עמד ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ), תושב העיר, שטען אף הוא שהמאבטח לא צריך היה לחוש בסכנה "אמרו לו (למאבטח) אני אמות איתך, אל תדאג, אני מגן עליך בגופי – וירה בכל זאת". אנשי הציבור הדגישו שאף אחד מהשוטרים והמאבטחים לא נפגעו. לשאלות כתבים מאשר פריג' כי מדובר במאבטח אזרחי.

ביום שבת האחרון הודיע ראש העירייה בדיר על השבתת מערכת החינוך של כפר קאסם במחאה על שורה של מקרי רצח שקרו בעיר ולא פוענחו על ידי המשטרה. "אם אנחנו לא יכולים לשמור על הילדים שלנו, אין לנו מה לשלוח אותם לבתי הספר, מוטב שישארו בבית ונשמור על החיים שלהם", אמר בדיר בראיון לרשת ב' עוד לפני המקרים האלימים מהלילה. בשבת האחרונה נרצחו שני תושבי העיר, ובחודשיים האחרונים נרצחו שישה תושבים. מקרי הרצח מיוחסים לגורמי פשיעה מאורגנת והתושבים זועמים על חוסר הביטחון האישי וטוענים להפקרות מצד המשטרה.

יתכן כי האדם שנעצר אמש בכפר קאסם – האירוע שהחל את המהומה – הוא ראש חברת האבטחה הפרטית שנשכרה על ידי העירייה, לנוכח חוסר האונים המשטרתי. כך לפחות נטען על ידי גורמים שונים, אך טרם אושש.

האירועים האלימים בכפר קאסם הסתיימו לבסוף כאשר כוח משטרה בפיקוד מפקד המרחב נכנס לעיר, הגיע לנקודת המשטרה ופיזר את המתפרעים. מהמשטרה נמסר כי לאורך כל האירוע שמר פיקוד המשטרה על רצף הידברות עם המנהיגות המקומית להרגעת הרוחות, וכי במהלך הלילה קיים מפכ"ל המשטרה רב ניצב רוני אלשיך הערכת מצב עם פיקוד מחוז מרכז, לאחר מכן קיים פגישה עם חברי כנסת ערביים וראש עיריית כפר קאסם.

ניידת משטרה שרופה בכפר קאסם אמש (צילום: דוברות המשטרה).
ניידת משטרה שרופה בכפר קאסם אמש (צילום: דוברות המשטרה).

לאחר האירועים הטראגיים החלו להגיע לעיר אישי ציבור ערבים רבים. חברי ועדת המעקב של הציבור הערבי בישראל ערכו פגישת חירום שבסופה הוכרזה שביתה כללית שתתקיים מחר (רביעי) בכל החברה הערבית. כמו כן, יתקיימו הפגנות בצמתים בשעה 17:00 והפגנה ארצית בכפר קאסם בשבת הקרובה. לדברי חברי הוועדה, נתניהו, ארדן ואלשיך נושאים באחריות הן להרג האזרח בכפר קאסם, והן לאוזלת היד בטיפול בפשע המאורגן בחברה הערבית.

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, שהגיע אמש לכפר קאסם, אמר: ״המשטרה מוסיפה עוד חטא על פשע, היא לא רק מפקירה את ביטחוננו, את רחובות הישובים שלנו, ולא מפענחת מקרי רצח אלא היא בעצמה תוקפת ופוגעת באזרחים.
המשטרה ממשיכה להתייחס לאוכלוסייה הערבית כאויבים שיש להגן מפניהם ולא כאזרחים שיש להגן עליהם.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!