דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עבודה בטוחה / עובדים בחוץ? ככה תגנו על עצמכם מנזקי השמש | המדריך המלא

לידיעת מחלקי הפליירים, המצילים, עובדות הבניין ועוד: על המעסיק מוטלת החובה לדאוג לכם לסביבת עבודה בטוחה ובריאה הכוללת בין השאר הגנה מפני נזקי השמש, גם אם אתם נמצאים הרבה בצל. כל מה שאתם יכולים וצריכים לדרוש

עובדים בכרמים ברמת הגולן (צילום: מאור קינסבורסקי).
עובדים בכרמים ברמת הגולן (צילום: מאור קינסבורסקי).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הקיץ כבר כאן, ועשרות אלפי עובדים בישראל עתידים לבלות במהלכו שעות וימים תחת השמש הקופחת. עובדים כמו מלצרים במסעדות פתוחות, דוורים, עובדי הבניין, עובדי נמל, מצילים, מנקי רחובות, עובדי חקלאות, שוטרים, פקחים ועובדי עירייה, עובדי תעשייה ועוד, הנמצאים בשמש שעות ארוכות, חשופים לנזקים ולמחלות קשות, גם אם הם נמצאים בצל חלק מהזמן ולא סובלים במיוחד מהחום הכבד. כשחיים תחת השמש המזרח תיכונית מוטלת עלינו החובה להישמר מנזקיה.

על פי חוק חייב המעסיק לספק סביבת עבודה בטוחה ובריאה לעובדיו, ובמקום עבודה בו קיימת חשיפה של העובדים לגורם מזיק כמו השמש חלה החובה על המעסיק לנקוט בכל האמצעים להפחתת הסיכון. בתקנה 10 בתקנות הבטיחות בעבודה משנת 1997 מפורט כי עובד החשוף לקרני שמש ילבש בגדים וכובע שיכסו את גופו וראשו וימנעו את נזקי קרני השמש, וכן ירכיב משקפיים מתאימים לסינון קרינה על סגולה.

אז לאילו מבין הקוראים שעובדים בשמש, דעו כי יש לכם את הזכות המלאה לדרוש מהמעסיק שלכם לספק לכם אמצעים הולמים להגן על עצמכם. וכדאי שתדעו מה לבקש, מצורף המדריך המלא להגנה מפני השמש.

מה הם הנזקים והסכנות בחשיפה ממושכת לשמש?

החשיפה לשמש גורמת לנזקים מידיים ולנזקים בריאותיים מצטברים שהשפעתם המזיקה מתבררת רק לאחר שנים. חשיפה ממושכת לקרינת השמש גורמת להזדקנות מוקדמת של העור והופעת קמטים וכתמים, פגיעה בעיניים והתפתחות קטרקט והסיכון הבריאותי החמור ביותר הוא התפתחות של סרטן העור, המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל. הגורם הישיר והראשוני לסרטן העור הוא חשיפה לשמש.

מלצרית בתל אביב (ארכיון. צילום: משה שי / פלאש90 ).
מלצרית בתל אביב (ארכיון. צילום: משה שי / פלאש90 ).

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, בכל שנה מאובחנים כ-900 בני אדם כחולים במלנומה, סרטן העור הממאיר, לעומת 10,000 שמאובחנים בסרטן עור שאינו מלנומה. עם זאת, אך יותר אנשים נפטרים מגידול המלנומה מאשר עקב גידולי עור אחרים. נתונים מאוסטרליה מצביעים על כך שקרינת השמש היא הגורם להתפתחות של סרטן העור ב-99% ממקרי סרטן עור שאיננו מלנומה וב-95% ממקרי סרטן המלנומה.

השמש פולטת קרינה אלקטרומגנטית באורכי גל שונים. הקרינה האולטרה סגולה היא גורמת בחלקה לפגיעה בריאותית והיא מתחלקת לשלושה עפ"י אורך הגל:

קרינה אולטרה סגולה A קרינת UVA גורמת לקמטים ולהזדקנות מוקדמת של העור. קרינה זו גם עלולה לגרום ישירות לסוגים שונים של סרטן עור, כולל מלנומה. הקרניים חודרות לעור עמוק יותר מקרני ה-UVB.

קרינה אולטרה סגולה UVB) – B) – קרניים אלה הן הגורם העיקרי לסרטן עור מסוג תאי בסיס, תאי קשקש, ומלנומה (סרטן העור הממאיר ביותר) וגורמות גם לכוויות עור.

קרינה אולטרה סגולה UVC) – C) – ככל הנראה, אין להן השפעה ביולוגית על בני האדם.

אז מה עושים? מתגוננים!

במרבית המקרים הפחתת החשיפה לשמש איננה דורשת השקעת משאבים גדולה אלא נקיטת מספר פעולות פשוטות כמו : הצללה, הימנעות מהשעות החמות, ביגוד ארוך וקרם הגנה.

עבודה בצל – יצירת הצללה על ידי הקמת סככות צל באזורי עבודה החשופים לשמש. עבודה בצל היא איננה פתרון מושלם כי עדיין תיתכן חשיפה לקרינה לא ישירה של השמש, המגיעה ממשטחים מחזירי קרינה (שגם אותם אפשר למזער) אך היא מורידה את החשיפה לשמש ב- 50% ואף יותר. עם זאת חשוב לקחת בחשבון – אם אתם עובדים בחוץ, אתם חשופים לקרינה. גם בצל.

