250 עובדות מוקד השירות של חברת מגדל ביטוח באשקלון נקלטו השבוע להעסקה ישירה בחברה, לאחר שעד כה הועסקו כעובדות קבלן. קליטת העובדות משלימה חלק נוסף בהסכם הקיבוצי שנחתם ב-2015 עם ועד עובדי מגדל, הכולל העברת מאות עובדי קבלן בחברה להעסקה ישירה. הבוקר (חמישי) נערך טקס חגיגי לקליטת העובדות ולחנוכת מבנה חדש למרכז השירות, בהשתתפות בעלי מגדל שלמה אליהו, יו"ר החברה יוחנן דנינו, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר הסתדרות המעוף ארנון בר דוד ומ"מ ראש עיריית אשקלון תומר גלאם.

העובדות במרכז באשקלון מבצעות מגוון תפקידים מרכזיים החל מהקלדת פוליסות ביטוח, טיוב נתונים ומוקדניות שירות לקוחות. עד כה הן הועסקו כעובדות חברת טלדור, חלקן על בסיס שעתי, ממבנה באזור התעשייה בעיר. כחלק מקליטת עובדות המוקד, שכרה החברה קומה במבנה משרדים חדש במרכז אשקלון. במקום הוקמו חדרי הדרכה, קפיטריות ועמדות עבודה שהותאמו לסטנדרט המקובל בחברה, בשדרוג משמעותי מהמבנה הקודם. המבנה החדש, "מרכז אטיאס", נחנך היום.

מרכז השירות החדש של "מגדל" באשקלון" (צילום: אסף צבי)

על העובדות יחול מעתה ההסכם הקיבוצי בחברה, הכולל בין היתר הגדלת מכסת ימי החופשה, קרן השתלמות, תוספת של ימי בחירה המאפשרים היעדרות בתשלום, דמי הבראה בגובה 150% מהתעריף שייקבע בצו ההרחבה במגזר הפרטי, הלוואות לעובדות, שי לרגל אירועים משפחתיים, השתתפות באירועי הרווחה של החברה ותנאים רבים נוספים. זאת ועוד – העובדות השעתיות יהיו זכאיות לעבור לעבודה במתכונת חודשית, תוך חיזוק ביטחונן הכלכלי. עיריית אשקלון נעתרה לבקשת החברה ופעלה להתאמת שעות הפעילות בצהרונים העירוניים לשעות העבודה במגדל, ובכך להקל על אמהות עובדות. לפני מספר שבועות נפתח במרכז קורס חדש ועשרות עובדות נוספות צפויות להיקלט בחברה, מהלך שיגדיל את מספר העובדות במקום ל-320.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (מימין) וחבר ועד מגדל מוטי רוזנבוים עם עובדות במרכז השירות החדש באשקלון (צילום: אסף צבי)

הבשורה המשמעותית ביותר לעובדות הנקלטות נעוצה גם בכך שהוותק שצברו בחברת טלדור מוכר על ידי מגדל לצורכי מתן קביעות. כלל העובדות שהשלימו שלוש שנות עבודה בתפקידן – ובמקרה הנוכחי מדובר בחלק גדול מהעובדות שנקלטו להעסקה ישירה – קיבלו מעמד של עובדות קבועות בחברה כבר מרגע קליטתן. בין ההטבות השונות שלהן זכאיות העובדים הקבועים בחברה, ביניהן תשלום מלא של דמי מחלה כבר מהיום הראשון, תשלום שנתי בגובה 500 שקל בגין קייטנות הקיץ לעובדות שילדיהן בגילאי 4-13 ותנאים מיטיבים נוספים.

קליטתם של עובדי המרכז באשקלון ממשיכה את מהלך הקליטה להעסקה ישירה בחברת מגדל, שנקבע בהסכם הקיבוצי בין ההסתדרות לחברה מ-2015. בשלב קודם של היישום נקלטו עובדי האבטחה והתחזוקה בחברה.

