דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריטניה

הבחירות בבריטניה / מה ניתן ללמוד מתוצאות הבחירות על המגמות הפוליטיות בבריטניה?

היעלמותה של "מפלגת הברקזיט" מהמפה הפוליטית | התחזקות המפלגות הגדולות והיחלשות המגמה הבדלנית של הסקוטים | הצלחתה המפתיעה של הלייבור | ניתוח ראשוני של תוצאות הבחירות בבריטניה

דגלי בריטניה ברקע הביג בן (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
דגלי בריטניה ברקע הביג בן (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
יונתן קירשנבאום

בסוף השבוע האחרון כבר הפך להיות ברור שתרזה מיי, העומדת בראשות המפלגה השמרנית הבריטית, תרכיב את הממשלה הבאה. זאת על אף העובדה שמפלגתה איבדה 12 מושבים בפרלמנט, ולמעשה איבדה את הרוב בו החזיקה לפני בחירות הבזק שהיא עצמה קבעה לפני כחודשיים.

השמרנים הצהירו כי ירכיבו ממשלה בעזרת תמיכת המפלגה האירית התומכת בהישארות אירלנד הצפונית כחלק מבריטניה (DUP). מפלגת ה-DUP מחזיקה בעמדות שמרניות יותר מהנורמה במפלגה השמרנית, ומתנגדת לנישואים חד מיניים ולהפלות. כך, ממשלת בריטניה עשויה להיות בפועל שמרנית יותר מאשר הייתה לולא זכתה מפלגת הלייבור בניצחונות רבים כל כך על חשבון השמרנים. עם זאת, יש לזכור כי הממשלה שתוקם עשויה לא להחזיק מעמד זמן רב, היות והניסיון של השמרנים למשול בתמיכת ה-DUP עשוי להיות לא פופולרי. מצב כזה עשוי להוביל את בריטניה לבחירות מחודשות בחודשים הקרובים.

תרזה מיי מאזינה להכרזה על תוצאות הבחירות 9.6.17 (צילום: AP Photo/Alastair Grant).
תרזה מיי מאזינה להכרזה על תוצאות הבחירות 9.6.17 (צילום: AP Photo/Alastair Grant).

טרם עובדו כל הנתונים הסטטיסטיים מהבחירות האחרונות וקשה בנקודה הזו להעריך במדויק את התהליכים החברתיים המשתקפים מתוכם, ובטח שלא לחזות את השפעותיהם על הפוליטיקה והחברה הבריטיים לאורך זמן. עם זאת, ישנם כמה נושאים שכבר היום ניתן להעריך, ובהם תוצאות הבחירות האחרונות היו דרמטיות ביותר.

התחזקות שתי המפלגות הגדולות

אחת המגמות הבולטות ביותר בבחירות אלו הייתה ההתחזקות של שתי המפלגות הגדולות. שתי המפלגות הגדילו את שיעור התמיכה בהן. השמרנים זכו ב-42.2% מהקולות, אחוז התמיכה הגדול ביותר מאז ימי תאצ'ר.

במקביל, זכתה מפלגת הלייבור ב-40% מהקולות, דבר שלא קרה מאז הניצחון הגדול של בלייר בבחירות 1997. ניתן לומר שלמרות החיזוי למפלתם של המפלגות הגדולות בשנים האחרונות, ניכרת עלייה בתמיכה בשיטת שתי המפלגות.

עם זאת, נתוני התמיכה במפלגה אינם מתרגמים ישירות למספר הכיסאות בפרלמנט. בריטניה מחולקת ל-650 אזורים, וכל אזור מיוצג ע"י מושב אחד בפרלמנט. כך, מתקיימות בחירות נפרדות בכל אזור, בהם מתחרים נציגים של המפלגות השונות, בהן המנצח נהיה חבר הפרלמנט מטעם אזור זה. זו הסיבה לכך שעל אף העובדה כי הפער בין הלייבור לשמרנים עומד על 2.2% בלבד, השמרנים זכו ב-56 מושבים יותר מהלייבור.

פיונה היל וניק טימות׳י, יועציה הפוליטיים של תרזה מיי שהתפטרו לאחר הבחירות (צילום: AP Photo/Frank Augstein,file)
פיונה היל וניק טימות׳י, יועציה הפוליטיים של תרזה מיי שהתפטרו לאחר הבחירות (צילום: AP Photo/Frank Augstein,file)

מפלגת הברקזיט נעלמה

מפלגת UKIP, שדחפה להצבעה על היפרדות מהאיחוד האירופי ותומכת מזה שנים בצעד זה, נעלמה לחלוטין מהפרלמנט הבריטי. היעלמות זו הייתה צפויה, כשהתמיכה במפלגה ירדה מ-12.6% בבחירות 2015 לתמיכה צפויה של 4% בסקרים לקראת הבחירות האחרונות. בפועל זכתה המפלגה ב-2% תמיכה ולא זכתה בשום מושב בפרלמנט.

עפ"י הנתונים שהתפרסמו עד כה, מצביעי יוקיפ עברו להצביע בבחירות אלו בעיקר למפלגה השמרנית. עם זאת יש לזכור כי השיעור הגבוה ביותר של מצביעים שתמכו ביוקיפ בבחירות 2015 היו מצביעי המפלגה השמרנית בעבר. עם זאת כ-10% מהמצביעים של יוקיפ היו מצביעי לייבור וכ-14% היו מצביעי הליברל-דמוקרטים. כך, יש לשער כי העלמות יוקיפ משקפת במידה מסוימת מעבר של מצביעים מהלייבור למפלגה השמרנית.

