דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך, חברה ועבודה / העתיד של התעשייה בישראל: בני נוער עובדים, לומדים ומצטיינים

70 תלמידים ו-30 חונכים המלווים נוער בעבודתו במסגרת חוק החניכות קיבלו אותות הצטיינות בטקסים המתקיימים מדי שנה על ידי תנועת הנוער העובד והלומד להכרה בתרומתו וחשיבותו של החינוך המקצועי בישראל

טקס מחוז מרכז תמונה הנוער העובד והלומד (צילום באדיבות הנוער העובד והלומד)
טקס מחוז מרכז תמונה הנוער העובד והלומד (צילום באדיבות הנוער העובד והלומד)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

70 בני נוער עובדים ולומדים מבתי הספר המקצועיים, ו-30 בוגרים המלווים נוער בעבודתו במסגרת חוק החניכות קיבלו אותות חניכים וחונכים מצטיינים מתנועת הנוער העובד והלומד, בטקסים המסורתיים המתקיימים מדי שנה להכרה בתרומתו וחשיבותו של החינוך המקצועי בישראל. במערכת החינוך המקצועי שתחת משרד העבודה והרווחה, המשלבת לימודים ועבודה, לומדים כ-12 אלף תלמידים ברחבי הארץ.

"אני לומד חשמלאות רכב ומכונאות, מיזוג אוויר – עבודה של מוסך בעצם" סיפר יונן שרם, תלמיד כיתה י"א בבית הספר עמל בן עמי שהיה בין מקבלי אות החניך המצטיין במחוז מרכז. שרם תיאר שגרת לימודים הכוללת את המקצועות הכלליים, את המקצועות הטכניים ולמידה בסדנא – וכן עבודה מודרכת בשכר במוסך, במסגרת חוק החניכות שמטרתו לאפשר לתלמידים הלומדים מקצוע להשתלב ולרכוש ניסיון מעשי בתחומם כחלק מלימודיהם. "אנחנו לומדים מה זו בעצם עבודה אמיתית – מעשית במוסך, ואני גם עובד במקביל חצי מהשבוע במוסך פולקסווגן-סקודה בתל אביב. במשך הזמן אתה מתרגל לעבודה – נותנים לך לעבוד כל פעם במשהו אחר ואתה לומד כל פעם דבר נוסף. תמיד יש מישהו שעוזר ומלמד – שאחראי עלי".

יונתן שרם עם המורה רומי מרקוביץ' מעמל בן עמי (צילום: ניצן צבי כהן)
יונתן שרם עם המורה רומי מרקוביץ' מעמל בן עמי (צילום: ניצן צבי כהן)

"לא הצלחתי במסלול העיוני והרגשתי שאין לי שם תמיכה, ואהבתי את המקצוע – התעניינתי ברכבים, אבא שלי במקצוע ויש לי גם דודים בעלי מוסכים וזה תמיד משך אותי. הייתי רואה איך הם עובדים, מסתכל מה עושים, אז אמרתי יאללה אני אלך ללמוד את זה בבית ספר מקצועי וככה הגעתי לבית ספר שאני נמצא בו, עמל בן עמי" סיפר שרם כיצד הגיע למסלול, "כמובן שאנחנו לומדים גם חשבון, עברית, תנ"ך. אני בחרתי ללמוד במסלול לבגרות חלקית – זה קצת יותר לחץ, אבל בסדר – חיים. אני לא כל כך חושב שהבגרות תעזור לי, אבל פה תעודה, שם תעודה – זה יותר טוב ורואים את זה בעין יותר יפה. אני כמובן אסיים את בית הספר גם עם תעודת מקצוע – הסמכה באוטוטרוניקה. אני מקווה להמשיך במקצוע ולהתקדם בו כמה שיותר, להגיע למקומות של ניהול אנשים עם אחריות".

