דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / ראשון בצפון: בי"ח זיו בצפת חונך מרכז הקרנות לחולי סרטן

המכון יאפשר לאלפי חולים לקבל את הטיפולים קרוב לביתם ולהימנע מנסיעות ארוכות | עלות ההקמה - 57 מיליון ש"ח | צביה, חולת סרטן ממרום גולן: "אני רק חושבת על לנסוע עד רמב"ם בשביל חצי שעה טיפול, הייתי מורידה את זה מהפרק מראש"

פרופ' זידאן, מנהל המערך האונקולוגי בבי"ח זיו בצפת, וד"ר בלוצ'ינסקי, מנהלת יחידת ההקרנות עם מכשיר הסיטי במכון (צילום: מיכל רוזן).
פרופ' זידאן, מנהל המערך האונקולוגי בבי"ח זיו בצפת, וד"ר בלוצ'ינסקי, מנהלת יחידת ההקרנות עם מכשיר הסיטי במכון (צילום: מיכל רוזן).
מיכל רוזן

מכון הקרנות לחולי סרטן (רדיותרפיה), הראשון בצפון הארץ, החל לפעול החודש במרכז הרפואי זיו בצפת. המכון ישמש את אלפי המטופלים במכון האונקולוגי בזיו, ש-60% מהם נזקקים לטיפולי הקרנות אותם נאלצו לקבל במקומות אחרים. בשבוע הבא ייחנך המרכז בטקס חגיגי.

"אני שמח שאחרי מאבק של עשר שנים, סוף סוף קיבלנו את מה שמגיע לתושבי הצפון", אמר פרופ' ג'אמל זידאן, מנהל המערך האונקולוגי בזיו, בסיור שנערך היום (ראשון) לעיתונאים. מנהל המרכז הרפואי ד"ר סלמאן זרקא סיפר כי "זיו נמצא בתקופה טובה של התפתחות וצמיחה, שירותים חדשים נפתחים ושרותים קיימים משודרגים". עוד הוסיף ד"ר זרקא כי "פתיחת מכון הרדיותרפיה מתחברת לחזון של זיו לתת את כל שירותי הרפואה לתושבי הצפון באיכות גבוהה, כאן ליד הבית".

המאיץ במכון ההקרנות במרכז הרפואי זיו (צילום: מיכל רוזן).
המאיץ במכון ההקרנות במרכז הרפואי זיו (צילום: מיכל רוזן).

פרופ' זידאן סיפר כי חולות סרטן שד רבות בחרו לכרות שד על מנת להימנע מהסבל והמאמץ הנדרש בנסיעה הארוכה לטיפולי ההקרנות בששת מכוני הקרנות בבתי חולים ציבוריים. במרכז הרפואי ציינו כי "הפרויקט החשוב ימנע סבל ממושך וחוסר צדק של שנים, כלפי אלפי חולי סרטן שנאלצו להיטלטל שעות בדרכים, לפני ואחרי טיפולי הקרנות קשים, מהגליל לחיפה או למרכז הארץ".

אחת המטופלות הראשונות במכון היא צביה שנפר (68) ממרום גולן, המטופלת בזיו מאז אובחנה כחולת סרטן שד. שנפר משבחת את הליווי והטיפול המלא שקיבלה במכון האונקולוגי. "אני מרגישה פה VIP", אמרה צביה והוסיפה שאף חיכתה לפתיחת המכון הרדיותרפי על מנת לעבור בזיו גם את טיפולי ההקרנות. "זה לקח חמישה חודשים עד שנפתח מרכז ההקרנות, וכמובן שקיבלתי אישור מהרופאים, אחרת לא הייתי מחכה וזה המזל הגדול שלי. אני רק חושבת (על זה) שהייתי צריכה לנסוע עד רמב"ם בשביל חצי שעה טיפול והייתי מורידה זאת מהפרק מראש".  זכריה שנפר, בעלה של צביה מספר "היתרון הגדול שהטיפולים מתקיימים בבית הוא שאנחנו יכולים להמשיך בחיי משפחה רגילים לגמרי, צביה יכולה לנוח, להמשיך לתפקיד גם בבית, גם עם הנכד וגם מצליחה לעבוד קצת בבוקר לפני הטיפול. חיי משפחה רגילים לגמרי". עוד מוסיף זכריה "בזכות הקירבה יש חיים. אפשר לחיות, וזה הכח".

