דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות נגד נשים

אלימות נגד נשים / הצעת חוק: התרעה אלקטרונית על גבר אלים שמפר צו הרחקה מבת זוגתו

הצעת החוק של חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) צפויה להיות מאושרת היום בוועדת השרים לענייני חקיקה | ארדן: "במקום שהאישה המאוימת תחיה בפחד מבן הזוג התוקף, הוא זה שיהיה תחת מעקב"

הפגנת מחאה על אלימות נגד נשים (צילום: יהל פרג')
הפגנת מחאה על אלימות נגד נשים (צילום: יהל פרג')
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ועדת השרים לחקיקה, צפויה לאשר היום (ראשון) הצעת חוק לפיה גבר המוגדר כבעל מסוכנות והוצא נגדו צו הרחקה, יישא עליו אזיק אלקטרוני שיתריע במקרה בו הוא מתקרב לטווח המסכן את בת זוגו. את הצעת החוק מובילה עליזה לביא (יש עתיד) והיא זוכה לתמיכתו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן.

מאז שנת 2011 נרצחו 128 נשים על ידי בני זוגן. חלק מהמקרים היו מדווחים וידועים למשטרה ולגורמי הרווחה ובכל זאת הסתיימו בתוצאה הטראגית של רצח האישה. הצעת החוק, מציעה להשתמש בפתרון טכנולוגי בדמות אזיק אלקטרוני מבוסס טכנולגיית  GPS, שיוכל לנטר ולפקח על קיום צו הרחקה שמוצא על ידי בית המשפט. במקרה שגבר בעל מסוכנות, מתקרב לרדיוס (מוגדר מראש) מהאישה, המערכת תתריע ותאפשר לנקוט באמצעי זהירות מבעוד מועד.

במצב כיום, הפתרונות שמציעה המדינה להגנה על נשים הנתונות בסכנה מצד בני זוגן, מוגבלים בעיקר למקלטי הגנה לנשים. אישה הנכנסת למקלט נאלצת לקטוע את שגרת חייה, לעזוב את ביתה ועבודתה, לעתים עם ילדיה הקטנים ותוך מצוקה כלכלית.

תיקון זה לחוק מתגלגל משנת 2014. בדברי ההסבר לחוק מפרטים על השימוש באזיק באירופה ובארה"ב, ומפורט מדוע הצעת החוק מיטיבה עם הקורבן מבלי לפגוע משמעותית בטובת החשוד ובחוק היסוד כבוד האדם וחירותו:

"מבחינת החשוד – הוא יכול להמשיך בחייו ובעבודתו ולהישאר במעגל חברתי שאינו עברייני כך שגדלים סיכוייו להשתקם ולחזור לחיים נורמטיביים בלי לסכן את המתלוננת".

"מבחינת המתלוננת", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, "היא יכולה להמשיך בשגרת חייה בלי שתאלץ לעבור למקלט לנשים מוכות, שכן האזיק שברשותה מתריע בפניה אם החשוד מפר את צו ההרחקה במרחק שייקבע על ידי בית המשפט וכך יש ביכולתה להזעיק עזרה במידת הצורך."

אזיק אלקטרוני (צילום: Jérémy-Günther-Heinz Jähnick/ wikimedia).
אזיק אלקטרוני (צילום: Jérémy-Günther-Heinz Jähnick/ wikimedia).

עוד מצויין בחוק כי מתן הצו לפיקוח האלקטרוני יינתן רק לאחר דיון בבית המשפט בנוכחות שני הצדדים, וקבלת הערכת מסוכנות של הגבר האלים. יישום הפיקוח האלקטרוני במדינות שונות בעולם מראה כי בכוחו להציל חיים במקרים בהם ישנם מופעי אלימות במשפחה, וכי יישומה בישראל יוכל לסייע רבות במאבק.

בהצעת החוק מוצגים נתונים לגבי אלימות נגד נשים ביניהם כי מפורט כי בין השנים 2009-2013 נפתחו 3,713 תיקים בשל חשד להפרת צווי הגנה. כמו כן ישנו הצגת חישוב כלכלי המוכיח את רווחיות האזיק.

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד). צילום: יונתן סינדל \ פלאש 90
ח"כ עליזה לביא (יש עתיד). צילום: יונתן סינדל \ פלאש 90

ח"כ עליזה לביא: "מדובר בצעד דרמטי והכרחי בהגנה על נשים שחוו את תופת האלימות במשפחה, ועדיין נמצאות בסכנה ממשית. אין סיבה כיום שקרבן לאלימות תהיה זו שצריכה לכלוא עצמה במקלט ולקטוע את שגרת חייה, כאשר ישנם פתרונות טכנולוגיים שיעילותם מוכחת".

"אנחנו חייבים לעשות כל שביכולתנו כדי למנוע את הטרגדיה הבאה" אמרה לביא. "ההצעה הזו היא מרכיב אחד במאבק הכולל נגד אלימות במשפחה, ולמען שיקומן ועצמאותן של נשים היוצאות ממעגל האלימות. אני מודה לשר גלעד ארדן על מחויבותו הכנה למאבק באלימות ולהגנה על נשים, ועל תמיכתו בקידום החוק."

"איזוק אלקטרוני על בן זוג אלים הוא צעד שהופך את המשוואה המקובלת" אמר השר ארדן. "במקום שהאישה המאוימת תחיה בפחד מבן הזוג התוקף, הוא זה שיהיה תחת מעקב מתמיד שירתיע אותו מלהתקרב ולתקוף, לאיים או להטריד את הקרבן. זה צעד אחד מני רבים שאני מקדם במאבק באלימות נגד נשים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!