התחזקות הלייבור

התקשורת הבריטית, מכל קצוות הקשת הפוליטית, הצהירה ביום שישי כי מפלגת הלייבור היא המנצחת הגדולה של הבחירות האחרונות. במידה מסוימת זה נכון. הלייבור, לאחר היחלשות עקבית בבחירות מאז 2010, זכו ב-40% מהקולות הבריטיים – רק 2.2% פחות מהשמרנים וקפיצה דרמטית משיעור התמיכה בבחירות האחרונות שעמד על 29%. זהו שיעור התמיכה הגבוה ביותר לו זוכה המפלגה מאז הניצחון הגדול של טוני בלייר בבחירות 1997.

על אף העובדה כי בתחילת המירוץ חזו הסקרים הפסד מוחץ ללייבור, עם סקר אחד שחזה הפסד של כ-100 מושבים למפלגה, הלייבור איבדו מספר מזערי של מושבים – חמישה מושבים, רובם באזורים עירוניים בצפון אנגליה. ברובם מושבים אלו עברו בפעם הראשונה לשמרנים מאז שנות ה-20, והן ברובם נמצאים באזורים המתועשים לשעבר של צפון אנגליה.

עם זאת, הציפייה כי מפלגת הלייבור תאבד באופן גורף את התמיכה ב"מעוזי" השליטה המסורתיים שלה בצפון אנגליה ווילס – האזורים מתועשים והמאוגדים עד לשנות ה-90, לא התממשה. זאת למרות העובדה כי רבים צפו שאחוזי ההצבעה הגבוהים בעד הברקזיט והמעבר של מצביעים רבים ליוקיפ באזורים אלו יתרגמו לאבדן של האזורים האלו באופן סופי.

תחזית זו התבדתה, כשברבים מהאזורים המתועשים לשעבר, שיעורי ההצבעה ללייבור דווקא עלו. המגמה הזו ניכרת במיוחד בצפון ווילס וחלקים מצפון אנגליה, בהם עלה שיעור התמיכה בלייבור ב-5%-10% בממוצע. יש לציין כי התמיכה בלייבור עלתה באופן גורף כמעט בכל אזורי אנגליה ווילס, ובמרביתה של סקוטלנד.

בנוסף לכך זכתה מפלגת הלייבור בחזרה במספר לא מבוטל של אזורים שהיו בעבר מעוזיה. מתוך 36 המושבים החדשים שהשיגה מפלגת הלייבור, 28 היו תחת שליטת השמרנים. רוב מושבים אלו היו מאזורים שעד לתחילת המאה ה-21 היו בטוחים ללייבור, ומאז מתנדנדים בין שתי המפלגות הגדולות.

על אף העובדה שקורבין לא זכה במרבית הקולות, תוצאות הבחירות מצביעות על עליה ניכרת בתמיכה בלייבור על חשבון התמיכה בשמרנים. ההישג הגדול ביותר הוא זכייה מחודשת באזורי הליבה שאבדו ללייבור לטובת השמרנים בעשור האחרון.

סקוטלנד משנה נאמנות פוליטית?

ה-SNP, המפלגה הסקוטית הלאומית איבדה 20 מושבים בפרלמנט. זאת לאחר ניצחונות רבים בעשור האחרון, בעיקר על חשבון אזורים שהיו בשליטת הלייבור במשך כמעט מאה שנה. פרשנים בריטיים רבים מסבירים את היחלשות ה-SNP באי שביעות רצונם של הסקוטים מהניסיונות להיפרד מהממלכה המאוחדת בשנים האחרונות. הדבר יוביל כנראה לנטישת ה-SNP את הניסיון להביא למשאל עם נוסף על היפרדות סקוטלנד מהממלכה.

השמרנים היו המרוויחים הגדולים מהפסד זה, כשרוב המושבים שאבדו ל-SNP עברו לשליטת השמרנים. למעשה ההתחזקות הגדולה ביותר, וכמעט היחידה של השמרנים הייתה בסקוטלנד, כש-12 מתוך 20 המושבים החדשים בהם זכו היו סקוטיים.

הלייבור החזירו לעצמם שישה מושבים שהיו בעבר בשליטתם. עם זאת, המגמה הברורה היא מעבר של מושבים שהיו בעבר מעוזים של הלייבור לידי ה-SNP בעשור האחרון, ועכשיו לידי המפלגה השמרנית. מגמה זו מתכתבת עם נטישת חלקים גדולים מציבור מצביעי הלייבור המסורתיים את המפלגה.

התפטרות היועצים של מיי

בשבת נכנעה מיי לדרישותיהם של חברי פרלמנט שמרנים רבים ופיטרה את יועציה הראשיים ניק תימותי ופיונה היל. זאת בעקבות איומיהם של חברי הפרלמנט כי במידה וצעד זה לא יינקט יכריזו על אי אמון ובחירות מידיות לראשות המפלגה כתוצאה מהפסד הרוב בבחירות.

תימותי כתב במכתב התפטרותו כי הוא "לוקח אחריות מלאה על המצע, שהיה לדעתי תכנית טובה והוגנת לממשלה". תימוטי הוסיף כי "הסיבה לתוצאה המאכזבת לא הייתה חוסר תמיכה במיי, אלא עלייה בלתי צפויה בתמיכה בלייבור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!