דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / הסכם ענפי ראשון בענף ההסעות הפרטיות, שיפור דרמטי בתנאי העבודה

ההסכם מסדיר לראשונה את תנאי העסקתם של אלפי נהגים המסיעים מדי יום למעלה ממיליון תלמידים, עובדים, חיילים ותיירים מהארץ ומהעולם | בין סעיפי ההסכם: "רשת ביטחון" להכנסה חודשית מינימלית ושכר מינימום ענפי

אוטובוסים בכותל המערבי (צילום: Chris Yunker / ויקיפדיה).
אוטובוסים בכותל המערבי (צילום: Chris Yunker / ויקיפדיה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות וארגון חברות ההסעה בישראל חתמו היום (ראשון) על הסכם קיבוצי ענפי ראשון, המשפר ומסדיר את תנאי העסקתם של אלפי עובדים המועסקים בעשרות החברות השותפות בארגון, ואם יורחב על ידי שר העבודה יחול על כ-10,000 עובדי הענף. ההסכם כולל "רשת ביטחון" להכנסה חודשית מינימלית, וכן שכר מינימום שעתי ענפי הגבוה ב-17% משכר המינימום בחוק.

"ההסתדרות שמחה לספק מעתה בית וכתובת גם לנהגים בענף ההיסעים הפרטיים, וזאת לצד התמיכה והליווי של נהגי התחבורה הציבורית" אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, "היום עשינו צעד משמעותי להסדרת מעמדם של הנהגים בענף פרוץ שזקוק לסדר ומענה לסוגיות הייחודיות לו, ונפעל להחלת תנאי ההסכם באמצעות צו הרחבה על כלל נהגי ההיסעים הפרטיים במשק".

הסכם ענפי היסטורי בענף ההיסעים הפרטיים בישראל (צילום: כריזמה פיקסל, דוברות ההסתדרות).
הסכם ענפי היסטורי בענף ההיסעים הפרטיים בישראל (צילום: כריזמה פיקסל, דוברות ההסתדרות).

"לאחר מו"מ סבוך של כשש שנים, הבאנו בשורה היסטורית לאלפי נהגים בתחבורה הפרטית" הוסיף יו"ר איגוד עובדי התחבורה הציבורית בהסתדרות אבי אדרי, "מדובר בתנאי העסקה ייחודיים במשק שבהם נהג נדרש לא פעם להיעדר מביתו ולעמוד לרשות המעסיק והלקוחות מעבר לשעות עבודה נורמטיביות. הסדרנו מכלול ענק של תנאי העסקה לקבוצת עובדים קשת יום הראויה להסדרת תנאים בשוק שהיה עד כה פרוע. ההסכם יורחב ויסדיר לכלל נהגי התחבורה הפרטית בישראל שכר ותנאי העסקה טובים יותר".

מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל, שוקי שדה, ציין כי "אני מבקש לברך את הצדדים במעמד חשוב זה, שבא בסיומה של תקופה מורכבת. הצלחנו להגיע להסכם קיבוצי מיוחד במינו במערכת אשר עד היום עבדה בשיטה אחרת, ומביא לתנאי העסקה הוגנים ומכבדים".

כאמור, תנאי ההסכם מבטיחים לעובדים רשת ביטחון מינימלית בגובה של עד 6,200 שקלים, בהתאם לסוג כלי הרכב, המבטיח להם הכנסה מינימלית גם בחודשים בהם ישנן פחות הזמנות עבודה. כמו כן כולל ההסכם מנגנון שמירת שכר הקובע כי השכר שמשולם לעובדים כיום לא יפחת, והוא אף קובע כי שכר היסוד השעתי של הנהגים יהיה גבוה בעד כ-17% משכר המינימום במשק בהתאם לסוג כלי הרכב, כפי שיתעדכן מעת לעת.

נהגים רבים מועסקים כעובדים שעתיים, ולכן הוסדר בהסכם כי גם במקרה של אחוז משרה נמוך, ישולמו ערכי ימי ההבראה, חופשה ומחלה באופן שלא יפחת ממשרה מלאה – וזאת ל-75% עובדים לפחות בכל אחת מהחברות הכלולות בהסכם. עיקרון זה, שמשפר באופן מיידי את תנאי העסקתם של העובדים, יחול גם על ההפרשות הפנסיוניות ופיצויי הפיטורים.

ההסכם קובע כי מידי רבעון יעניקו החברות מענקים בסך 500 שקלים לנהגי אוטובוס, ו-250 שקלים לנהגי אוטובוסים זעירים. בנוסף נקבע כי התשלום שיקבל כל נהג לא יפחת משעתיים וחצי שעות עבודה, גם אם עבד בפועל פחות. לצד זאת ההסכם מסדיר את כללי התשלום והפיצוי לנהגים בגין ביטולי עבודה וכן בגין מקרים בהם יש שעות רבות בין נסיעה לנסיעה, ומסדיר גם לראשונה תשלום ופיצוי עבור זמני הנסיעה מבית הנהג לעבודה וממנה.

אבי אדרי: "הסדרנו מכלול ענק של תנאי העסקה לקבוצת עובדים קשת יום הראויה להסדרת תנאים בשוק שהיה עד כה פרוע"

נהגי ההיסעים הנדרשים פעמים רבות ללון מחוץ לביתם כשהם מלווים טיולים, יקבלו תוספת בסך 90 שקלים בגין כל לילה מחוץ לבית ואש"ל בגובה 15 שקלים עבור כל יום עבודה בו עבדו לפחות 7 שעות מצטברות. נהגים שברכבם מותקן מעלון לנכים יקבלו תוספת ייחודית בהתאם למספר הנסיעות שיבצעו מדי חודש, ותגיע עד ל-500 שקלים.

ההסכם יחול בתחילה על כ-130 חברות ההיסעים החברות בארגון חברות ההסעה בישראל, ובהמשך יוגש לשר העבודה והרווחה לחתימה על צו הרחבה, אשר יחיל אותו על כלל הענף.

חשוב לציין כי הסכם ענפי מהווה את תנאי המינימום בלבד, וכי עובדים המתארגנים בחברות ההסעות, יוכלו לשפר תנאיהם אף יותר במסגרת הסכמים קיבוציים פרטניים. לנהגי ההסעות תפקיד משמעותי בחברה הישראלית, שכן לצד נהגי התחבורה הציבורית הם מסיעים מדי יום למעלה ממיליון תלמידי בתי ספר, עובדים במקומות עבודה, חיילים, תיירים מהארץ ומהעולם, ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!