"מי שבוחר את המועמדים לקבל את האות הם רכזי התעסוקה בבתי הספר, הדמויות בבית הספר שאחראיות על עולם העבודה ועל השיבוץ במקומות העבודה, מתוך ההיכרות שלהם עם השטח ועם החניכים ועל פי קריטריונים של נוכחות, התמדה, יחסים עם יתר העובדים, התמקצעות ועוד" הסביר גיא כהן מהסתדרות הנוער העובד והלומד על התהליך המקדים לטקס. "חשוב לציין שההצטיינות היא על עולם העבודה – בכוונה אנחנו מפרידים ממדדים אחרים. לפעמים יש חניכים עם ציונים נמוכים או בעיות חברתיות – אבל דווקא בעבודה הם פורחים, והטקס הזה בא לחזק את המצטיינים האלה. בהמשך המועמדים מגיעים לראיון עם ועדת הטקס ובה הם מספרים לנו על מקום העבודה שלהם, המעסיק שלהם ועל עצמם. בדרך כלל אחרי זה יש מפגש משותף של כל החניכים המצטיינים יחד לשיחה על החינוך המקצועי, החשיבות שלו – והם כותבים ביחד את דבר החניכים לטקס עצמו".

לדבריו, הנוער העובד והלומד, כתנועת הנוער והאיגוד המקצועי של הנערים העובדים, פועלת ברבים מבתי הספר המקצועיים ברחבי הארץ ורואה חשיבות רבה בחינוך המקצועי ובחינוך לערך העבודה. מטרת הטקס היא להביע הערכה זו למערכת החינוך המקצועי, להציג את יופיה ולהעצים את דמות תלמידיו. "זו השנה השלישית שאנחנו קוראים את אות חניך חונך מצטיין על שם ישראל גלילי שעלה לארץ ובגיל מאוד צעיר נכנס להיות נער עובד במקצוע הדפוס, ובגיל מאוד צעיר, כנער עובד הוא הסתכל על מה שקורה מסביבו, הבין את המצוקה של הנערים העובדים והחליט להקים התארגנויות נוער – ובעצם היה ממקימי הנוער העובד" סיפר כהן, "לכן הדמות שלו מאוד חשובה לנו, הוא היה אחר כך גם ממקימי קיבוץ נען, ושר ביטחון בממשלת ישראל – דוגמא לכך שנערים עובדים יכולים וצריכים להגשים ולהיות חלק מרכזי בבניין המדינה".

ויקטור עטיה, מנהל מחלקת עיבוד שבבים בחברת סייקלון-אלביט, וחונך מצטיין ממחוז צפון סיפר כי במחלקה שלו משתלבים שני תלמידים מבית הספר עתיד בכרמיאל וכי השילוב של בני הנוער בעבודה לא תמיד פשוט, אבל הוא רואה בכך שליחות משמעותית לקהילה. "זה ילדים שאתה יודע שכשיגדלו ישתלבו בחיים. אני מתייחס אליהם כמו לבנים שלי. זה מאוד תורם לנער – הוא לומד להיות בחברת עובדים מבוגרים ממנו, הוא לומד להתנהל, הוא מקבל גם משכורת. זה שינוי – כי בבית הספר אתה סגור, פה אתה מתערבב עם העובדים, חלק מהם, אוכל איתם, חלק מתוכנית העבודה".

"תפיסת העולם שלי היא שהם לא רק כאלה שבאים לעבוד, לסגור ברגים או לעשות את החלק המקצועי – זה גם חלק. אנחנו רוצים להעניק להם גם בחלק המקצועי עבודה מאתגרת, עם טכנולוגיה עכשווית, ומצד שני אנחנו גם מלווים ומדברים איתם על ערכים. חלקם מגיע – לא מדבר על מה הוא יכול לתת, אלא רק על מה הוא יכול לקבל. חלקם אומרים שהם לא רוצים לעשות צבא – ופה המקום שלנו לנסות ולהזיז משהו. לתת מעבר למקצוע" אמר אדיר עפרי, מנהל מחלקת קשר ואלקטרוניקה במרחב דרום של חברת החשמל שחונך שני נערים ממגמת אלקטרוניקה בעמל שרונים. עפרי הוסיף כי "כשאתה מייצר סביבת עבודה מתחשבת, שרואה לטווח הארוך ונותנת דברים אחרים – אתה מקבל עובדים אחרים. לא רק החניכים, זה משפיע על כל העובדים".

