דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

בארץ / התוכנית הלאומית נגד אלימות במשפחה אושרה, עכשיו חסר רק תקציב

ועדת השרים למאבק באלימות, אימצה אתמול (שני) תכנית חומש בנושא, שעלותה מוערכת בכ-50 מיליון שקלים לשנה | בשל העובדה שהאוצר לא העמיד תקציב לטובת העניין, יעמדו לרשותה כ-20 מיליון שקלים שיקצה משרד הרווחה בשנתיים הקרובות

הפגנה נגד רצח נשים בת"א (צילום: יהל פרג')
הפגנה נגד רצח נשים בת"א (צילום: יהל פרג')
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת השרים למאבק באלימות, בראשות השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, הודיעה אתמול (שני) כי אימצה הצעה שגיבש צוות בין-משרדי לתוכנית לאומית למניעת רצח נשים ואלימות במשפחה. אך במהלך דיון שקיימה היום הוועדה לקידום מעמד האישה, טענה נציגת משרד הרווחה כי משרד האוצר לא מכיר בתוכנית ולא הקצה לה תקציב. יש לציין כי נציגים מטעם האוצר לא השתתפו בדיון הוועדה היום.

התוכנית המדוברת פרושה על פני חמש שנים, ועלותה מוערכת בכ-250 מיליון שקלים, כלומר 50 מיליון שקלים לשנה. נכון לעכשיו, הקצה משרד הרווחה שבעה מיליון שקלים ליישום התוכנית בשנת 2017, והוא עתיד להעמיד לטובת הנושא כ-12 מיליון שקלים ב-2018.

שר הרווחה חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
שר הרווחה חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

"אני מודה לצוות המקצועי שהתווה תוכנית פעולה שתסייע למנוע את הרצח הבא" אמר אתמול שר הרווחה, חיים כץ, "עכשיו אנחנו צריכים לוודא שהיא תצא לדרך בהקדם. משרד העבודה והרווחה ייעד בתקציב הנוכחי כ- 20 מיליון שקלים לטובת הנושא, ואני מקווה שכל משרד יתרום מחלקו באופן שיאפשר לצמצם דרמטית את היקף התופעה".

הוועדה הבין-משרדית, שאת המלצותיה אימצה אתמול ועדת השרים, החלה בעבודתה בסוף 2014 וגיבשה את ההמלצות ביוני 2016. לאחר הגשת המסקנות החליטה הממשלה למנות ועדת מנכ"לים למניעה וטיפול באלימות במשפחה בראשות מנכ"ל משרד הרווחה הכפופה לשר הרווחה, שנדרשה לגבש תוכנית יישום להמלצות הוועדה הבין-משרדית. תוכנית הפעולה הראשונית פורסמה ביום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים שצוין בחודש נובמבר. מאז נרצחו בישראל 16 נשים, מעל חצי מהן התלוננו לפני הרצח במשטרה ופנו לשירותי הרווחה.

 

התוכנית כוללת בין היתר מנגנון לאומי לתיאום בין משרדי; פתיחת מרכזי סיוע אזוריים לקליטת מקרי חירום במתכונת של 24/7, הקמת מערך משטרתי מיוחד שיטפל באלימות במשפחה, פתיחת מעונות נוספים לגברים מכים, הענקת סל שיקום לנשים שיצאו ממעונות לנשים מוכות. אחת ההמלצות החשובות היא שיתאפשר להעביר מידע — כגון רישום פלילי, חיסיון רפואי וחיסיון טיפולי — בין הגופים השונים האמונים על הטיפול במקרים אלה. כיום, גם אם קיים מידע במשרד הבריאות, שמעיד על כך שאשה עברה התעללות על ידי בן זוגה, המידע לא מועבר למשרד הרווחה בשל החיסיון הרפואי. לא מועברים גם דיווחים של נשים שהתלוננו על אלימות במשטרה, אלא אם הסכימו לכך.

לפי המלצה אחרת, המשטרה תקים מחלקי משפחה (בדומה למחלקי הנוער) ב-15 תחנות ברחבי הארץ לצד תוספת תקציבית לתכנית "עיר ללא אלימות" לצורך גיוס עובדות סוציאליות דוברות ערבית בתחנות משטרה. במחלקי המשפחה יוצבו חוקרים שיתמחו בטיפול באלימות מינית ואלימות במשפחה, ובנוסף, שוטר ועובד סוציאלי. בכך המשטרה תשים קץ למצב כיום, שהטיפול מתפצל בין יחידות שונות: מחלקת הנוער עוסקת בקטינים ומדור נפגעי עבירה מטפל בנפגעי אלימות מבני הזוג ועבירות מין.

אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. צילום: הדס פרוש / פלאש 90
אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. צילום: הדס פרוש / פלאש 90

בנוסף, יוקמו תוכניות בחלוקה לסוגי אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים כגון: הקמת מקלט לנערות הרות או נערות-אימהות; הרחבה והתאמה של מסגרות קליטה לאזרחים ותיקים נפגעי אלימות במשפחה. תפתח  מסגרת ייחודית משולבת לנשים נפגעות אלימות מכורות ובזנות, התוכנית כוללת גם יוזמות חקיקה, כמו הגדרת תופעת האלימות הכלכלית בחוק, הסדרה של זכויות החולה שיאפשר להעביר מידע מבתי חולים לגורמים נוספים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!