דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בני נוער

חינוך וחברה / נתקלתם בבני נוער במצבים סיכוניים ברחוב? יש מה לעשות

החופש הגדול שהתחיל היום שולח לרחובות מאות אלפי בנות ובני נוער - חלקם ימצאו עצמם ממש ליד הבית שלכם, בשעות הלילה המאוחרות, יעשו רעש ואולי מעבר לכך | בעמותת 'עלם' מפצירים בכם להיות המבוגר האחראי, ולזכור שגם אתם הייתם פעם במצבם

בני נוער בקיץ (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90)
בני נוער בקיץ (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90)
דוד טברסקי

התמונה מוכרת לכל מבוגר, השעה מאוחרת, חבורת בני נוער יושבת בפארקים, במגרשים, בחצרות ובכניסות לבתים כדי לבלות ביחד, ולפעמים, לשתות אלכוהול ולצרוך סמים. הם מדברים מלוכלך, צועקים, צוחקים, שומעים מוזיקה. כמובגרים – האם תעברו לידם? האם תראו שהם בסדר? בטוחים? האם תחושו מספיק בטוחים לוודא שהם שומרים, ושומרות על עצמן?

כ-700 אלף תלמידי העל יסודי, כיתות ז'-יב' התחילו היום את החופש הגדול, ובשבוע הבא יצטרפו אליהם עוד כמיליון וחצי תלמידי בתי הספר היסודיים וגני הילדים. במהלך הקיץ נשברות המסגרות המוכרות לבני הנוער, ורובם מוצאים את עצמם משועממים, ללא מבוגר אחראי נוכח.

בני נוער בכינרת בחופשה (צילום: יעקב לידרמן/ פלאש 90).
בני נוער בכינרת בחופשה (צילום: יעקב לידרמן/ פלאש 90).

"גם הבית ניהיה מקום יותר קשה"

"בכל בית בישראל בני נוער יוצאים לחופש וכל שגרת חייהם משתנה", מספר אמיר דלומי, המנהל האחראי על מערך מרכזי הנוער של עמותת עלם, אשר פועל בשטח שנים רבות. "אלו שרגילים לקום לסדר מסוים של ארוחת בוקר, בית ספר, חוגים ופעילויות והליכה לישון בשעה מסוימת אז הכל מתהפך, וביחד עם זה גם רמת המסוגלות של בני הנוער לקחת על עצמם משימות. הדבר הזה כשלעצמו מוביל לשעמום, להרבה חיפוש של מה לעשות, חיפוש אחרי ריגושים שהמסגרת הפורמלית יודעת לבלום ולסדר."

דלומי מבקש להזכיר ולהדגיש שבני הנוער שאנחנו פוגשים ברחובות נכנסים כל קיץ מחדש לשגרה ללא מסגרות, אשר בתורה מובילה להתנהגות שיכולה להתפרש כסיכונית מחד, ולהיות סיכונית לבני הנוער עצמם ולסובבים מאידך, "התנסויות מיניות, אלכוהול, לנסוע מפסטיבל לפסטיבל וממקום למקום ובמקביל לכך גם הבית ניהיה מקום יותר קשה, כי ההורים רגילים שמערכת החינוך והמסגרות הפורמאליות מציבות גבולות ברורים לילדים שלהם ועכשיו הם אינם. הורים רבים צריכים לקחת שליטה על הילדים עצמם ולקבוע נורמות חדשות וזה קשה כי צריך לזכור שבניגוד לתלמידים, ההורים לא יוצאים לחופשה. ראיתי בהרבה בתים איך הבית ניהיה סיר לחץ לאחר שעות שהילד יושב מול המסכים, שעות מסתובב ברחובות – זה אנרגיות שמתפוצצות, ובעיקר בתוך הבית."

אמיר דלומ, המנהל האחראי על מערך מרכזי הנוער של עמותת עלם (תמונה באדיבות המצולם)
אמיר דלומ, המנהל האחראי על מערך מרכזי הנוער של עמותת עלם (תמונה באדיבות המצולם)

"לנסות לדבר איתם כאנשים בוגרים"

ע"פ אבני, הרשויות והעמותות יודעות להגיד בבירור שכמות הקריאות למתנדבים עולה במשך הקיץ, בעיקר סביב מקרים של שתיית אלכוהול והתנהגות ונדליטסית ואלימה של בני נוער וגם עלייה בדיווחים של בנות הנכנסות להריון לא מתוכנן "לצערנו, אנחנו פוגשים גם יותר הטרדות מיניות."

דלומי מבקש להזכיר שהמשטרה (100) והרשויות המקומיות (106) נענות לקריאות של תושבים במידה ויש תקריות אלימות או סכנה לעוברים, אך לרוב בני הנוער אפשר לגשת ולנסות לדבר איתם כאנשים בוגרים, במידה ויש רעש מטריד או הפרעה לסדר הציבורי. "במקרים היותר קיצונים, כשיש הרגשה של סכנה, יש להתקשר למוקדים הרלוונטיים. אבל צריך לזכור שכולנו היינו נערים בחופש גדול, שרצינו לבלות ולפרוק קצת לחצים של שנת הלימודים."

מתנדבי עלם פועלים ב-80 רשויות מקומיות ברחבי הארץ, ואפשר ליצור איתם קשר באתר של עלם ולהשאיר הודעה על שקורה בסביבה של המתלוננים, "חשוב לנו לדעת איפה יש נוער בסיכון, וכחלק מהעבודה של העמותה חשוב לנו לבוא ולפגוש אותם." אפשר להתריע על תלונת חירום בטלפון 03-76866666, שם ניתן ליצור קשר עם מתנדב מקצועי, כונן ועובד סוציאלי שידעו איך להגיע לבני נוער ולדבר איתם.

משרד החינוך – גם בחופש

בנוסף לפעילות של מתנדבות ומתנדבי עמותת עלם, במהלך חופשת הקיץ, משרד החינוך מפעיל את תכנית 'קיץ אחר' הכוללת מגוון פעילויות חווייתיות לילדים ובני הנוער ובהן: 'בתי הספר של החופש הגדול', 'ערי הילדים והנוער", 'מבלים בטוח לאילת' ועוד.

בתכונית 'מתחברים בחופים' מתנדבים ועובדי חינוך ועבדוה סוציאלית יאיישו מתחמי פעילות והידברות ב-8 מתחמים בחופים ובמוקדי ריכוז המוניים לבני נוער וייתנו מענה מיידי למניעה וטיפול במצבי סיכון ומשבר. 'מבלים בטוח באילת' תופעל בקרב כ-30 אלף בני נוער שיורדים בחופשת הקיץ לאילת לבלות ולעבוד. במהלך חודש אוגוסט יפעלו צוותים של אנשי מקצוע ומתנדבים מיומנים לאיתור ומניעת התנהגויות סיכון בקרב בני הנוער החל מקליטתם עם הירידה מהאוטובוסים בעיר, במקומות בילוי בעיר ובמתחם נוער אטרקטיבי מרכזי שיפעל לאורך כל שעות היממה כמקור למידע, סיוע, תיווך ותמיכה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!