דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / כדורגלני העולם: עילית קטנה של מיליונרים והמוני שחקנים מנוצלים

הרחק מגמר ליגת האלופות, 41% משחקני הכדורגל מקבלים שכר של עד 1000 דולר בחודש, שיעור דומה לא מקבלים את משכורתם בזמן ורבים מהם מאבדים את השליטה בעתידם המקצועי. קמפיין שהושק בחודשים האחרונים מנסה לשנות את התמונה

שחקני כדורגל (תמונת אילוסטרציה, shutterstock).
שחקני כדורגל (תמונת אילוסטרציה, shutterstock).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ביום שבת עלו לכר הדשא של גמר ליגת האלופות שתי קבוצות כדורגל אדירות, הכוללות את השחקנים הטובים בעולם, וגם העשירים ביותר. יובנטוס וריאל מדריד שייכים לעילית מועדוני הכדורגל,  המועדונים בהם כל שחקן כדורגל בעולם חולם לחתום על חוזה מקצועני שיכניס לו מיליונים לחשבון הבנק ויזכה אותו בפרסום כלל עולמי. אך כמו בעולם הבידור, בו כמות קטנה של שחקני קולנוע מולטי מיליונרים מסתירה אחרי המוני שחקנים שמתקשים להתפרס בעצמם, כך גם בעולם הכדורגל, שחקנים רבים בעולם מנוצלים ונרמסים מחוץ לעיני המצלמות והתקשורת. לוקה מודריץ ודני אלבס ששיחקו בגמר ליגת האלופות לא שכחו מאיפה באו ומובילים השנה ביחד עם דידיה דרוגבה חלוצה לשעבר של צ'לסי את הקמפיין של איגוד שחקני הכדורגל העולמי נגד ניצול ופגיע בזכויות הכדורגלנים בעולם.

לצד גמר ליגת האלופות, נגמרת עונת הכדורגל ברב מדינות אירופה ולכן השבוע התפרסמו הוצאות השכר במועדונים הגדולים בעולם לעונת 2016-17. ברצלונה מובילה עם תשלומי משכורות של 279 מיליון פאונד לעונה, אחריה נמצאת מנצ'סטר יונייטד תקציב שכר של 265 מיליון פאונד. ריאל במקום הרביעי עם 250. הנתון המעניין הוא שמתוך 25 הקבוצות שמשלמות את השכר הגבוהה בעולם נמצאות 15 קבוצות ליגת העל האנגלית הפרמייר ליג, הרבה בעזרת עסקת הטלוויזיה שמאפשרת להתאחדות הכדורגל האנגלית לחלק העונה בין 152 מיליון פאונד (צ'לסי) עד 100 מיליון (סנדרלנד) לכל קבוצה בפרמייר ליג העונה, סכומים גבוהים משמעותית מבמשאר מדינות העולם.

אך כאמור לא כל שחקני הכדורגל חולקים את הכסף הגדול שמחולק בטופ העולמי. מחקר שנערך על ידי איגוד השחקנים העולמי "fifpro" חושף תמונה קשה על המתרחש הרחק מעולם הזוהר של אליטת הכדורגל. במחקר השתתפו 2,898 כדורגלים מליגות מקצועיות ברחבי העולם.  לפי המחקר 41% מהשחקנים בעולם לא מקבלים משכורות בזמן או לא מקבלים בכלל. ממחקר אחר שהכינה אוניברסיטת מנצ'סטר השנה, 71% משחקני הכדורגל המקצוענים מקבלים שכר של פחות מ-4 אלפים דולר לחודש, כאשר 41% מכדורגלני העולם משתכרים פחות מאלף דולר לחודש. מתוכם, 73% מהשחקנים באפריקה, 47% מהשחקנים באמריקה הדרומית ו32% מהשחקנים בליגות האירופאיות שנחשבות לכאורה לעמידות יותר.

הדוח חושף עוד נתונים מדאיגים לפיהם 22% מכדורגלני העולם הוכרחו במהלך הקריירה להתאמן לבד הרחק מהקבוצה כדי לחתום על חוזה חדש, לוותר על המשכורת או לעבור לקבוצה שאינם רוצים להיות בה. 82% מהשחקנים בסרביה סיפרו שהופעל עליהם לחץ לחתום בקבוצה שאינם רוצים להיות בה, ויותר מ-40% מהשחקנים בשווייץ ודנמרק דיווחו שהעבירו אותם בהעברה לקבוצה אחרת למרות שהתנגדו. 52% מהשחקנים בברזיל לא מקבלים משכורת בזמן. 62.5% מהשחקנים בעולם שסיפרו שהכריחו אותם לחדש את החוזה בקבוצתם, גם לא קיבלו משכורות בזמן שאמורים לשלם להם.

