דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

קצבאות הנכים / היום מסקנות "ועדת שמחון"; הערכות: קצבאות הנכים לא יועלו משמעותית

לאחר המלצות ירון זליכה להעלות את הקצבאות ל-4,000 ש"ח ברוטו, הרוחות מהצוות שמינה רה"מ ליישומן מכוונות להעלאה נמוכה בהרבה | בתקשורת פורסם שהצוות מתכנן להרחיב את השירותים לנכים, לעודד תעסוקה ולבטל את הפטור ממס הכנסה

הפגנת נכים באשדוד, 3.4.17 (צילום: פלאש 90).
הפגנת נכים באשדוד, 3.4.17 (צילום: פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מסקנות הוועדה בראשות פרופ' אבי שמחון, שמונתה על ידי רה"מ נתניהו לבחון את העלאת קצבאות הנכות, צפויות להתפרסם היום (שלישי). במהלך מחר צפויים ארגוני הנכים להפגין במחאה, באזור תחנת רכבת מרכז בת"א.

נתניהו הכריז על הקמת הוועדה לפני כחודש, סמוך לפרסום מסקנות ועדת מומחים לבחינת העלאת הקיצבאות שמינה שר האוצר משה כחלון, ובראשה עמד החשב הכללי באוצר לשעבר פרופ' ירון זליכה.  ועדת זליכה המליצה על העלאת קצבאות הנכות ל-4,000 ש"ח ברוטו בחודש, אימוץ שורה של שינויים באופן החישוב של תשלומים נוספים והנחות שהנכים זכאים להם (רובם לטובת הנכים ומיעוטם לרעתם), בעלות כוללת של 4 מיליארד ש"ח לשנה.

יש לציין כי המלצות ועדת זליכה היו נמוכות בהרבה מדרישת הנכים להשוואת הקצבאות לשכר המינימום, העומד כיום על 5,300 ש"ח לחודש. עם הגשת ההמלצות הודיע נתניהו על הקמת צוות בין משרדי לקביעת העלאת התוספות לקצבאות ואפן חלוקתן. בראש הצוות עמד יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון והוא כלל נציגים ממשרדי האוצר, הרווחה, הבריאות והמוסד לביטוח לאומי.

על פי דיווחים שונים, שמחון לא צפוי להודיע על שינוי משמעותי בגובה הקצבאות. מסקנות הצוות שלו צפויות להיות שמרניות יותר ממסקנות ועדת זליכה שפורסמו לפני קצת פחות מחודש. שמחון צפוי להמליץ על שיפור בשירותים שנכים זכאים להם, הגדלת שיעור הנכים העובדים וביטול פטור ממס הכנסה לנכים המשתכרים עד 50 אלף ₪ בחודש.

אבי שמחון. צילום: דבר ראשון
אבי שמחון. צילום: דבר ראשון

מדובר בשינויים שחלקם ייטיבו עם הנכים באופן מסוים (הגדלת היצע השירותים), וחלקם יפגעו בהם (ביטול הפטור ממס). כך, מוועדה שאמורה לבחון כיצד להגדיל את הוצאות המדינה על רווחתם של נכים ולהעלות את הקצבאות שהם מקבלים כפיצוי על מוגבלותם, נותרה ועדה שתחליט כיצד המדינה יכולה לקבל מאותם נכים יותר כסף, ולהסיט תקציבים בתוך ההוצאה הקיימת.

אלכס פרידמן מהארגון "נכה לא חצי בן אדם" וממנהיגי מאבק הנכים אמר כי "הועדה מפספסת את מהות הדרישה שלנו לחיים במינימום כבוד, המסקנות אינן מספקות ואנו מצפים להכרעת בג"ץ בנושא".

לפני שבוע עתרו ארגוני הנכים לבג"צ, בדרישה שיקבע כי גובה הקצבאות כיום אינו מאפשר זכות לקיום בכבוד. המדינה תצטרך להשיב לטענות בעוד כחודש. העותרים טוענים כי סעיף 200 לחוק הביטוח הלאומי מ-1995, הקובע כי "נכה יחיד, ללא ילדים, אשר הכנסתו אינה עולה על 29% מהשכר הממוצע ונקבעה לו דרגת אי כושר השתכרות של 100%, זכאי לקבל קיצבת נכות בשיעור 2,342 ש"ח לחודש", הוא בלתי חוקתי, מפלה ודינו להתבטל, וכי יש להכפיל את קצבת הנכות כדי להשוותה לשכר המינימום במשק. העותרים דורשים שמסקנות ועדת זליכה יאומצו.

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) אמר הבוקר (שני) בכנסת כי "קצבת הנכות תעלה. אנחנו נלחמים על זה. אם היא לא תעלה יש סכנה לשלמות הקואליציה". זוהר אמר את הדברים במהלך דיון בוועדה לצדק חלוקתי שבראשותו, שעסק בנושא זכויות נכים לפני ואחרי גיל פרישה. מהדיון עלה כי אזרחים שהפכו לנכים לאחר גיל הפרישה אינם זכאים לקצבת ניידות, קצבת נכות וכן הטבות והקלות שמקבלים נכים. ח"כ זוהר אמר כי "אדם נכה שמגיע לגיל פרישה צריך לקבל זכויות וזה לא משנה אם הנכות שלו אירעה בגיל 6 או 86".

דוד מזרחי, פעיל חברתי ובן להורים נכים, אמר בוועדה כי "גידלתי את הוריי הנכים במשך שנים סייעתי וטיפלתי בהם, אבי הנכה קיבץ נדבות כי לא מצא עבודה בשל נכותו".

"שכל אחד יפתח את תלוש המשכורת ויבדוק כמה הוא משלם דמי ביטוח לאומי וישאל את עצמו האם השיפוי שהמדינה קבעה במקרה של אובדן כושר עבודה מלא למי שאיבד בצורה מלאה את כושר עבודתו כתוצאה ממחלה או טראומה בריאותית ראוי והולם לאור התשלום שהוא משלם," נמסר ממטה הפעולה של הנכים. במטה הוסיפו כי "השיפוי הזה לא ראוי ולא הולם, אנו חושבים שערך זה צריך להיות שווה לכל הפחות לגובה שכר המינימום, שהוא המינימום שאותה קבעה מדינת ישראל להתפרנסות מינימאלית.

"כל המהלכים שנעשים בשנה האחרונה על ידי הממשלה הם התחמקות אלגנטית מהעיקר והוא התמודדות אמת עם כל הצעות החוק שהונחו על שולחן מליאת הכנסת המבקשות את מה שאנו טוענים לו מכוח הצדק החברתי, המוסר, ועקרונות השוויון.
הממשלה צריכה להחליט אם היא עומדת מאחורי האמנה של האום בנושא בעלי המוגבלות שאותה אשררה וקוראת בסעיף 4 'לנקוט בכל הדרכים על מנת לקדם את בעלי הזכויות להשוואה מלאה בזכויותיהם לזכויות שאר האזרחים או שמדינת ישראל' או שהמדיניות היא תמיכה ב-'מדינת אפרטהייד' המפלה בעלי מוגבלויות.

"פתחנו את המאבק ולא נרפה עד להשגת היעד. לא משנה כמה זמן עוד יידרש. אנו מצפים שהממשלה תבין שציבור בעלי המוגבלות נחושים הפעם ולא מתכוונים לסגת מהדרישה הזו, לא משנה המלצה של ועדה כזו או אחרת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!