דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / בג"ץ מעונות היום השיקומיים: המדינה תחויב לענות על טענות העותרים

שופטי בג"ץ הוציאו אמש צו על תנאי, בו הורו למדינה להשיב בתוך 75 יום על הטענות נגד שיטת התקצוב הנהוגה במעונות וגובה השכר של הסייעות והגננות בהם | ייתכן שהצו החריג מעיד על נטיית בית המשפט לפסוק לטובת העותרים

מעון יום שיקומי. ארכיון (צילום: טל כרמון).
מעון יום שיקומי. ארכיון (צילום: טל כרמון).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שופטי בג"ץ הוציאו אתמול (ראשון) צו על תנאי, במסגרת עתירת העמותות המפעילות מעונות יום שיקומיים, בו הורו למדינה להשיב על שתי טענות שהעלו העותרים: שיטת התקצוב הנהוגה במעונות היום השיקומיים, וגובה השכר של הסייעות והגננות המועסקות בהם. זאת תוך 75 יום. מדובר בצעד חריג של בית המשפט, שייתכן שמעיד על כוונת השופטים לפסוק לטובת העותרים.

בדיון שהתקיים בנושא ביום חמישי האחרון, העלו עורכי הדין אלירם בקל ועודד גזית, המייצגים את העותרים, טענות על חוסרים משמעותיים בתקציב מעונות היום השיקומיים המתבטאים בעלויות העסקת כוח אדם – גננות, סייעות ועובדות סוציאליות. לטענתם, הבעיה המרכזית היא השיטה בה מתוקצבים המעונות על פי מספר הפעוטות המטופלים בהם בפועל בכל חודש, ולא לפי מספר הכיתות המופעלות ומספר אנשי הצוות הנשרד להפעילן, על פי הנחיות משרד העבודה בכל מקרה, צוות המעון יעבוד בהרכב מלא. במשרד החינוך, לשם ההשוואה, מתוקצבים המוסדות על בסיס הכיתות.

עלות הצרכים של מעונות היום מול תקצוב משרד הרווחה (גרפיקה: אידאה)
עלות הצרכים של מעונות היום מול תקצוב משרד הרווחה (גרפיקה: אידאה)

הפערים בתקציב כוח האדם מתבטאים, בין היתר, בפער משמעותי של עשרות אחוזים בין שכר הגננות שמתוקצבות על ידי משרד הרווחה (7,170 שקלים לחודש) ושכר גננת של משרד החינוך (11,545 שקלים לחודש), ובין שכר הסייעות המתוקצבות על ידי משרד הרווחה (7,661 שקלים בחודש) ובין אלו המועסקות על ידי משרד החינוך (9,164 שקלים בחודש).

ביום שישי האחרון, יממה אחרי הדיון בבג"ץ, הודיע משרד הרווחה כי יממן, לראשונה מזה שנים, הקמה של ארבעה מעונות יום שיקומיים בעלות של כ-16 מיליון שקלים. על פי ההודעה, משרד האוצר נענה לבקשה ותיקצב את המהלך, כשהביצוע יהיה באחריות משרד הרווחה. כתשעים פעוטות בעלי צרכים מיוחדים ממתינים כיום להשמה, בעיקר באזור ירושלים והמרכז. הקמת המעונות צפויה לתת מענה ללמעלה משבעים פעוטות, וכך לקצר משמעותית את ההמתנה למקום במעון יום שיקומי.

עו"ד אלירם בקל, המייצג את העותרים, אמר בתגובה להחלטת בג"ץ כי "מאחר שמדובר בצו על תנאי שניתן לאחר שני דיונים בעתירה, וכאשר ניתנה כבר למדינה האפשרות להציג את עמדתה בהרחבה, אנו סבורים שמשמעות מתן הצו היא ברורה. אנו תקווה שהמדינה 'תרים את הכפפה' ותודיע לבית המשפט כי היא החליטה להיעתר בעצמה לעתירה, מבלי שניאלץ להמתין לכך שהצו יהפוך לסופי".

nמשרד הרווחה לא נמסר בתגובה כי "המשרד יבחן לעומק את משמעות הצו, ויגיב בהתאם לבית המשפט, במסגרת סד הזמנים שניתן לו"

עוד הוסיפו כי "משרד העבודה והרווחה יחל לבנות ארבעה מעונות שיקומיים חדשים שיתנו מענה לכ-70 פעוטות על הרצף האוטיסטי, ובכך 'יחסלו' את רשימות ההמתנה,
זאת לאחר שמשרד האוצר נעתר לבקשת המשרד ויקצה כ-16 מיליון שקלים לטובת הנושא. בנוסף לכך, נציין כי אנו פועלים ללא הרף למתן השירות הטוב ביותר לכל הפעוטות, וכן נעשו צעדים בנושא כדי לקדם את השירות, כמו למשל: מתן מקדמות למעונות, וכן פנינו למשרד האוצר כדי לתמוך כספית ברשויות המקומיות לצורך תקצוב המבנים העלאת תעריף המזון במעונות ועוד. מהלך זה מצטרף למהלך נוסף עליו הכריז המשרד לפני כשבוע – שירות סייעות השילוב האישיות לפעוטות הזקוקים לכך במעונות המפוקחים על ידי משרד העבודה והרווחה, יורחב מ-80 שעות חודשיות ל– 180 שעות חודשיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!