המשרד להגנת הסביבה הוציא הוראות חדשות לכל ציי הרכב העוסקים באיסוף אשפה, שבבעלותם 10 משאיות לפחות. הוראות אלו, שניתנו ל-37 ציים, אוסרות בין השאר את השימוש במשאיות מתחת לתקן יורו 4 לזיהום אוויר, וזאת החל מחודש אוגוסט הקרוב. כיום רשומות בישראל כ-1,800 משאיות איסוף אשפה – כ-15% מהן נחשבות רכב מזהם על פי הגדרת המשרד להגנת הסביבה.
בהוראות אלו ניתן יהיה לעמוד הן על ידי הוצאת משאיות ישנות מכלל שימוש והצטיידות במשאיות חדשות, והן על-ידי התקנת מסנני חלקיקים – המפחיתים את מספר החלקיקים הנשימים – על משאיות שלא עומדת בתקן. על מנת לעמוד בדרישות, הוקצה לכך תקציב שאינו של המשרד עצמו, אלא דווקא מהקרן הקיימת לישראל (קק"ל), בסך 10 מליון שקלים, האמורים לצמצם את עלות התקנת מסננים לכ-6,000 שקלים למשאית, הנחה משוערת של 85%. הודעת המשרד לא כללה הסבר לעובדה שהתקציב לפרויקט ממשלתי מגיע דווקא מקק"ל, ולא מתקציב המשרד עצמו.
"המדיניות שלנו, של החמרת הדרישות מרכבי דיזל ישנים, מלווה במתן סיוע כספי – והיא הקו המנחה הכללי שיבוא לידי ביטוי גם בתכנית הלאומית שאנו מגבשים בימים אלה להפחתת זיהום אוויר מתחבורה, בהיקף של 260 מיליון שקל", הסביר השר להגנת הסביבה, זאב אלקין.
על פי ההודעה, ההוראות החדשות מתמקדות במשאיות איסוף אשפה מכיוון שהן מתאפיינות בנסיעה בשכונות מגורים בשעות בהן הזיהום גבוה. אופן הפעולה הייחודי של משאיות אלו כולל תאוצות ועצירות תכופות ושימוש במנוע לדחיסת אשפה ולכן פליטת הזיהום גבוהה. לדברי המשרד להגנת הסביבה, חלקיקים נשימים נמצאו כקשורים למגוון רחב של מחלות ובכלל זה לסרטן הריאות.
הוראות אלו מצטרפות להוראות קודמות לצמצום זיהום אוויר שהוציא המשרד לפני כשנתיים ל-29 ציי הרכב הכבד בישראל – שבבעלותם מאה משאיות או אוטובוסים לפחות. בהתאם לכך, יוצא כי כחמישית מכלי הרכב הכבדים בישראל מצויים כיום תחת הוראות של המדינה לצמצום זיהום אוויר מטעם.