כחלק מהקמת המרכז מתכננים במגדל שיתוף פעולה להכשרה אקדמית בתחום הביטוח עם מכללת אשקלון. בנוסף החלה החברה בעבודה משותפת עם 5 עמותות הפועלות בקהילה המקומית – "עתיד בטוח" למניעת אלימות ברשת, "אור ירוק" לחינוך לנהיגה בטוחה, עמותת "פעמונים" לחינוך פיננסי, "נערי האור" – מעון לנוער בסיכון המפעיל עסק חברתי ומעון הטייסים לנערות במצוקה המועפל ע"י עמותת אור שלום. שיתוף הפעולה יתבטא בתרומה כספית ובהתנדבות של עובדי המרכז החדש בעמותות. "יש כבר עשרות עובדים שפנו אלינו ורוצים להתנדב" סיפרה ענת עופרי, מנהלת אחריות חברתית במגדל.

בעל השליטה במגדל, שלמה אליהו, סיפר באירוע שכשנפגש לראשונה עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בפתיחת המשא ומתן הקיבוצי בחברה, העלה ניסנקורן שתי בקשות שאליהו קיבל מיד – האחת, קליטת אנשים עם מוגבלויות לעבודה בחברה, והשנייה קליטת עובדי הקבלן להעסקה ישירה. "מראש אמרתי כן, לא שאלתי למה וכמה", אמר אליהו, "לא טוב שחברה כמו מגדל תשתמש בקבלן. הקבלן שוחק את העובד. מה שזה עולה למגדל מתחלק בדרך, כך שהעובד לא מקבל שליש. ניסנקורן ביקש ממני שמגדל תהיה חלוצה ותוביל מערך של חברות מבוססות שיעסיקו עובדים עם זכויות, ולא קבלנים שמשתמשים בעובדים ואין להם זכויות. גם פה לא היתה לו בעיה איתי, ואני אגיד לכם למה – הכל מתחיל ונגמר בזה שצריך להיות בן אדם. הוא (ניסנקורן – א.צ.) ביקש דבר שבמוח שלי מובן מאליו, ואם ניתן באותה עלות לתת לעובדים ולא לקבלן, אז גם פה אמרתי – יש לך אותי."

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל, בטקס קליטת עובדות הקבלן במרכז השירות החדש באשקלון (צילום: אסף צבי).

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר באירוע כי "המהלך לצמצום תופעת עובדי הקבלן, במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי כאחד, הוא לא רק מאבק למען תנאי העסקה הוגנים, אלא אמירה חברתית נחרצת לגבי האופן שבו כולנו רוצים לראות את המשק ואת החברה בישראל. הקליטה להעסקה ישירה היא הדרך להחזיר את הכבוד האנושי לעובדים והמהלך החשוב שמגדל שותפה לו, מקדם ערכים שיאפשרו לה לחזק את מעמדה כמעסיקה הוגנת ולהבטיח את חוסנה בתור אחת החברות המובילות בענף".

ניסנקורן אמר ל"דבר ראשון" כי במקביל ליישום קליטת עובדי הקבלן במגזר הציבורי, גם מעסיקים במגזר הפרטי מאמצים את הרעיון וקולטים עובדי קבלן להעסקה ישירה. בין השאר נקלטו לאחרונה עובדי קבלן בחברות פלאפון, פרי גליל ואוסם שדרות.

מ"מ ראש עיריית אשקלון תומר גלאם אמר באירוע כי "זה כבוד גדול לעיר, במיוחד שמדובר בתחום שמעסיק כל כך הרבה עובדים. כולנו יודעים שבלי מנוף כלכלי לעיר אי אפשר להתקדם ולקדם את האנשים. זו זכות גדולה ותודה שבחרתם לבוא ולהיות פה באשקלון", אמר.

