דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / האם משרד הכלכלה ישים קץ לעלות הגבוהה של משחת השיניים שלכם?

מבדיקה שערך המשרד עולה כי עלותם של מוצרי טואלטיקה בארץ גבוהה בכ-48% מב-13 מדינות שונות וביניהן ארה"ב, גרמניה, ניו-זילנד ובריטניה | אתמול הציג השר אלי כהן תוכנית להורדת המחירים, בעיקר על ידי לחץ על היבואנים

מוצרי טואלטיקה. (צילום: דבר ראשון)
מוצרי טואלטיקה. (צילום: דבר ראשון)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

את עלותם הגבוהה של מוצרים השייכים לתחום הטואלטיקה – ממוצרי איפור ועד לדאודורנט ומשחות שיניים – ניתן לחוש יותר מכל כאשר מטיילים בחו"ל ונכנסים לרשתות הפארם. סיור קצר בין המדפים יגלה כי מוצרים של פירמות מוכרות, נמכרים במחיר נמוך בהרבה מזה הקבוע בארץ. לעתים מדובר בפער של עשרות שקלים.

אתמול (רביעי) הציג משרד הכלכלה נתונים ולפיהם עלותם של מוצרים בתחום הטואלטיקה בישראל גבוהה ב-48% מב-12 מדינות אחרות. בעת הצגת התכנית הצהיר שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן כי בכוונתו להילחם במחירים הגבוהים. על מנת להתמודד עם עלותם הגבוהה של המוצרים, ניתן לבחור באסטרטגיות שונות כגון הטלת הגבלות רגלוטוריות, הורדת מע"מ, עידוד מוצרי צריכה ישראלים וצרכנות נבונה.

האסטרטגיה המרכזית בה בחר משרד הכללה היא הורדת מחירם של מוצרים שבחו"ל נמכרים במחירים זולים בהרבה. "גורמים עסקיים מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים לטובת מחירים גבוהים. אנחנו נדאג לזהות את כשלי השוק ולשנותם. הצרכן הישראלי יפסיק להיות פראייר, לא אסכים שיגזרו עליו קופון", אמר השר, טרם הצגת התוכנית של משרדו, המבוססת על השקעה ממשלתית מינימלית, כך שבפועל צמצום הפער בין המחירים הוא נטל איתו יתמודדו היבואנים שיגזרו רווח קטן יותר ממכירת המוצרים.

 

במסיבת עיתונאים שכינס שר הכלכלה והתעשייה, ניכרת הייתה המוטיבציה להורדת המחירים. לצידו של השר עמדו בכירי המשרד וביניהם המנכ"ל שי רינסקי, הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, מנהל הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מיכאל אטלן, מנכ"ל המועצה לצרכנות, ג'וש גולדשמיד וסמנכ"לית האסטרטגיה במשרד, מיכל פינק. רובם מחזיקים בתפקידם פחות משלושה חודשים ואולי עקב כך המוטיבציה הגבוהה לקידום תוכנית שאופן היישום שלה לא ברור באופן סופי. התוכנית מבוססת כמעט כולה על קידום הוראות שקיפות מחירים ועידוד ייבוא מקביל וייבוא אישי. כמו כן ייבחנו הסדרי בלעדיות של רשתות קמעונאיות בקניונים, קידום תקנות מקלות בייבוא תמרוקים ועידוד צרכנות נבונה.

בפתח הדברים ציין שר הכלכלה אלי כהן כי סל המוצרים הישראלי גבוה בכ-19% בהשוואה למדינות ה-OECD. עוד ציין השר כי 50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל-7,000 ש"ח מדי חודש. "משרד הכלכלה, לרבות הרשויות הכפופות אליו יקדמו בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחיה, מי שיוצא לעבוד, מטרתנו שיתפרנס בכבוד." לטענת השר, הורדת המחירים קשורה לתחרות בשוק. לטענתו פתיחת השוק לייבוא מקביל וייבוא אישי עם הסרת חסמים רגולטורים תוביל להוזלת מחירים.

המשרד הציג סקירה השוואתית שערכה חברת נילסן, שבחנה את מחירם של מוצרי טואלטיקה נבחרים בישראל לעומת מחירם במדינות שונות, ועמדה על מקורם של אותם פערים. הסקירה איננה כוללת את נתוני רשתות הפארם בישראל אלא נשענת על מחירי הקמעונאות.