תכנון זמנים – תכנון נכון של שעות הפעילות עשוי להפחית משמעותית את החשיפה לשמש. החשיפה הגבוהה ביותר מתרחשת בין השעות 10:00-16:00. מקומות עבודה שמסוגלים יכולים לבצע שינוי אדמינסטרטיבי בשעות העבודה ולהפחית את שהות העובדים בשמש או למזער אותה מומלץ כך כמו ביצוע רוטציה בין העובדים בשעות החמות.

ביגוד ארוך – ביגוד נכון עשוי להוות פתרון יעיל בהגנה על העור מפני הקרינה ומידת ההגנה תלויה במידת הכיסוי, סוג הבד, צפיפות האריגה וצבע הבד. כאשר ההגנה הטובה ביותר היא מבד עם אריגה צפופה בצבע כהה. קיים מקדם הגנה לבדים UPF כאשר דרגת ההגנה היא היא 50 UPF, הבד- חוסם 97.5% מהקרניים המסוכנות לעור. לחולצת טריקו דרגת הגנה נמוכה בהרבה -15UPF ואילו דרגת ההגנה של חולצת טריקו רטובה יורדת ל 8 UPF. בבחירת ביגוד מתאים שיגן מפני קרינה יש לוודא שהבגד הארוך לא יצור בעיה נוספת של הצטברות חום לדוגמה.

כובע – המתאים לעבודה בשמש אמור להגן על הפנים, האוזניים והעורף. בדומה לביגוד גם בכובעים יש חשיבות רבה לחומרים ממנו הם עשויים.

משקפי שמש – בבחירת משקפי השמש יש לוודא שהן מספקות הגנה לעיניים מפני הקרינה האולטרה סגולה. בחלק מהמשקפיים יש סימון של EPF (Eye protection factor). הגנה טובה לעיניים היא כאשר הערך EPF הוא 9/10. במשקפיים שאין עליהן סימון של EPF יהיה כתוב 100% הגנת UV. משקפיים סגורות בצדדים ולמעלה מעניקות את ההגנה המרבית, והן המומלצות לעבודה בשמש.

קרם הגנה (מסנני קרינה) – מסנני הקרינה אמורים לספק הגנה בפני קרני UVA החודרות עמוק לרקמות, וקרני UVB המשפיעות על שטח הפנים של העור. על המסנן רשום מקדם ההגנה שלו, ה-SFP (Sun Protection Factor). מקדם ההגנה של התכשיר הוא היחס בין מידת הקרינה הדרושה לגרום לאדמומית בעור מוגן לבין זו הדרושה לגרום לכך בעור שאינו מוגן. לדוגמה: אם העור מאדים תוך 20 דקות של חשיפה לקרינת השמש, השימוש במסנן קרינה עם מקדם הגנה SPF 15 יאריך את משך הזמן עד שהעור יאדים פי 15, כלומר העור יאדים רק לאחר 5 שעות של חשיפה. מסנן קרינה עם מקדם הגנה SPF 30 חוסם קרינת UVB ביעילות של 96.7% ואילו מסנן עם SPF 50 יחסום 98% מהקרניים. חשוב להשתמש בתכשיר המספק הגנה גם מפני קרני UVA ושיהיה עמיד בפני מים. יש להשתמש במסנן רחב טווח (המתאים להגנה מקרינת UVB וגם UVA ) , בעל SPF של לפחות 30. יש למרוח את התכשיר מחדש תמיד אחרי הזעה, גם אם התכשיר מוגדר כעמיד במים. תכשירים דוחי חרקים מפחיתים את דרגת ה-SPF, ולכן כאשר משתמשים בהם יש צורך במסנן קרינה בעל SPF גבוה יותר ולחדשו לעתים תכופות יותר. למסנני קרינה יש מועד פג תוקף לשימוש בהם, ולאחר התאריך הקובע יורדת מאוד יעילותם.

הדרכות ומעקב רפואי
אבחון וטיפול מוקדם של סרטן עור מאפשרים סיכויי ריפוי גבוהים. ועל כן חשוב ליפנות ולהיבדק אצל רופא עור כאשר:

  • הופעת נקודת חן חדשה – ככתם שטוח או גבשושי – שהולכת וגדלה בהתמדה או שמופיעה שומה חדשה, או נראים שינויים בגודל ובצבע של שומות קיימות.
  • בכל מקרה של שינוי באחד הנגעים בגודל, צורה, צבע, הופעת דימום, הופעת גרד בשומה או דלקת מסביב לנגע.
  • פצע בעור שלא נרפא.

השוק הישראלי וכך גם בעולם מתפתחים עם פיתוח הטכנולוגיות להגנה מרבית על העור. מחירי מוצרי ההגנה מהשמש כמובן נמצאים בתוך השוק הישראלי של היצע וביקוש. כיום אין מוצרים מסובסדים על ידי המדינה או בעלי הקלות מס על מנת שיעודדו אנשים להשתמש בתכשירים הללו. מחירו של קרם הגנה עם הגנת spf 30 לפנים של 50 מ"ל, מתחיל ב-20 שקלים ולהגיע עד ל-200 ואף יותר. אולי כמו תרופות בסיס, ראוי ששוק מסנני הקרינה ייתפס כזכות בריאותית המפוקחת ומסובסדת על ידי המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!