דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

נאבקים / רשויות הגליל המערבי ישבתו הבוקר (א') במחאה על מצב שירותי הבריאות

השביתה בין השעות 8:00-10:00 | הדרישה: השוואת מצב שירותי הבריאות בצפון לאלה שבמרכז | ראש עיריית מעלות-תרשיחא, שלמה בוחבוט: "ליצמן חייב לתת על כך את הדעת!" | הנתונים מראים: אדם שנולד בצפון יחיה פחות מחברו מהמרכז

הפגנה בנהריה בתחילת השבוע במחאה על מצב שירותי הבריאות בצפון (צילום: דוברות והסברה עיריית מעלות תרשיחא).
הפגנה בנהריה בתחילת השבוע במחאה על מצב שירותי הבריאות בצפון (צילום: דוברות והסברה עיריית מעלות תרשיחא).
מיכל רוזן

תחת הכותרת "ליצמן – אנחנו לא רוצים למות!" תתקיים היום (ראשון) שביתה ברשויות המקומיות באשכול גליל מערבי.

בהודעה לתקשורת נכתב כי "לאור המאבק הצודק הנוגע לקריסת מערכות הבריאות בגליל המערבי – כל רשויות אשכול גליל מערבי ישביתו מחר, יום ראשון, למשך שעתיים את שירותיהן".

ראשי הרשויות בגליל המערבי בהפגנה בנהריה בתחילת השבוע במחאה על מצב שירותי הבריאות בצפון (צילום: דוברות והסברה עיריית מעלות תרשיחא).
ראשי הרשויות בגליל המערבי בהפגנה בנהריה בתחילת השבוע במחאה על מצב שירותי הבריאות בצפון (צילום: דוברות והסברה עיריית מעלות תרשיחא).

ראש מטה המאבק וראש עיריית מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט מסר כי "הציבור שלנו, תושבי הגליל המערבי, נפגעים מידי יום, שעה בשעה, ממצב בתי החולים בגליל המערבי. ילדים חולי סרטן וחולי לב נוסעים מספר פעמים בשבוע לבתי החולים במרכז – כי אין תקנים בבתי החולים באזור שלנו – ליצמן חייב לתת על כך את הדעת! ליצמן איבד את המנדט המוסרי כדי להמשיך ולכהן כשר הבריאות".

בתחילת השבוע שעבר הפגינו כ-350 אזרחים, ראשי רשויות, אנשי רפואה ופעילי ארגונים חברתיים בצומת נהריה במחאה על קריסת שירותי הבריאות בצפון. ההפגנה הייתה נקודת הפתיחה למאבק. המפגינים חסמו את כביש 4 לסירוגין וקראו לצמצום הפערים בין שרותי הרפואה במרכז לאלה בצפון.

רופאים מועסקים ל-1000 נפש (גרפיקה: דבר ראשון).
רופאים מועסקים ל-1000 נפש (גרפיקה: דבר ראשון).

רשימת הרשויות השובתות מחר (כל הרשויות באשכול גליל מערבי): מעלות תרשיחא, עכו, מעלה יוסף, שלומי, מטה אשר, כפר ורדים, חורפיש, פסוטה, מזרעה, מעיליא, בית ג׳אן. השביתה תתקיים בשעות 8:00-10:00.

2.3 רופאים בלבד לכל 1,000 נפש

על פי דו"ח של משרד הבריאות, אשר בחן את הפערים בין המחוזות השונים בארץ והתפסם בסוף 2016, מספר הרופאים ל-1,000 נפש במחוז צפון עמד על 2.3, פחות ממחצית הרופאים במחוז תל-אביב, שם ישנם 5.1 רופאים ל-1,000 נפש. גם מספר מיטות האשפוז בצפון נמוך לעומת מרכז הארץ: כ-1.57 מיטות אישפוז לכל 1,000 נפש, לעומת 2.02 מיטות אישפוז בתל-אביב באותו מדד. יצויין כי מספר המיטות הנמוך ביותר נמצא במחוז דרום (1.35 ל-1,000 נפש) והגבוה ביותר במחוז ירושלים (2.34 ל-1,000 נפש).

גם מספר האחיות בצפון נמוך בהשוואה איזורית. בחיפה יש 6.4 אחיות ל-1,000 נפשות, ובתל-אביב 6 אחיות לכל 1,000 נפשות. בצפון רק 3.7 אחיות ל-1,000 נפשות ובדרום 3.2. יצויין כי הממוצע של מדינות ה-OECD, ארגון המדינות המפותחות שישראל חברה בו, עומד על 9.5 אחיות לכל 1,000 נפשות, בעוד הממוצע הארצי בישראל הוא 4.9 אחיות באותו מדד.

הנתונים מראים כי אין מדובר בסוגיה של משאבים בלבד וניתן לומר שהדברים נוגעים לחיים עצמם. ההבדלים בתוחלת החיים הממוצעת בין תושבי הצפון ותושבי המרכז עלולים להגיע עד לכדי 8 שנים. בעוד שאדם שנולד ברעננה צפוי, באופן ממוצע, לחיות עד גיל 85.5, הרי שאדם שנולד בנצרת יחיה, בממוצע, עד גיל 77.9, כך לפי דוח של מרכז אדוה.

מיטות אשפוז ל-1,000 נפש לפי מחוזות (גרפיקה: דבר ראשון).
מיטות אשפוז ל-1,000 נפש לפי מחוזות (גרפיקה: דבר ראשון).

תמונת מצב זו ידועה מזה זמן. הדוח של משרד הבריאות בסוף 2016 הוביל להצהרות של מחויבות מצד המשרד, והתוכנית הממשלתית להשקעה בצפון יצרה ציפיות לשינוי של תמונת המצב. ניתן גם לראות שינויים בשטח, בדמות הוספת מכון הקרנות לבית החולים בצפת שנחנך לפני כשבועיים. אולם ראשי הרשויות וגורמים הפעילים במאבק למען אזור הצפון טוענים כי מדובר בשינויים שטחיים בלבד, וכי מצב שירותי הבריאות בצפון לא שופר כלל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!