דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סטטיק ובן אל

סלנג / תופעה: האם 'טודו בום' הפורטוגזי יחליף את 'הכל בסדר' הישראלי?

אם הרשתות החברתיות הן מדד לתופעה חברתית, הרי ש'טודו בום' הוא לא עוד יציאה פופית זניחה, אלא עשוי להפוך למטבע לשון לכל דבר | הבלשן רוביק רוזנטל פחות משוכנע: "סלנג לא נולד מלמעלה אף פעם. דברים ש"מובילי תרבות" מנסים להשתיל בסלנג לא נקלטים"

סטטיק ובן אל (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
סטטיק ובן אל (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
יהל פרג'

מעל שמונה וחצי מליון צפיות ביו-טיוב צבר עד כה השיר החדש של הצמד המצליח, סטטיק ובן אל, 'טודו בום'. אבל לא רק הקליפ והשיר הם הסיפור כאן, גם עשרות (!) של חיקויים, התייחסויות, ביקורות, פירשונים ופארודיות מציפות את הרשת, וההיסטריה בעיצומה.

תופעה שלא מעט ישראליות וישראלים נתקלו בה מתחילת יוני, עת השיר יצא לאוויר, היא הנוכחות של הביטוי הפורטוגזי, 'טודו בום', שמשמעו 'הכל בסדר' בשיחות הסלון והאוטובוס. נראה שעבור לא מעט מאיתנו הופך הביטוי אט אט לשגור על הלשון, ומתגלגל ממנה אל הרחוב הישראלי, המעורבב ומתובל בשפות רבות גם כך.

הבלשן והעיתונאי ד"ר רוביק רוזנטל לא משוכנע שהסלנג החדש ישאר פה: "בעונה הראשונה של 'ארץ נהדרת' כולם אמרו 'משלוחה', אבל אף אחד לא משתמש בזה יותר. הישראלים מחפשים גיוון. אנחנו מחוברים לאנגלית ולערבית, אז קצת פורטוגזית זו תוספת מרעננת".

"לא נתקלתי באיזכורים של פורטוגזית בסלנג הישראלי", מבהיר רוזנטל, "ויש לנו באמת כמעט מכל שפה. אנחנו נעצרים בספרדית, וזה קשור לדעתי גם לזה שאין קהילה יהודית גדולה בברזיל שהותירה חותם על השפה. יש לי בני משפחה מברזיל, ובהחלט אפשר לאפיין אותם בשמחת חיים. יש משהו בטודו ביין שמצלצל טוב מאוד. זו שפה שמחה, רכה, שלא כמו הספרדית."


רוזנטל לא מאמין שהטודו-בום יחליף את ההכל בסדר המיתולוגי, "יש ל'הכל בסדר' מתחרה בינלאומי, O.K, למרות שזה לא בדיוק אותו הדבר. יש לזה סיכוי להיות ביטוי סלנג שהוא יותר מאפיזודה, אבל להחליף בטוח שלא. יש אופנות בסלנג, והן מתחלפות מהר. יש ביטויים שלוקח להם כמה שנים, זה סיפור דינמי. כמה שנים עוד יזכרו מי הם, זה עניין לחזאי העתיד".

"סלנג לא נולד מלמעלה אף פעם" מבהיר רוזנטל. "דברים ש"מובילי תרבות" מנסים להשתיל בסלנג, למשל 'ארץ נהדרת' או סטטיק ובן אל, בדרך כלל זה לא נקלט. אפילו מהגששים, לא נשאר הרבה היום בשפה. לעומת זאת יש מילות סלנג שאתה לא יודע מאיפה הן הגיעו."

https://twitter.com/sitter16/status/874341128723673088

לרוזנטל יש גם עמדה לגבי השימוש בשפה העברית בלהיטי פופ, "היה דיון שהשתתפתי בו לאחרונה ברדיו, דיברנו שם על כך שהשירים הכי מצליחים באירווזיון היו בעברית. צריך ללמוד מזה משהו."

הדבקות בעברית היא לחם חוקנו, ואין ספק שהשפה העתיקה הזו אינה שוקטת על שמריה, אך כיום אין ביטחון שהחוקים התחביריים עדיין תקפים מול השצף האדיר, המקיף אותנו מכל עבר, וכמעט מכריח אותנו לומר ללא הפסק שהכל בסדר, הכל בסדר טודו בום. טודו בום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!