דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מוסול

עיראק / דאע"ש פוצץ את המסגד במוסול שבו הוכרזה "הח'ליפות האסלאמית"

משרד ההגנה העיראקי דיווח אמש כי מספר ימים אחרי שהחלה המערכה על העיר העתיקה, פוצצו לוחמי הארגון את מסגד אל-נורי העתיק | המסגד היה המעוז האחרון של הארגון בעיר, אותה כבש ב-2014 | ראש ממשלת עיראק: "הכרזת תבוסה רשמית"

מסגד אל נורי במוסול, עירק. תמונת ארכיון מיולי 2014 (AP Photo)
מסגד אל נורי במוסול, עירק. תמונת ארכיון מיולי 2014 (AP Photo)

לוחמי דאע"ש פוצצו ביום רביעי את מסגד אל-נורי העתיק במוסול, כך הודיע משרד ההגנה העיראקי. אנשי הארגון פוצצו את המסגד, שבו הכריז בידיוק לפני שלוש שנים אבו בכר אל-בגדאדי על הקמת הח'ליפות האסלאמית, זאת ימים ספורים לאחר תחילת המערכה על העיר העתיקה של מוסול.

ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, התייחס הבוקר לאירוע בדף הטוויטר שלו, וכתב כי הפצצת המסגד היא הודאה של הארגון בתבוסתו בקרב על העיר השנייה בגודלה במדינה. "הפצצת דאע"ש את מִינָרֵט אל-האדבה (שם מגדל התפילה של מסגד אל-נורי, ד.ר.) הוא מסגד אל-נורי היא הכרזת תבוסה רשמית", כתב אל-עבאדי.

כאמור, מסגד אל-נורי, הידוע גם כמסגד הגדול של מוסול, הוא המקום בו הכריז מנהיג דאע"ש, אבו בכר אל-בגדאדי, על הקמת הח'ליפות האיסלמית, זמן קצר אחרי כיבוש מוסול על ידי הארגון ביוני 2014. מגדל התפילה של המסגד, שנטה על צידו בדומה למגדל פיזה, עמד במקומו יותר מ-480 שנה.

זמן קצר אחרי הודעת משרד ההגנה העיראקי, פרסם דאע"ש הודעה בה טען כי המסגד נהרס כתוצאה מהתקפה אווירית של צבא ארה"ב. הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב הכחישה את הטענות.

דובר מטעם הקואליציה, הקולונל האמריקני ראיין דילון, אמר לסוכנות הידיעות איי.פי כי אמצעי מעקב אוויריים שמפעילה הקואליציה אישרו כי המסגד אכן נהרס, אך הסיבה לא הייתה התקפה אמריקאית. "לא ביצענו כל תקיפה באיזור באותו פרק זמן", אמר דילון.

לוחמי דאע"ש ניסו לפוצץ את מגדל התפילה כבר ביולי 2014, בטענה שהמבנה סותר את הפרשנות הפונדמנטילסטית של הארגון לאסלאם, אך תושבי מוסול התכנסו במקום ויצרו חומה אנושית על מנת למנוע זאת. דאע"ש הרס עשרות אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים במוסול וסביבתה, בטענה שהם מעודדים עבודת אלילים.

"זהו פשע נגד תושבי מוסול ועיראק כולה, וזו דוגמה נוספת לעובדה שהארגון הרצחני הזה חייב להיות מושמד" אמר בהודעה כתובה  מייג'ור ג'נרל ג'וזף מרטין, מפקד כוחות הקרקע של הקואליציה הבינלאומית בעיראק, "האחריות לחורבן מונחת במלואה על דאע"ש".

המסגד ישב בקצה הדרומי של העיר העתיקה במוסול, והיה המעוז האחרון של דאע"ש בתוך העיר. כוחות עיראקיים פתחו בתחילת השבוע במערכה על העיר העתיקה, אך קצב ההתקדמות שלהם היה איטי מםאת החשש לפגוע באזרחים, שכן לוחמי דאע"ש האחרונים במקום התבצרו ברחובות הצפופים יחד עם כמאה אלף "בני ערובה" אזרחים. כך על פי הערכת האו"ם.

מוקדם יותר החודש דיווחו תושבי מוסול כי לוחמי הארגון החלו לבצר את האזור שמקיף את המסגד, והורו למשפחות שהתגוררו באזור להתפנות כחלק מההכנות למערכה האחרונה.

המערכה לכיבוש מוסול יצאה לדרך לפני יותר משמונה חודשים והביאה לעקירתם של למעלה מ-850 אלף בני אדם מביתם. למרות שצבא עיראק רשם מספר הישגים מהירים, הלוחמה בתוך העיר עצמה היתה איטית וקטלנית הן עבור כוחות הצבא והן עבור התושבים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!