הנתונים הקשים שפורסמו מתארים את חייהם של הרב המוחלט של כדורגלני העולם, הנאבקים על הישרדות וניסיון להרוויח כסף טוב ויציב בקרירה המקצוענית הקצרה שלהם. שחקן הגנה אנונימי מאיטליה מצוטט בדוח ומתאר את תחושתיהם של שחקני כדורגל רבים בארץ ובעולם. "זאת העבודה הכי טובה בעולם, אבל אנשים חייבים גם להכיר שזה קשה להגיע לרמה הגבוהה באמת ומעטים שמצליחים לעשות זאת".

בחודש מרץ השנה הושק קמפיין עולמי שבא להיאבק כנגד הפגיעה המתמשכת בשחקני הכדורגל וניצולם. את הקמפיין של איגוד השחקנים העולמי מובילים שלושה שחקנים מובילים מהטופ העולמי: המגן הברזילאי של יובנטוס דני אלבס, הקשר הקרואטי של ריאל מדריד לוקה מודריץ' והחלוץ מחוף השנהב וצ'לסי לשעבר דידיה דרוגבה. הקמפיין העולמי יתמקד באי תשלומי שכר, בריונות וכוחנות שמופנת כלפי השחקנים וחוסר טיפול בזכויות הבריאותיות של השחקנים.

אלבס מכיר את הבעיות מניסיונו האישי, לאחר שבקבוצה הראשונה בה שיחק לא שולם שכרו מגיל 18.  לדבריו, "כדורגל הפסיק להיות משחק שדואגים בו לשחקנים, במקום זאת זה הפך לעסק שמנהלים אותו כמו חברה פרטית". עוד הוסיף "בעל המועדון חושב לעצמו, אני משקיע בקבוצה ואני רוצה לראות רווחים. איך אעשה זאת? השחקנים ישלמו את המחיר, כדי להגדיל את הרווחים שלי. אנחנו חייבים להכניס את המקרים האלו לתוך התודעה העולמית. ככול שיטפלו יותר טוב בקבוצות מהמקומות הקטנים ביותר כך גם התוצרת של הכדורגל תהיה איכותית יותר".

"הם חייבים להמשיך ולהילחם על זכויתהם" מנסה מודריץ' לחזק את שחקני מזרח אירופה "אם אנו נוכל לעזור איך שהוא, אנו נהיה שם". ואילו דידיה דרוגבה מציג דאגה לבעיה אחרת שמכה את הכדורגל האפריקאי כאשר 52% משחקנים באפריקה חייבים לשלם בעצמם על הטיפולים הרפואיים שלהם במהלך הקרירה .

גם בישראל אנו מכירים תופעות של ניצול ופגיעה בשחקני כדורגל. אין ספור סיפורים על קבוצות ששולחות את כוכביהם ליציע כי הוא מסרב לחתום על הערכת חוזה בקבוצה, העברות שחקנים לליגות נמוכות או קבוצות חלשות כאילו הם הרכוש הפרטי של הקבוצה בא השחקן חתום, עיכובים ובעיות תשלומי שכר או חובות לשחקנים בארץ ובעולם. רק בשנה שעברה הפועל ת"א נענשה בהורדת נקודות והלכה לפירוק אחרי שפיפ"א דרשה מהקבוצה לשלם כספים שאותם הבטיחה לשחקנים ששיחקו בשנים עברו בשרותיה.

כעת הארגון שמייצג 65 אלף שחקני כדורגל מקצוענים בעולם כולל ישראל, דורש ממועדוני הכדורגל בעולם לגלות אחריות, וכן מהתאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א לדאוג לשחקנים הרבים שמתפרנסים מכדורגל בעולם. הטענה המרכזית שלו כלפי פיפ"א, שאין לה חוק שמונע מקבוצות לשלם שכר באיחור של עד 3 חודשים. מנכ"ל הארגון תיאו ואן סגנל אמר לרשת CNN "זה מראה למען האמת, שתעשיית הכדורגל סובלת באופן בלתי יאמן מחוסר מוכנות של המועדונים והתאחדויות הכדורגל לקחת את העסק הזה ברצינות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!