הסקירה מבוססת על דוח נתוני נילסן הכולל את המחיר הממוצע בשנת 2016 של קטגוריות, מותגים ומוצרים ספציפיים ב-13 מדינות: ארה"ב, גרמניה, הולנד, דנמרק, פורטוגל, צרפת, יוון, בריטניה, ניו- זילנד, רומניה, צ'כיה, בולגריה וישראל. על מנת ליצור בסיס נתונים המאפשר השוואה בין המדינות, בוצעו מספר התאמות: נטרול מע"מ, תקנון לפי ערוץ הקנייה בפארמים, וחישוב המחיר ביחס לרמת התוצר לנפש בכל מדינה. כמו כן, הנתונים חושבו לפי תרגום לשער חליפין.

סל המוצרים הישראלי גבוה בכ-19% בהשוואה למדינות ה-OECD. ישראלים קונים בסופרמרקט (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
סל המוצרים הישראלי גבוה בכ-19% בהשוואה למדינות ה-OECD. ישראלים קונים בסופרמרקט (צילום: יונתן זינדל פלאש90)

משרד הכלכלה והתעשייה מדגיש כי מדובר בסקירה כלכלית שנועדה לאבחן קיומם של פערי מחירים משמעותיים ולמרות שאינה עומדת במבחני מובהקות סטטיסטיים, והיא מהווה אינדיקציה חד משמעית לעניין פערי המחירים מול המדינות האחרות.

תמונת המצב שהתקבלה מממצאי הבדיקה העלתה פערי מחירים משמעותיים במותגים שונים ביחס למדינות הנסקרות. לדוגמא, בקטגוריית משחות השיניים ישראל יקרה ב-33% בממוצע ובמותגים מסויימים הפער מגיע גם ל-91%. בקטגוריית דאודורנט המיועד לנשים ישראל יקרה ב-42% בממוצע כאשר במותגים מסויימים הפער אף מגיע ל-78%. בקטגוריית דאודורנט המיועד לגברים ישראל יקרה ב-30% בממוצע ובמותגים מסוימים הפער מגיע גם ל-69%. סכיני הגילוח של Gillette יקרים בישראל ב-13% בממוצע ובחלק מהמוצרים הפער מגיע עד-30%.

מסיבת העיתונאים של שר הכלכלה אלי כהן, בדבר מחירי מוצרי הטואלטיקה, אתמול 7 ביוני 2017. (צילום: יעל אלנתן)
מסיבת העיתונאים של שר הכלכלה אלי כהן, בדבר מחירי מוצרי הטואלטיקה, אתמול 7 ביוני 2017. (צילום: יעל אלנתן)

הכלי הראשי שהוצג לטיפול בסוגייה הוא יצירת תקנות שקיפות מחירים שתיכנס לתוקף ב-1 ביולי 2017. תקנות השקיפות יהיו חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות בגין מוצרים שנמצא שפער המחירים בהם גבוה בהשוואה לחו"ל. משרד הכלכלה יהיה אמון על השוואת המחירים והרשתות יהיו אחראיות על הצגתו. הרשתות שיעשו זאת יהיו כאלה שהמשרד מצא כי פערי המחירים אצלן הם גבוהים במיוחד. כמו כן, המשרד התחייב לקדם את הכוח הצרכני גם על ידי פרסום מחירים ותמיכה באפליקציות להשוואת מחירים, והחל מחודש יולי הקרוב רשתות הפארמים יכנסו לחובת דיווח פרסום מחירים ומשרד הכלכלה הבטיח כי יסייע בתמיכה באפליקציות ידידותיות להשוואת מחירים. כמו כן, עוסק המשרד גם בשיתוף פעולה עם הממונה על ההגבלים העיסקיים על ידי הגבלת כוחם של יבואנים גדולים בכלל התחומים דרך קידום חקיקה בתחום.

שר הכלכלה כהן התייחס לפערי המחירים המשמעותיים וציין כי "ישנם גורמים עסקיים בשוק אשר פועלים ליצור יתרונות לגודל, שלא במטרה להיות תחרותיים כלפיי הצרכן, אלא בכוונה לגבות מחירים מופרזים. זאת, תוך ניצול האופי הייחודי של השוק הישראלי כ'כלכלת אי', זאת בנוסף לחסמים רגולטורים, להם אחראית הממשלה, שלא קודמו בצורה מספקת בעבר ותורמים לריכוזיות בשוק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!