דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / ראש ה-FBI המודח: הנשיא דרש נאמנות אישית; טראמפ: מרגיש מזוכה מאשמה

ג'יימס קומי, שפוטר על ידי הנשיא טראמפ בחודש מאי השנה, צפוי להעיד במהלך היום (ה') מול ועדת הסנאט לענייני מודיעין | תצהיר מטעמו פורסם אמש, בו הוא מתאר לחצים בלתי פוסקים מצד הנשיא | פרקליטו של טראמפ: שבע רצון מתוכן הדברים

ג'יימס קומי (משמאל) מעיד בסנאט האמריקני במרץ 2017 (AP Photo/J. Scott Applewhite)
ג'יימס קומי (משמאל) מעיד בסנאט האמריקני במרץ 2017 (AP Photo/J. Scott Applewhite)

ג'יימס קומי, ראש הבולשת הפדרלית של ארה"ב (FBI) שהודח מתפקידו על ידי הנשיא דונלד טראמפ, יעיד היום (חמישי) תחת שבועה כי הנשיא לחץ עליו, שוב ושוב, להראות לו "נאמנות" ודחף באופן ישיר "להסיר את עננת" החקירה המעיבה על הבית הלבן על ידי הכרזה פומבית כי טראמפ אינו במוקד החקירה של קשרי מטה הבחירות שלו עם רוסיה. עוד צפוי קומי להעיד כי אכן אמר לנשיא שהוא אינו חשוד באופן אישי, הצהרה בעקבותיה הודיע נציג של טראמפ כי הוא חש "מזוכה באופן מלא מכל האשמה".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)

ההצהרה המפורטת של קומי, הכוללת עדויות משיחות אישיות שניהל עם טראמפ, נחשפה בתצהיר של קומי, בן שבעה עמודים, שפורסם אמש, יממה לפני שיתייצב בפני ועדת הסנאט לענייני מודיעין.

דבריו של קומי מציירים ראש FBI המובך ממגעיו עם הנשיא, שהחל לתעד בכתב את שיחותיהם הפרטיות. הוא עתיד להגיד לחברי הוועדה כי האמין שהנשיא ניסה ליצור עימו "יחסי פטרונות" ותיאר בפירוט רב פגישה שקיימו השניים בחדר הסגלגל, בה דחק בו טראמפ שלא לחקור את קשריו של היועץ לביטחון לאומי לשעבר, מייקל פלין, עם גורמים רשמיים ברוסיה.

עם זאת, ראש ה-FBI לשעבר עתיד גם לאשר את קביעתו של טראמפ כי הוא עצמו לא היה תחת חקירה פדרלית של קשרי מטה הבחירות שלו עם רוסיה. קומי אמר כי הוא אכן הציג "בטוחה" זו בפני הנשיא, אך סירה להפצרותיו של טראמפ לעשות זאת באופן פומבי.

"ה-FBI ומחלקת המשפטים סירבו להצהיר בפומבי שאין חקירה פתוחה נגד הנשיא ממספר סיבות, החשובה בהן היא שצעד כזה ידרוש תיקון, אם המצב ישתנה", כתב קומי בעדותו.

עורך דינו האישי של טראמפ הביע שביעות רצון מהעדות הכתובה. "הנשיא מרוצה מכך שמר קומי אישר, סוף סוף, את הדיווחים האישיים שלו כי הנשיא לא נמצא תחת חקירה בכל הנוגע לרוסיה" אמר עןרך הדין מרק קסוביץ בהודעה שפרסם, "הנשיא מרגיש מזוכה באופן מוחלט. הוא להוט להתקדם הלאה עם סדר היום שלו עבור ארה"ב"..

קומי לא התבטא באופן פומבי מאז שפוטר, בפתאומיות, בתחילת חודש מאי. פיטוריו, ארבע שנים בלבד אחרי תחילת הכהונה בת עשר השנים שלו, תרמו  לטענה כי בכוונתו של טראמפ לשבש הליכי חקירה ולהביא אותה לסיומה, האשמה העשויה להוות פשע פלילי ועילה להדחת הנשיא. מספר מומחים משפטיים אומרים כי דבריו של טראמפ עצמו עשויים לחזק טענות אלו.

ראיין גודמן, פרופסור בבית הספר למשפטים של ניו יורק, אמר כי מאמציו של טראמפ להגן על פלין מספקים "ראיות חזקות" לשיבוש הליכי חקירה. עם זאת, ג'ונת'ן טורלי, פרופסור למשפטים באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, אמר כי מגעיו של טראמפ עם קומי היו "לא ראויים" אך הוסיף כי "אנחנו לא מעמידים אנשים למשפט כי הם גסי רוח או חסרי מושג".

היועץ לשעבר לבטחון הלאומי לארה״ב, מייקל פלין (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster).
היועץ לשעבר לבטחון הלאומי לארה״ב, מייקל פלין (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster).

הצהרתו הצפויה של קומי פורסמה שעות ספורות בלבד אחרי ששני גורמי מודיעין בכירים אמרו לחברי ועדת הסנאט כי מעולם לא חשו "תחת לחץ" של הנשיא לבצע מעשים לא ראויים. עם זאת, ראש מערך המודיעין הלאומי דן קוטס, ואדמירל מייק רוג'ורס, ראש הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) הרגיזו את חברי הסנאט כשסירבו בתוקף לענות על שאלות על שיחות שניהלו עם טראמפ.

שרה האקבי סנדרס, דוברת של הבית הלבן, אמרה כי היא לא בטוחה אם הנשיא קרא את עדותו של קומי אחרי פרסומה. בתגובה לשאלה אם הנשיא עומד מאחורי הצהרותיו הקודמות שלא ביקש לקומי להביע נאמנות ולא ניסה לשכנע אותו לעצור את החקירה נגד פלין, אמרה כי "אני לא יכולה לתאר לעצמי שנשיא לא יעמוד מאחורי הצהרות שלו עצמו".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!