טקס קליטת עובדי הקבלן במרכז השירות החדש של מגדל באשקלון. מימין לשמאל: מירי גרגיר, מנהלת חטיבת הביטוח בהסתדרות המעו"ף, יו"ר ועד מגדל מודי גת, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וחבר ועד מגדל מוטי רוזנבוים

יו"ר ועד עובדי מגדל מודי גת אמר כי "נושא עובדי הקבלן באשקלון היה מהותי עבורנו במהלך המו"מ על ההסכם הקיבוצי. מדובר בעובדים שעשו עבודה זהה לגמרי לעבודה שנעשית במשרדי החברה בפ"ת, ולא הייתה סיבה אמיתית להעסיקם כעובדי קבלן. אני שמח שבעלי החברה ראה זאת עין בעין, הבין את חשיבות העניין והשקיע משאבים רבים בקליטתם. אני מצפה מהנהלת החברה להמשיך בתהליך מבורך זה ולהתקדם בקליטת עובדים נוספים בטכנולוגיות ובאחזקה כמוסכם ביננו ואף מעבר לכך. העובדים שעימם נפגשתי ודיברתי במהלך החודשים האחרונים מעריכים מאוד את המהלך ומודים על כך להנהלת מגדל."

גת סיפר כי בכנס שנערך לעובדים לקראת הקליטה היתה התרגשות גדולה: "זו פעם ראשונה ששמעתי 'וואו' חזק מקהל של עובדים עם כל שקף שהעברנו במצגת ושבישר להם על הטבה ועוד הטבה ועוד אחת, הטבות שעד כה הם יכלו רק לחלום עליהן", אמר, "השאלה האחרונה שהפנתה אלי אחת העובדות היתה האם הם יוכלו להשתתף באירוע פתיחת הקיץ המתוכנן לחודש יוני, וכמובן שהתשובה היתה כן. אנחנו כוועד נציין את הקליטה שלהם בערב חברה ארצי עם אייל גולן ודיקלה שאנחנו מארגנים והם כמובן מוזמנים אליו. זו תהיה בעצם הקבלה הראשונה של העובדים אלינו, והמפגש שלהם עם יתר העובדים ובו גם נאחל להם בהצלחה"

אנאל פסיס, נציגת העובדים במוקד, אמרה בטקס כי "היו לנו פה הרבה רגעים של קושי ושל שמחה, ימים אינטנסיביים ביחד, ואני גאה לומר שהדרך שעברנו הוכיחה את עצמה ואפשרה למגדל להקים את מרכז התפעול והשירות כאן באשקלון. אנחנו מקווים להמשיך להוביל את החברה להצלחות ולשפר את השירות למנהליה וללקוחותיה. יש כאן עובדים איכותיים, אנשים שרואים במקום הזה בית, רכשו פה מקצוע לחיים ועתידם במגדל חשוב להם. ההנהלה החליטה לקלוט אותנו, ועל כך אנו רוצים לומר תודה. כבר כיום אנחנו מרגישים חלק משמעותי ממערך התפעול והשירות של מגדל וזוכים לתגובות טובות מלקוחותינו."

אנאל פסיס, עובדת במרכז השירות החדש של מגדל באשקלון (צילום: אסף צבי)

אנאל פסיס, עובדת במרכז השירות החדש של מגדל באשקלון (צילום: אסף צבי)

יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר דוד אמר ל'דבר ראשון' כי "אני שמח שחברת מגדל השכילה לפתח את מוקדי השירות כחלק מהפעילות שלה בפריפריה. זה יום חג לעיר אשקלון והסביבה, שמקבלת מאות עובדים שהיו עובדי קבלן כעובדים קבועים. יש פה אמירה של החברה גם כלפי העובדים שלה וגם כלפי העיר עצמה וכלפי העבודה המאורגנת בכלל. אנחנו בהסתדרות המעו"ף נמשיך בקליטת עובדי קבלן לתוך המערכת."

את המזוזות במקום קבעו המקובל יצחק ברדא ורבי ברוך אבוחצירא, בנו של המקובל רבי ישראל אבוחצירא (ה'באבא סלי').

רבי ברוך אבוחצירא ('באבא ברוך') קובע מזוזה במרכז השירות החדש של מגדל באשקלון (צילום: אסף צבי).

גזירת הסרט במבנה בו יפעל מרכז השירות החדש של "מגדל" באשקלון. מימין: יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, בעל השליטה במגדל שלמה אליהו והמקובל יצחק ברדא (צילום: אסף צבי).