דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / המשבר בהדסה: שר הבריאות תקף את הרופאים המתפטרים בחריפות

סבב נוסף של האשמות הדדיות התנהל אתמול (ד') בין הצדדים | שר הבריאות האשים את הרופאים בניסיון להעביר את המחלקה לביה"ח שערי צדק, והמשרד בראשותו טען כי סירבו להליך גישור | הרופאים, מצידם, דחו את הטענות

ליצמן ווינטרוב (צילום: מרים אלסטר, יונתן זינדל \ פלאש90)
ליצמן ווינטרוב (צילום: מרים אלסטר, יונתן זינדל \ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

המשבר בבית חולים הדסה הולך ומחריף. סבב נוסף של חילופי האשמות בין הצדדים התנהל אתמול (רביעי), במסגרתו יצא שר הבריאות יעקב ליצמן להגנת בית החולים, ותקף את הרופאים שהתפטרו במילים קשות. לטענתו, סירבו לחזור בהם מהתפטרותם למרות שהנחה את מנכ"ל הדסה לקבל את כל דרישותיהם, סירבו לתהליך הגישור שהציע המשרד, וניהלו מגעים לא רואיים עם בית החולים שערי צדק. הרופאים, מצידם, טענו כי למעשה לא הוצע כל גישור וכי לא הובטח להם כי תבוטל תיירות המרפא במחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה.

כאמור, הוציאו אתמול הרופאים הודעה, בעקבות פרסומים על כך שהם מסרבים לתהליך הגישור שכביכול מוצע להם על ידי המשרד. לטענתם, "משרד הבריאות מעולם לא נתן את הסכמתו המסודרת לגישור, מעולם לא הציע ולו מגשר אחד, משרד הבריאות לא הציע הצעה אחת,  כתובה ומסודרת לפיתרון המשבר. במקום זאת – כל מה שנעשה הוא הכפשה שלנו בתקשורת".

המלחקה ההמטו- אונקולוגית ילדים בבית חולים הדסה (צילום: שלומי כהן/ פלאש 90).
המלחקה ההמטו- אונקולוגית ילדים בבית חולים הדסה (צילום: שלומי כהן/ פלאש 90).

בתגובה, הוציא משרד הבריאות הודעה משלו, בה נכתב כי "יש להצטער על כי הרופאים שוב דחו הצעה לגישור וחזרו בהם מהסיכום ביום חמישי. אנחנו חוזרים וקוראים להם לשים את כל השיקולים האחרים בצד ולהיכנס לגישור מיידי לטובת הילדים היקרים לאחר שכבר אמרנו שאנחנו מוכנים להחזיר את המצב לקדמותו".

עו"ד ארנה לין, המייצגת את הרופאים, הגיבה להודעה זו במכתב ששלחה למשרד הבריאות, בו נכתב, בין היתר, כי "נלך איתכם לגישור בחפץ לב בחסות בג"ץ, שכן התנהגותכם מעידה עליכם שאין אתם מסוגלים להיות שותפים לתהליך הזה בתום לב".

שר הבריאות בוחר צד

במהלך דברים שנשא בכנס שקיפות בבריאות בתל אביב, אמר ליצמן כי  "הנחיתי את מנכ"ל הדסה, רוטשטיין, שהדברים שהרופאים ביקשו הם יקבלו, כלומר להחזיר המצב לקדמותו לפני המשבר" אמר, "רוטשטיין קיבל את הנחייתי, לצערי הרופאים לא קיבלו זאת. אין ירושלים בלי הדסה, והצלנו את הדסה. מאז שרוטשטיין בהדסה הפעילות בבית החולים עלתה מעל הציפייה. אני חוזר ומדגיש שלא תהיה מחלקה בשערי צדק, זוהי קביעה מקצועית של משרד הבריאות ולא שלי כשר".

עם זאת, יש לציין כי שורש המחלוקת בין הרופאים לבית החולים, הוא נושא תיירות המרפא. סוגייה שגם במסגרת הנחיותיו של ליצמן, לא הוצגה התחייבות לסיומה.

שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

על הפרסומים לפיהם  ניהלו הרופאים מגעים להעברת המחלקה כולה לבית החולים שער צדק, אותם הכחיש בית החולים בתוקף, אמר ליצמן כי "אני אישית בהלם ממה שקראתי הבוקר, קשה לי לחשוב שרופאים בכירים ינסו לעשות פוטש לבית החולים במחשכים. ולנסות לקחת את העובדים, עובדים סוציאליים, אחיות ואנשי מנהלה ולהרוס את המחלקה. זה משהו שלא יעלה על הדעת. זהו הרס של מערכת הבריאות. אצטרף לבדוק את ההתנהלות הזו שבין הרופאים ושערי צדק".