צביה שנפר, חולת סרטן ממרום גולן, מטופלת במרכז הרפואי זיו, עם בעלה זכריה שנפר (צילום: מיכל רוזן).
צביה שנפר, חולת סרטן ממרום גולן, מטופלת במרכז הרפואי זיו, עם בעלה זכריה שנפר (צילום: מיכל רוזן).

עלות פרויקט הקמת מכון ההקרנות החדש עומדת על 37 מיליון שקלים, זאת בנוסף לרכישת ציוד הקרנה וציוד ייעודי נוסף בעלות של כ-20 מיליון שקלים. מכון ההקרנות החדש יספק שרות לחולי סרטן המתגוררים בגליל העליון והתחתון, אזור כרמיאל, עמק הירדן, טבריה, עמק בית שאן ורמת הגולן, וחולים נוספים מרחבי הארץ אשר יבחרו בכך.

הקמת המכון ארכה כשנתיים במהלכן הוכשרו התשתיות, הושג הציוד המתקדם ביותר מארה"ב ומונה צוות רפואי מיומן ומקצועי מהארץ ומחו"ל. בראש המערך האונקולוגי כולו ניצב פרופ' זידאן, ולצידו שני רופאים מנוסים שעברו לזיו מבתי חולים אחרים – ד"ר אולגה בלוצ'ינסקי מסורוקה ב"ש שתנהל את יחידת ההקרנות, וד"ר שיאון קורן ממרכז ההקרנות בבילינסון פ"ת שיהיה הפיזיקאי הראשי של המכון. בנוסף, גויסו בעלי מקצוע נוספים מבתי חולים בארץ, שעברו עם משפחותיהם להתגורר בצפון, והמכון נמצא בתהליך קליטה של רופאים נוספים. בנוסף למכשור המתקדם אמרה דר' בלוצ'נסקי כי "אנחנו כצוות מנסים לתת פה את כל התמיכה הנפשית למטופל".

בזיו ציינו כי המכשור שנרכש במיוחד ויובא מארה"ב, הוא הטוב ביותר כיום וכולל מערכת מכשור CT, סימולטור ומאיץ קווי, המאפשרים טיפול בכל סוגי גידולי הסרטן הדורשים טיפול בקרינה, ללא תלות בגודלם ותוך שמירה על האיברים הבריאים הסמוכים אליהם. מכון ההקרנות משתרע על פני שלוש קומות בשטח כולל של 2580 מ"ר, כאשר בחלקו המרכזי הוקמו שני חדרים למאיצים קוויים המשמשים להקרנות, חדר למכשיר CT לצורך סימולציות ומחלקת ברכיתרפיה – שיטת טיפול קרינתי בה ההקרנה נעשית מתוך גוף המטופל באמצעות אפליקטורים בה מטופלות בעיקר חולות סרטן צוואר הרחם. בהמשך יירכש מאיץ קווי נוסף, וכן קיימת תכנית לבניית מחלקת אשפוז אונקולוגית (כיום יפעל המרכז במתכונת אשפוז יום בלבד), לטובת הענקת מערך אונקולוגי שלם במרכז הרפואי זיו לטובת חולי הסרטן בצפון הארץ.

לדברי פרופ' זידאן כמות החולים בסרטן באזור נמצאת במגמת עליה מתמדת (500 בשנה), אך יחד עם זאת איכות הטיפול שמציע בית החולים היא מהטובות בארץ, וניתן ללמוד זאת מאחוזי ההחלמה הגבוהים יחסית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!