דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'יימס קומי

ארה״ב / ראש האפ.בי.אי לשעבר העיד בסנאט: ״הנשיא פיטר אותי בגלל חקירת רוסיה״

טראמפ: ״אנחנו תחת מצור, אבל נצא ממנו גדולים, טובים וחזקים יותר מאי פעם״ | עורך דינו של הנשיא: ״קומי חשף שיחות ללא רשות. שהרשויות יקבעו אם צריך לחקור״

ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי נותן עדות בפני הסנאט 8.6.17 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי נותן עדות בפני הסנאט 8.6.17 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
שי ניר
אי פי
צרו קשר עם המערכת:

ראש האפ.בי.אי לשעבר, ג'יימס קומי, טען אתמול (חמישי) כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פיטר אותו במטרה לפגוע בחקירה על מעורבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות וקשריה למטה הבחירות של טראמפ. "לפי שיקול דעתי פוטרתי בגלל החקירה של רוסיה", אמר קומי לוועדת המודיעין של הסנאט בעדות שעשויה לערער את נשיאותו של טראמפ.

״פיטוריי נועדו לשנות או לנסות לשנות, באיזשהו אופן, את הדרך בה נוהלה החקירה הרוסית" אמר קומי בעדותו תחת שבועה והוסיף, "זה סיפור מאוד גדול. לא רק בגלל שזה סיבך אותי״.

קומי האשים את ממשל טראמפ בהפיצו עליו ועל האפ.בי.אי שקרים והכפשות במהלך התקופה שקדמה לפיטוריו, לפני כחודש. כך למשל טען טראמפ שהאפ.בי.אי תחת קומי מצוי באי-סדרים.

בעדותו של קומי נחשפה עומקה של החשדנות בין הנשיא לבין איש החוק לשעבר בתוארו את חוסר הנוחות המתמשכת בשיחות אחד על אחד אותן קיימו ולדבריו החליט כי עליו לתעדן באופן מיידי. "הייתי מודאג ובכנות כי הוא עשוי לשקר על טבע פגישותינו כך שחשבתי כי יהיה זה חשוב לתעד", אמר קומי והוסיף, "ידעתי כי עלול לבוא היום בו אהיה זקוק לתיעוד של מה שהיה לא רק בשביל להגן על עצמי אלא גם על האפ.בי.אי".

חשיפת ממצאי מערכת היחסים עם טראמפ התגלתה במהלך התייחסותו הציבורית ולראשונה מול וועדת המודיעין של הסנאט, בשימוע שנערך בוושינגטון בחדר עמוס מקצה לקצה שהביא רבים להצמד למסכי הטלוויזיה לצפות בעדות. קומי בעדותו צלל מיידית אל לב המחלוקת הפוליטית סביב פיטוריו והתערבות טראמפ בחקירה הרוסית בעודו מרחיב מתוך העדות הכתובה אותה מסר כבר ביום רביעי השבוע. קומי חשף שטראמפ דרש את "נאמנותו" ודחף אותו בישירות "להסיר את העננה" מעל החקירה ולהכריז ציבורית כי הנשיא לא היה המטרה של בדיקת קשריה של רוסיה למטה טראמפ.

ראש הFBI לשעבר ג'יימס קומי נותן עדות בפני הסנאט 8.6.17 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik).
ראש הFBI לשעבר ג'יימס קומי נותן עדות בפני הסנאט 8.6.17 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik).

קומי אמר שסירב לעשות זאת במידה רבה מתוך "החובה לתקן" במידה והמצב שיווצר ידרוש שינוי. עוד אמר קומי כי טראמפ, בעת היתקלות תמוהה ליד שעון הסבא בחדר הסגלגל, הפציר בו לסיים את החקירה בעניינו של היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין.

הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנצ'ין שאל את קומי שאלת מפתח, "האם אתה מאמין כי זוהי פגיעה בצדק?" "אינני יודע. זוהי עבודתו של בוב מולר לברר את העניין" השיב קומי בהתייחסו למינויו של היועץ המיוחד המנהל את החקירה הרוסית.

