דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

המלחמה בעוני / באוצר סבורים: מס הכנסה שלילי אפקטיבי בצמצום העוני

לטענת הכלכלן הראשי באוצר מס הכנסה שלילי, המהווה למעשה מענק עבודה, חילץ כ-3,700 משקי בית מעוני והביא לירידה של 0.8% בשיעור העניים | מתנגדי השיטה טוענים כי הוא מעודד פגיעה בשכר

המוסד לביטוח לאומי (צילום ארכיון: דבר)
המוסד לביטוח לאומי (צילום ארכיון: דבר)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מס הכנסה שלילי הביא לירידה של 0.8% בתחולת העוני והוציא כ 3,700 משקי בית מעוני, כך טוען הכלכלן הראשי במשרד האוצר בדו"ח שפרסם אתמול (ראשון). עוד עולה מהדו"ח כי כ-80% מתקבולי מס הכנסה שלילי (מענק עבודה) מגיעים לעשירונים 1-4. עם זאת שיעור המיצוי של הזכאים מגיע לכ-70% בלבד. שיעור זה נמוך משמעותית ממענקים או קצבאות אחרות המחולקות על ידי הביטוח הלאומי.

כ-300,000 עובדים מימשו את זכותם למענק מס הכנסה שלילי ב-2015. שווי המענק הממוצע עומד על כ-4,000 שקלים בשנה, כך שעלות התכנית כולה נאמדת בכ-1.2 מיליארד שקלים בשנה.

עבור משקי הבית בעשירון התחתון הזכאים למס הכנסה שלילי, הכנסה זו מהווה כ-7% מכלל הכנסותיהם וכ-13% מהכנסותיהם מעבודה. ככל שעולים בעשירונים החלק היחסי של מענקי מס הכנסה שלילי מתוך ההכנסה הכוללת של משק הבית יורד. כך למשל בעשירון החמישי ההכנסה ממענקי מס הכנסה שלילי מהווה פחות מ-3% מהכנסה של משק בית הזכאי למענק זה.

באשר להשפעתו של מס הכנסה שלילי על תחולת העוני מעריך הכלכלן הראשי כי מתוך כ-460,800 משקי הבית החיים מתחת לקו העוני מס הכנסה שלילי מצליח לחלץ כ-3,700 משקי בית מעוני ולהעלות את הכנסתם אל מעל לקו העוני. נתוני הכלכלן הראשי בנושא זה מתבססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עם זאת יש לציין כי מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי מס הכנסה שלילי חילץ מעוני 1,700 משקי בית בלבד. הכלכלן הראשי בניתוחו מתבסס על סימולציה המניחה כי נתוני הלמ"ס מוטים כלפי מטה בשל תת דיווח בנושא מס הכנסה שלילי.

עוד עולה מהדו"ח כי השפעתו העיקרית של מס הכנסה שלילית היא בהקטנת עומק העוני של משקי הבית המצויים מתחת לקו העוני בשיעור של כ 9.6%. בפילוח הנתונים לקבוצות אוכלוסיה שונות עולה כי השפעתו של מס הכנסה שלילי ניכרת יותר אצל משפחות בהן שני מפרנסים. קבוצת האוכלוסייה שנהנתה מההשפעה הנמוכה ביותר על תחולת העוני ועומק העוני היא האוכלוסייה הערבית. זאת בשל שיעור ההשתתפות הנמוך יחסית של נשים ערביות בשוק העבודה.

הכלכלן הראשי רואה במענקי מס הכנסה שלילי המחולקים בישראל החל מ-2007 ככלי משמעותי בהתמודדות עם הורדת תוחלת העוני בישראל והגדלת שיעור מבקשי העבודה. בסיכום הדו"ח מציע הכלכלן הראשי לפעול להגדלת שיעור המימוש של המענק. מנגד יש מי שמתייחס למס הכנסה שלילי כסבסוד להעסקה בשכר נמוך הפוגעת בשוק העבודה. מבקרי הרעיון של מענק עבודה טוענים כי כשהמדינה מייצרת לאזרחים תמריץ לצאת לעבודה שאינו משולם על ידי המעסיקים היא מוזילה את ערכה של העבודה בשוק וגורמת לאנשים לצאת לעבוד בשכר שלא היו מוכנים לקבל ללא המענק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!