דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

המלחמה בדאע"ש / האיום הגדול ביותר על דאע"ש היא המפקדת הכורדית רוג'דה פילאט

היא מפקדת על עשרות אלפי חיילות וחיילים, היא הצליחה במאבק מול דאע"ש איפה שטורקיה נכשלה, והיא רואה במלחמה מול דאע"ש כמאבק לשחרור ולשיוויון | שחרור א-רקה תלוי בפילאט וצבאה, ובינתיים נראה שהם בכיוון הנכון

לוחמות כורדיות במחתרת הכורדית (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
לוחמות כורדיות במחתרת הכורדית (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
אוריאל לוי

'הכוחות הסוריים הדמוקרטיים' בהנהגת הכורדים ובגיבוי ארה"ב פלשו ביום שני בבוקר ל-ארקה. מיליצית הנשים הכורדית YPJ (ראשי תיבות של "היחידות להגנת הנשים" בכורדית) הייתה הראשונה להכנס לעיר מכיוון מזרח. אחר הצהריים הודיע דוברת הכוח כי הצליחו לכבוש את כל שכונת אל-משלאב שבמזרח העיר מידי דאע"ש. הפלישה שתוזמנה ליום בו מציינים בארה"ב, באנגליה ובצרפת 73 שנים לפלישת בעלות הברית לאדמת אירופה (הפלישה לנורמנדי), החלה משכונת אל-משלאב שבמזרח העיר, המשמשת כבירתה הרשמית של דאע"ש מאז ינואר 2014. במסיבת עיתונאים שערכו נציגיהן של 16 המיליציות המשתתפות בקואליציה, הכריזו דוברי המבצע הכורדים על "תחילת המלחמה לשחרור העיר" בה חיים כיום כ-200,000 בני אדם.

'הכוחות הסוריים הדמוקרטיים' החלו להתקדם לעבר א-רקה בנובמבר האחרון. מאז הם שחררו מאות כפרים ועיירות עליהן דאע"ש השתלט במהלך 2013. בנוסף שחררו הכוחות – הזוכים לסיוע נרחב מהקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב – כמה סכרים אסטרטגיים בהם מיוצר מרבית החשמל בסוריה. לטענתם, הם שולטים כעת בכ-75% מהחשמל המופק במדינה.

מפקדת רוג'דה פילאט

על המבצע לבידוד א-רקה שהחל בנובמבר, והמבצע לשחרור העיר מפקדת רוג'דה פילאט שתכנס לדפי ההיסטוריה. מעולם אשה לא פקדה על מבצע צבאי גדול ומורכב כמו זה. פילאט מפקדת, לפי הערכות, על כ-80,000 חיילים וחיילות המשתתפים במבצע. לאחרונה אמרה פילאט לתקשורת כי המבצע יערוך 3-6 חודשים, ובסופו תשוחרר העיר שבה ובסביבתה חיו לפני המלחמה כמיליון וחצי אזרחים.

רוג'דה פילאט איננה רק המפקדת של המבצע הצבאי הגדול ביותר עליו פקדה אישה, היא גם עושה זאת מתוך תפיסת עולם פמיניסטית, סוציאליסטית ואנרכיסטית. בראיונות המעטים מאוד שקיימה, אמרה שמבחינתה המלחמה בדאע"ש היא רק צעד ראשון בדרך ליצירת חברה שוויונית בין גברים לנשים, בין מעמדות שונים ובין קבוצות אתניות שונות. היא רואה בלוחמה הנשית כאקט של שחרור.

https://twitter.com/ClaudiaAlMina/status/871670891775762433

טורקיה, שהכריזה בעבר כמה פעמים שהיא תיהיה זו שתשחרר את א-רקה, ולבסוף נאלצת לחזות באויביה הכורדים עושים זאת, גינתה את המבצע. ראש ממשלת טורקיה, בינאחי ילדרים, אמר כי צבאו יגיב בתקיפות אם המבצע יאיים על בטחונה של טורקיה.

ההנהגה הכורדית בסוריה כבר הציבה יעדים להמשך ההתקדמות לאחר כיבוש א-רקה. לפני כחודש הכריז חליל שילו, דובר המיליציה הכורדית YPG, כי לאחר א-רקה יפנו הכורדים לדיר א-זור ולאדליב, ואף יפרצו רצועה קרקעית לחלב ולחוף הים. חזון זה לא הפתיע את הפרשנים, שכן הרצועה שהכורדים בסוריה תובעים מזה שנים נמתחת בין חופה הצפוני של המדינה לבין נהר הפרת והגבול עם עיראק. אלא שחזון זה מאיים הן על המורדים הג'יהאדיסטים בהם סעודיה, קטאר וטורקיה תומכים ואדליב היא בירתם, והן על משטר אסד השולט בחלב ובכל רצועת החוף הסורי.

https://twitter.com/todayinsyria/status/744133571690954754

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!