דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / ליברמן: עבאס מנסה לגרור את חמאס לעימות מול ישראל

בנאום בכנס הרצליה טען שר הביטחון כי משבר החשמל בעזה הוא משבר פנים פלסטיני "שלא צריך להיכנס אליו בכוח" | עוד אמר כי "לפני הסדר מדיני עם הפלסטינים, הדבר היחיד שיכול להיות הוא הסדר אזורי"

ליברמן בכנס הרצליה (צילום: חגי פריד)
ליברמן בכנס הרצליה (צילום: חגי פריד)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס אתמול (חמישי) למצב הביטחוני בעזה, תוך דגש על משבר החשמל ברצועה, וטען כי יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס "גורר את חמאס לעימות מול ישראל". ליברמן אמר את הדברים בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי.

"משבר החשמל הוא משבר פנים פלסטיני שלא צריך להיכנס אליו בכוח" אמר ליברמן, "מחמוד עבאס לא עשה משהו חד פעמי, בכוונתו להמשיך בעתיד לקצץ בכספים עבור דלק ותרופות. זו אסטרטגיה להערכתי כפולה – לפגוע בחמאס וגם לגרור את חמאס לעימות מול ישראל, אחרת לא ברור לי למה לא תיאם את זה איתנו או עם המצרים. המסקנה שלי היא שהוא אומר שהוא מנסה להכניע את החמאס, אך בתוך תוכו הוא מנסה לגרור אותנו לתוך עימות ברצועת עזה”.

"מנסה לגרור אותנו לעימות בתוך רצועת עזה", עבאס (צילום: AP Photo/ Raad Adayleh).
"מנסה לגרור אותנו לעימות בתוך רצועת עזה", עבאס (צילום: AP Photo/ Raad Adayleh).

שר הביטחון התייחס גם לנושא ההסדר המדיני בין ישראל לפלסטינים, וחזר על העמדה שהשמיע לאחרונה ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה יש לחתור להסדר אזורי דווקא. "סדר העדיפויות צריך להשתנות. לפני הסדר מדיני עם הפלסטינים, הדבר היחיד שיכול להיות הוא הסדר אזורי" טען, "לא מתחת לשולחן, אלא מעל השולחן, הסדר אזורי מלא עם כל המדינות הסוניות המתונות, בהן כוויית וסעודיה, ואז הסכם עם הפלסטינים כתוצר לוואי".

עוד הוסיף כי "הסיבה הראשונה לכישלון אוסלו הוא שעיקרון היסוד 'שטחים תמורת שלום' אינו נכון. העיקרון המנחה חייב להיות חילופי שטחים ואוכלוסיות". לדבריו, "לפלסטינים גם אין יכולת לחתום לבד על הסדר עם ישראל. אי אפשר להציע לפלסטינים יותר ממה שהציע אולמרט באנאפוליס, ובסוף אבו מאזן גם סירב לחתום על כך. קיבלתי חום ממה שאולמרט הציע אז – לעולם אף ראש ממשלה לא יציע זאת".

לדברי ליברמן, הסדר אזורי עתיד לייצר לישראל תוספת הכנסה שנתית של 45 מיליארד דולר, והסיבה העיקרית בגינה לא הושג עדיין הסכם כזה היא "שמאז 67' לא ניצחנו אף מערכה באמת ,היו לנו מבצעים מזהירים, אבל לא היה צבא כצבא עם תמרון קרקעי. אנשים אוהבים להתחבר למישהו צעיר בריא ומצליח, וכך גם מדינות. כשאין ניצחון אין ביטחון מהצד השני. גם שיצאנו מרצועת עזה, אמרנו שאם משם יהיה טרור אז נמחק אותם. היו לא מעט הבטחות, כולל שלי, שלא היה להם כיסוי".

עם זאת, הדגיש השר כי "גם כשנגיע לסוף הסכסוך הבעיות לא ייפתרו, להפך. אנחנו לא נסכים לפליט אחד שיחזור לגבולות 67', אפילו לא רבע פליט, לקלוט 700 אלף איש ללא מקצוע וללא השכלה זה קשה."

ליברמן התייחס בדבריו גם לערבים אזרחי ישראל, שלדבריו "הם מאוד נאמנים והגיוניים, והם הפנימו שאין עבורם מקום יותר טוב ממדינת ישראל". לטענתו, "אין מקום בעולם שהם מקבלים כל כך הרבה חופש דת וביטוי, ולמרות הביקורת העצמית שלנו ושלהם – שהיא מוצדקת – אין מקום יותר טוב עבורם". עם זאת, מתח השר ביקורת על חברי הכנסת הערבים, ואמר כי "כשהרשימה המשותפת מסרבת לחתום הסכם עודפים עם מרצ כי היא מפלגה ציונית, זה אומר דרשני. כשאיימן עודה לא מגיע להלוויה של פרס אבל הולך לאזכרה של ערפאת ברמאללה, זה אומר דרשני. כשכל הרשימה המשותפת מגנה את הליגה ערבית על כך שהחזירו את חיזבאללה לרשימת ארגוני הטרור, זה אומר דרשני".

דגל חיזבאללה מעבר לגבול ליד קיבוץ ברעם (צילום: סוכנות AP).
דגל חיזבאללה מעבר לגבול ליד קיבוץ ברעם (צילום: סוכנות AP).

לגבי המצב בסוריה, אמר ליברמן כי "מה שקורה היום, לצערי, זה שחיזבאללה מנצל את המצב על מנת להבריח מערכות נשק מתוחכמות מסוריה לחיזבאללה בתוך לבנון, ולהגברת הנוכחות בדרום לבנון על הגבול הישראלי". שר הביטחון הוסיף כי הוא "מזהיר את המשטר הסורי שהוא מעודד את חיזבאללה והאיראנים להשתמש באדמת סוריה כבסיס, והוא יישא בתוצאות לכך". עוד הדגיש כי ישראל ממתינה לתוצאות המגעים בין ארה"ב ורוסיה על אזורי חיץ אני מקווה שיגיעו להסדרים, אך "זה לא מונע מאיתנו חופש פעולה להבטיח את האינטרסים הישראלים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!