דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כפר קאסם

כפר קאסם / חוסר אמון וחווית הפקרה: האירוע בכפר קאסם דרך עיניהם של תושבי האזור

ביום שאחרי מותו של מוחמד טהה מירי מאבטח, המתח בין התושבים למשטרה מסרב לדעוך | ראש העירייה השבית את מערכת החינוך במחאה על רצח צעירים | ומה היה הגפרור שהצית את המהומה?

תחנת המשטרה בכפר קאסם לאחר ההפגנה בה נורה מפגין ערבי למוות, יוני 2017 (צילום: פלאש90).
תחנת המשטרה בכפר קאסם לאחר ההפגנה בה נורה מפגין ערבי למוות, יוני 2017 (צילום: פלאש90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

אירועי ליל שני בכפר קאסם, במהלכם נורה למוות מוחמד טהה בין ה-21 על ידי מאבטח בעימות שהתפתח בין תושבי המקום למשטרה, הם נקודה נוספת בתהליך שחיקת האמון בין אזרחיה הערבים של המדינה ובין המשטרה. לדברי גורמים בחברה הערבית הפועלים באזור, סובלים התושבים מהפקרה מתמשכת בתחום הביטחון האישי, כשמה שהצית הפעם את זעמם של התושבים הוא מעצר של חבר בסיירת הביטחון המקומי שאמור להיות מענה לאוזלת ידה של המשטרה.

"בשנתיים האחרונות נרצחו בכפר קאסם 15 אנשים מה שהביא לכך שהעירייה שלא סומכת על המשטרה" מסביר ת'אבת אבו ראס מנכ"ל שותף של "יוזמות קרן אברהם", עמותה יהודית-ערבית לקידום שוויון, את הרקע לירי, "ולכן הקימה סיירת אבטחה ישובית, יש ביניהם שיתוף פעולה. המהומות הלילה בכפר קאסם התחילו בעקבות ניסיון של המשטרה לעצור מישהו מהשיטור הקהילתי".

כפר קאסם (צילום:משה שי / פלאש 90).
כפר קאסם (צילום:משה שי / פלאש 90).

"זה התחיל מהתגרות המשטרה" סיפר ל'דבר ראשון' עבוד בדואי, תושב כפר קאסם בן 55. "רכב של המשטרה נכנס לכפר והתחיל לעשות סיבובים ורעש בכיכר בכניסה לישוב. מישהו מהשמירה של העירייה ביקש מהמשטרה להפסיק והמשטרה ניסתה לעצור אותו, אמרו לו מה אתה מתערב, ואז התחילה התנגדות של התושבים למעצר. שהפכה להפגנה שהתקדמה לכיוון תחנת המשטרה. המאבטח של תחנת המשטרה ירה, לא חשב פעמיים. ואז התקשרו לח"כים שיבואו להרגיע את המצב ואני ראיתי איך השוטרים ניסו להתגרות באחד החברי כנסת".

מייסם ג'לג'ולי, יו"ר מרחב נעמת במשולש הדרומי, סיפרה כי "בהפגנה ראש העיר היה עם המפגינים, הוא היה ליד מוחמד טהא כשירו בו. ההפגנות הן הפגנות מחאה, הם כי האזרחים מבקשים מהמשטרה שתעשה את התפקיד שלה. זה קורה כל הזמן שהיד קלה על ההדק בכל הנוגע להפגנות של ערבים. התושבים מרגישים שאין להם בטחון". בדאוי מתאר גם הוא תחושות קשות. "

מוחמד טהה בן ה-21 מכפר קאסם. נהרג הלילה (ב') אחרי עימותים בין תושבים לכוח משטרה בעיר. 5 יוני 2017
מוחמד טהה בן ה-21 מכפר קאסם. נהרג הלילה (ב') אחרי עימותים בין תושבים לכוח משטרה בעיר. 5 יוני 2017
ניידת שרופה מחוץ לנקודת המשטרה בכפר קאסם אמש (צילום: דוברות המשטרה).
ניידת שרופה מחוץ לנקודת המשטרה בכפר קאסם אמש (צילום: דוברות המשטרה).

זה לא הרצח הראשון. אנחנו מבקשים מהמשטרה שתיקח את העניינים לידיים ותפתור את הבעיות, שתמצה את הדין ולהביא את האנשים למשפט. אנחנו מבקשים מהמשטרה שתאכוף את החוק".

"שוכחים שכפר קאסם זה בישראל"

אבו ראס מסביר כי "מאז אירועי אוקטובר יש משבר אמון בין המשטרה לאוכלוסייה הערבית, בעקבות הריגתם של 13 אזרחים. ועדת אור שמה את האצבע ואמרה שהמשטרה מסתכלת על האזרח הערבי כאויב.

"כפר קאסם היא עיר משגשגת מבחינה כלכלית, יש שם אזור תעשייה מתפתח, פעילות יהודית-ערבית טובה וראש עיר פרגמטי ופתוח. נקודת המשטרה בכפר קאסם צמודה לבניין העירייה. מרחק של מטרים ספורים משם יש תחנות סמים ואף אחד לא מטפל בזה, על אף פניות חוזרות ונשנות למשטרה".

ד"ר ת'אבת אבו ראס (צילום: יוזמות קרן אברהם)
ד"ר ת'אבת אבו ראס (צילום: יוזמות קרן אברהם)

לאחר הרצח הכפול בכפר קאסם שהתרחש לפני כמה ימים החליטו בעירייה להשבית את מערכת החינוך בעיר עד סוף השנה. ההחלטה הזו מעוררת מחלוקת בקרב התושבים. "מתחילת השנה הוכרזו 4 ימי שביתה בכפר קאסם" מסביר אבו ראס, "זה ממש קשה, זה נטל על ההורים. צריך לחשוב על אלטרנטיבות למאבק, הבעיה היא שלחברה הערבית אין הרבה אפשרויות מחאה, לא יכולים לחסום את איילון, הרי הלילה נרצח מישהו כאשר מחה. אנחנו רואים איך מתייחסים למפגינים יהודים בכפפות של משי. אני בכנות חושש. אני הייתי הלילה בכפר קאסם וראיתי את המושגים של היס"מ, כמו המושג של לנטרל, זה משהו שמביאים מהשטחים, שוכחים שכפר קאסם זה בתוך ישראל. אפשר לנטרל בדרכים אחרות ולא דרך ירייה בראש".

איך צריך להתמודד עם חוסר האמון שאתה מתאר?

"לאחר מסקנות ועדת אור, אנחנו בקרן אברהם ראינו הזדמנות לעבוד עם המשטרה, זו המשטרה היחידה שיש לנו. התחלנו להעביר סדנאות והכשרות למשטרה ואנחנו שמנו לב שיש שיטור יתר ושיטור חסר. לדוגמא, סוגיות כמו הריסות בתים יש שיטור יתר, ובנושאים שהם האוכלוסייה הערבית פנימה יש שיטור חסר, כמו לדוגמה הטיפול במשפחות פשע".

"בעקבות הקורסים שלנו הבאנו לדיאלוג מתמשך בין ראשי הרשויות לצמרת המשטרה. מה שאנחנו מציעים זה הקמת ועדות מייעצות, ועדות היגוי לצד כל תחנת משטרה. שבהן האזרחים והמשטרה נמצאים בדיאלוג, ככה יבנה האמון בין שני הצדדים. האזרחים יוכלו לשאול שאלות על הפעילות של המשטרה, בסופו של דבר המשטרה נמצאת כאן כדי לשרת אותנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!