ניכר כי ליצמן בחר להפוך את משרד הבריאות לצד בסיפור, ולא לפעול כרשות ניטרלית שתגשר ותפשר בין הצדדים. כעת, נראה כי בנוסף למשבר האמון בין הרופאים לבין בית החולים הסה, נותר אחד נוסף בינם לבין משרד הבריאות.

מתקפה נוספת על הרופאים הגיעה מטור שפורסם בעיתון ידיעות אחרונות, שכינה את התפטרות הרופאים – צעד שקיבל את אישורו של בית הדין לעבודה – התנהגות "של אחרון ראשי הוועדים במשק".

בתגובה לאמירה זו, אמר לדבר ראשון יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, כי "לצערנו במשבר הזה ישנה הרבה דיסאינפורמציה. לא מדובר בצעד ארגוני. התפטרות הרופאים היא התפטרות אישית כפי שקבע נשיא בית הדין לעבודה בירושלים, ולא מדובר במאבק עובדים להשגת תנאים טובים יותר".

נשיא המדינה מנסה לפשר

בתוך כך, נפגש אתמול נשיא המדינה, ראובן ריבלין, עם משפחות הילדים המאושפזים במחלקה ההמטו-אונקולגית הדסה.

"הסברנו לכבוד הנשיא שאותנו לא מעניין אם הפתרון יהיה בהדסה או בשערי צדק – העיקר שהרופאים יטפלו בילדים שלנו בירושלים" אמר אחד ההורים, "ביקשנו ממנו שיבדוק מול משרד הבריאות האם התנאים ההכרחיים להחזרת הרופאים להדסה מתקיימים ומובטחים".

נשיא המדינה נפגש עם ההורים והילדים המטופלים במחלקה ההמטו-אונקולוגית בבית החולים הדסה עין כרם (צילום: מארק ניימן/ לע"מ)
נשיא המדינה נפגש עם ההורים והילדים המטופלים במחלקה ההמטו-אונקולוגית בבית החולים הדסה עין כרם (צילום: מארק ניימן/ לע"מ)

התנאים אותם הציגו ההורים בפני הנשיא היו: החזרת ששת הרופאים ושלושת המתמחים למחלקה לאלתר, כולל תפקודו של פרופ' וינטראוב כמנהל המחלקה ופרופ' שושי וילק כסגניתו (חזרה לתפקוד המחלקה לפני פרוץ המשבר); הפרדת השתלות מח עצם בין הילדים למבוגרים; השתלות מח עצם של תיירות המרפא בהתאם ליכולת הרופאים ובתאום איתם בנוגע לכמות.

לדבריהם, במהלך הפגישה יצר מנכ"ל בית הנשיא קשר עם משרד הבריאות, ועדכן את הנשיא כי דרישות אלו מקובלות ויבוצעו על ידי המשרד. "אנו מלאי תקוה לקראת הפגישה בצהריים עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב", אמרו ההורים.

מה הלאה

הניסיון לפתור את המשבר מתבצע, כרגע, בשני אופנים: הפעלת לחץ על הורי הילדים שיסייעו לסיומו, וקמפיין תקשורתי נגד הרופאים.

דומה לכך ניתן לראות בדברים שאמר הנשיא במפגש עם הורי הילדים. "אני רוצה לומר לכם שאני יודע שגם לשר ליצמן יש רק דבר אחד מול עיניו – ואלה הילדים היקרים. הוא קשור לעבודתו בנימי נפשו והוא בקיא בכל הפרטים" אמר ריבלין, "חשוב שנעשה הכל כדי להחזיר את המצב לקדמותו וכרגע צריך למצוא את המקום שבו נטפל בילדים וכל השאר לא משנה. ברור לי כי עלינו לקרוא לכל הצדדים שיכולים להביא לפתרון, לעשות זאת. בכל רגע ובכל עת אני מוכן לשמוע אתכם. מוכן לשמוע גם תלונה ונזיפה, זה תפקידנו כאנשי ציבור. אבל אנחנו חייבים להבין שמה שחשוב עכשיו הוא להגיע לפתרון".

עם זאת, על רקע משבר האמון, ההולך ומחריף, בין הרופאים לבין מנכ"ל הדסה, קשה לדמיין חזרה מלאה של המחלקה ההמטו-אונקולוגית לשגרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!