בדבריו חשף קומי כי לאחר פיטוריו הוא ניסה לזרז את המינוי של היועץ המיוחד בכך שהדליף לתקשורת מזכרים הנוגעים לטראמפ באמצעות חבר, "הייתי חייב, עפ"י שיקול דעתי, להעביר זאת למגרש הציבורי" דברי קומי.

הוועדה הלאומית הרפובליקנית ובעלי ברית נוספים של הממשל עבדו בקדחתנות ובמטרה למזער כל נזק שעשוי היה להגרם מהשימוע ובניסיון לערער את אמינותו של קומי באמצעות הודעות לעיתונות ופרסומים המראים דוגמאות מהעבר בהן האפ.בי.אי היה צריך לתקן את עדויות ראשי הארגון מול הקונגרס. עורכי הדין המייצגים את הרפובליקנים ואת טראמפ התנפלו על כך שקומי אישר בעדותו הכתובה את טענתו של טראמפ כי בשלוש הזדמנויות שונות אמר קומי כי הנשיא טראמפ איננו תחת חקירה ישירה.

בכנס תמיכה בוושינגטון אמר טראמפ ״אנחנו תחת מצור, אבל נצא ממנו גדולים, טובים וחזקים יותר מאי פעם. נמשיך לעשות את מה שנכון. אנחנו יודעים איך להילחם יותר טוב מכולם ולא נוותר אף פעם. אנחנו ווינרים ואנחנו הולכים להילחם ולנצח ויהיה לנו, ביחד, עתיד לא ייאמן״.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)

עורך דינו של טראמפ, מארק קסוביץ׳, טען שקומי "חשף שיחות ללא רשות״ כשהדליף את תזכיר השיחות הפרטיות עם טראמפ, והוסיף "שהרשויות יקבעו אם צריך לחקור אותו".

דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, אמרה "אני יכולה לומר בוודאות שהנשיא לא שקרן. לנשיא יש מחויבות להגן על הליך הבחירות. הנשיא לוקח את הבחירות שלנו ברצינות רבה". פול ראיין, יו"ר בית הנבחרים, אמר שטראמפ היה חסר ניסיון כשדיבר עם קומי, "הוא חדש בממשל, ולכן אני חושב שהוא לומד איך זה עובד. אני לא אומר שזה תרוץ מקובל, אך זאת ההשקפה שלי".

הנשיא ניסה לפגוע באמינותו של קומי כשכתב בחשבון הטוויטר שלו, "כדאי לקוות שאין הקלטות" של השיחות. "אני מקווה שישנן הקלטות" אמר קומי באחד הרגעים בעדותו ורמז כי ישנן ראיות המגבות את טענותיו מול כל טענה של הנשיא.

בהתייחס לעדותו על ההתעמתות בחדר הסגלגל נשאל קומי מדוע לא עצר ואמר לנשיא כי זהו מעשה פסול השיב קומי, "זוהי שאלה גדולה" והוסיף, "אולי אם הייתי חזק יותר אז הייתי מצליח. השיחה היממה אותי".

העניין הפוליטי בעדותו של קומי עולה, לא רק ביחס לנזק אותו הוא גורם לנשיא, אלא גם ביחס לכך שקומי הוא זה שהסב נזק רב להילרי קלינטון, שעה שערב הבחירות הודיע כי הוא פותח מחדש את החקירה בעניין חשבון האימיילים הפרטיים שלה. הכרזה שלטענת רבים הביאה להפסד שלה בבחירות. דמוקרטים רבים מאשימים את קומי בהפסדה של קלינטון דבר שהביא רבים מהם לברך את טראמפ על מהלך פיטוריו.

תחת השאלות שנשאל אישר קומי בביטחון את מסקנת קהילת המודיעין כי רוסיה הייתה מעורבת בבחירות 2016, "שלא יהיה ספק. הרוסים התערבו" אמר והוסיף, "זה קרה. זה לא מזוייף. טראמפ קיבל את הערכת המודיעין האמריקאית כי הרוסים התערבו בבחירות. הוא שאיננו מאמין בזה וכינה זאת "תרגיל" ואת החקירה כ"צייד מכשפות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!