דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / למרות שאיבדה את הרוב בפרלמנט, מיי לא מתכוונת להתפטר

כך מדווחים הבוקר (ו') כלי התקשורת בבריטניה | עד כה הוכרזה החלוקה של 636 מתוך 650 המושבים בפרלמנט, ונכון לעכשיו מחזיקים השמרנים ב-310 מושבים מול 258 של הלייבור | שר לשעבר מטעם השמרנים: "בספק אם תוכל לשרוד כמנהיגה לאורך זמן"

תרזה מיי מאזינה להכרזה על תוצאות הבחירות 9.6.17 (צילום: AP Photo/Alastair Grant).
תרזה מיי מאזינה להכרזה על תוצאות הבחירות 9.6.17 (צילום: AP Photo/Alastair Grant).

ההימור של ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, להקדים את הבחירות המקדימות במדינה הניב לה תוצאות הפוכות לחלוטין מאלה שצפתה. המפלגה השמרנית, בראשה עומדת מיי, הפסידה את הרוב שהחזיקה בפרלמנט והמערכת הפוליטית באי הבריטי הפכה לכאוטית.

כלי התקשורת בבריטניה דיווחו הבוקר (שישי), בהתבסס על מקורות בעילום שם, כי מיי לא מתכוונת להתפטר מתפקידה, למרות הקולות הקוראים לה לעשות זאת.

התוצאות המפתיעות עשויות לפגוע בתהליך המשא ומתן על יציאת המדינה מהאיחוד האירופי, דיונים העתידים להיפתח ב-19 ביוני. הפאונד הבריטי ספג גם הוא מכה מתוצאות הבחירות, וערכו מול הדולר צנח.

עד כה הוכרזה החלוקה של 636 מתוך 650 המושבים בפרלמנט, ונכון לעכשיו מחזיקים השמרנים ב-310 מושבים מול 258 של הלייבור. גם אם יזכו בכל המושבים שנותרו, לא יחזיקו השמרנים ב-326 המושבים הנחוצים לרוב מובהק. לפני הבחירות, אחזו השמרנים ב-330 מושבים מול 229 של הלייבור.

שיפר משמעותית את מצבו, מנהיג הלייבור ג'רמי קורביין מגיב להכרזה על תוצאות הבחירות 9.6.17 (צילום: Dominic Lipinski/PA via AP).
שיפר משמעותית את מצבו, מנהיג הלייבור ג'רמי קורביין מגיב להכרזה על תוצאות הבחירות 9.6.17 (צילום: Dominic Lipinski/PA via AP).

מיי הכריזה על בחירות הבזק בתקווה להגדיל את הרוב שלה בפרלמנט ולחזק את מעמדה של בריטניה במגעים מול האיחוד האירופי על ידי ייצוג "ממשלה חזקה ויציבה". במקום זאת, תוצאות אמש יצרו מצב בו שהשמרנים ייאלצו להסתמך על תמיכת מפלגות קטנות יותר כדי לשלוט, אי-היציבות בפוליטית תגבר וכך גם הסיכויים לבחירות מוקדמות נוספות.

"זה רגע רע מאוד למפלגה השמרנית, ואנחנו צריכים לערוך חשבון נפש" אמרה חברת הפרלמנט השמרנית אנה סורבי, "וגם המנהיגים שלנו צריכים לעשות זאת".

מיי, שזכתה מחדש וברוב מוחץ במושב המייצג את מיינהאד שבדרום אנגליה, מראתה לחוצה אך לא הצהירה בבירור מה היא מתכננת לעשות. "המדינה זקוקה לתקופה של יציבות, וללא קשר לתוצאות, המפלגה השמרנית תבטיח כי נמלא את חובתנו בהבטחת היציבות הזאת", אמרה.

"ברור שאם היא השיגה תוצאות גרועות יותר מלפני שנתיים וכמעט בוודאות לא תוכל להרכיב ממשלה, אני בספק אם היא תצליח לשקוד כמנהיגת המפלגה לטווח הארוך", אמר שר האוצר לשעבר מטעם השמרנים, ג'ורג' אוסבורן, בראיון לרשת הטלויזיה ITV.

מיי, שנכנסה למערכת הבחירות עם מוניטין של יכולת שקטה, ספגה ביקורת על מסע בחירות חסר מעוף ועל תכניתה לחייב את זקנים לשלם יותר על הטיפול הרפואי שלהם, הצעה שזכתה לכינוי "מס הדמנציה". כשהחלו הסקרים להראות על מירוץ צמוד יותר, החלו הפרשנים לדבר פחות על ניצחון מוחץ יותר על האפשרות שראשת הממשלה תאבד את הרוב שלה.

סטיבן פילדינג, פרופסור לפוליטיקה באוניברסיטת נוטינגהאם, אמר לסוכנות הידיעות איי.פי כי בריטניה מעולם לא ראתה בחירות "בהן הסמכות האישית של מנהיג מפלגה נעלמה בצורה חסרת תקדים".

"אם היא הייתה מקבלת את הרוב שרצתה להשיג, היא היא הייתה נהיית ענקית פוליטית" סיכם, "אבל היא לא קיבלה את זה וכעת הדמות שלה מצומצמת מאוד. היא ראשת ממשלה זומבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!