"הבחור שלי מפעיל את המכונות ממש כמו כל עובד מן המניין – וזה הישג" סיפר עטיה, "כשהגיע אליי בקושי הסתכל לי בעיניים, היום כשמגיעים עובדים חדשים הוא יודע להראות להם את העבודה, הוא בכיר – השתלב כעובד מן השורה. בא גם לאירועים של המחלקה – היה לנו אירוע בשבוע שעבר והוא קיבל כרטיסים עם אבא שלו. מסתובב גאה בבית הספר. כשיסיים יוכל להמשיך לי"ג-י"ד עתודאי, לעבוד במקצוע גם בצבא ואני מקווה שעוד יגיע לפה חזרה כהנדסאי או מהנדס" סיפר עטיה על אחד העובדים שלו, שזכה אף הוא השנה באות חניך מצטיין. הוא גאה לספר שבמחלקה שלו עובדים בני נוער שחנך בעבר – ושהוא עצמו בוגר החינוך המקצועי.

ויקטור עטיה וחניך שלו דוד אלבז זוכים בתעודות חניך וחונך מצטיין (צילום באדיבות ויקטור עטיה)
ויקטור עטיה וחניך שלו דוד אלבז זוכים בתעודות חניך וחונך מצטיין (צילום באדיבות ויקטור עטיה)

"אני חושב שעסקים מהר מאוד יבינו שהם לא רק תורמים בהעסקת נערים לפי חוק החניכות, אלא גם נתרמים ומרוויחים, גם כלכלית, מהעסקת הנערים" אמר ל'דבר ראשון' שולי אייל, מנהל אגף (בכיר) הכשרה מקצועית ופיתוח כח-אדם במשרד העבודה והרווחה אשר הגיע לראשונה לטקס במחוז מרכז. "כל מי שבאמת רוצה פתרון למצוקת כוח האדם בתעשייה חייב להבין שזה מתחיל בגיל הזה. אי אפשר לצפות שאנשים ירצו ללכת למקצועות האלה אחרי השירות הצבאי במטה קסמים, אם לא נכין אותם לזה מגילאים הרבה יותר צעירים. אם התעשייה בישראל רוצה להדמות לתעשייה באירופה, בגרמניה או בשוויץ – הם צריכים ללמוד את המודל משם, ששם הוא עובד יפה, החניך הממוצע מרוויח 800 יורו בחודש, כולם מועסקים ולכולם זה ברור שזה חלק מתפקיד התעשייה".

לדבריו מעסיקים המעוניינים להפעיל תוכנית חונכות יכולים ליצור קשר עם בתי הספר המקצועיים הקרובים להם של משרד העבודה והרווחה, אולם המודל המוצלח ביותר הינו המודל של בית ספר צמוד מפעל, ולאחרונה נפתחו שלושה בתי ספר חדשים במודל זה – שניים בשיתוף עם חברת זוקו-קטרפילר, שאחד מהם הוא בית ספר יעודי לנוער מחסידות חב"ד, ובית ספר נוסף בתוך אתר חפציבה של חברת החשמל. "הכרזנו לראשונה מאז שנות ה-50 על פתיחת בית ספר בתוך חברת חשמל" אומר אייל, "הנערים ילמדו באותן הסדנאות ועל אותם המכשירים שבהם הם מכשירים עובדים מבוגרים. נפתח עוד בתי ספר בפארקי תעשיה, ואנחנו מתכוונים גם לפתוח בית ספר למלונאות ומקצועות הקולינריה במצפה רמון. נמשיך לפתח את המודל הזה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!