דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

ספורט / איך היתה נראית טבלת ליגת העל בכדורגל, אם המשחק היה מתקצר ל-60 דקות?

לאור ההצעה שהועלתה בפיפ"א לקצר את המשחק, בחן כתבנו את נתוני עונת 16/17 בניכוי השליש השלישי בכל משחק | התוצאות: מהפך באליפות המדינה, במלך השערים ובעולות לפלייאוף | והמסקנה: הקיצור יפגע ברוח הספורטיבית

שופט שורק לסיום המשחק (צילום: Paolo Bona / Shutterstock.com).
שופט שורק לסיום המשחק (צילום: Paolo Bona / Shutterstock.com).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

לפני כשבועיים הודיעה התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א כי ועדה פנימית בארגון בוחנת את קיצור משחק הכדורגל ל-60 דקות במקום 90 הדקות הנהוגות כיום. הוועדה, בראשותו של חלוץ העבר האגדי מארקו ואן באסטן, בחנה הצעות שונות לשיפור משחק הכדורגל. הנימוק להצעה לקצר בחצי שעה את המשחק היתה צמצום ה"זמן המבוזבז" הקיים כיום במשחק.

מדובר בהצעה מרחיקת לכת, שלא ניתן לחזות במדויק כיצד תשפיע על דמותו העתידית של המשחק אם תיושם. יחד עם זאת, אחת הדרכים לבחון את ההצעה היא לבדוק מה היה קורה בליגת העל בישראל, אם כל משחקי עונת 2016/17 היו נקטעים לאחר 60 דקות בלבד. מסתבר שתסריט כזה היה נותן לנו אלופה חדשה, מלך שערים מפתיע,  וירידת ליגה לקבוצה שסיימה את העונה בצמרת הפלייאוף התחתון. מעבר לניתוח העובדות, הגעתי גם לכמה מסקנות – אבל את אלו נשמור לסוף.

הבדיקה שערכתי כללה מעבר על כל משחקי הליגה של השנה האחרונה, וספירת תוצאות המשחקים במידה והיו מסתיימים בדקה ה-60, עם תוספת זמן כפולה. מתוך התוצאות נספרו גם הנקודות בליגה והמדדים השונים – והרי לפניכם הסיכום האלטרנטיבי לליגת העל הישראלית – ליגת 60 הדקות:

1. קבלו את מלך שערי הליגה החדש והמפתיע: חלוץ נבחרת ישראל ובית"ר ירושלים, איתי שכטר, שכבש 11 שערים בשני השליש הראשונים של המשחק (מתוך 14 בסה"כ) ובכך עקף את טוני ווקאמה מב"ש שכבש 9 שערים (מתוך 13), את וידר קיארטסון ממכבי ת"א, שכבש 8 שערים (מתוך 19), ובן שהר שכבש אף הוא 8 שערים (מתוך 14), וטל בן חיים עם 8 (מתוך 15).מסתבר ששכטר פשוט נהדר בתחילת המשחקים, אבל חסר כוחות בסופם. גם בגביע המדינה הוא הבקיע 3 מתוך 4 השערים שלו עד הדקה ה-60. אבל הנתון המדהים באמת הוא של וידר קיארטסון, החלוץ האיסלנדי האדיר של מכבי ת"א ומלך השערים בגרסת 90 הדקות של המשחק: 11 מתוך 19 משעריו של קיארסטון העונה נכבשו בשליש השלישי של המשחק (!). אין ספק שזו הוכחה לכושר המעולה שלו, ויותר מכך ל"ווינריות" הייחודית שלו.

  1. 2. מהפך באליפות המדינה: תשכחו מהפועל באר שבע – אליפות המדינה בליגת 60 הדקות היא דווקא מכבי ת"א. הצהובים זוכים באליפות בעקבות רצף של 7 ניצחונות בין המחזורים 21 עד 27, ופותחים פער של 7 נק' בצמרת מב"ש – שמשיגה באותם המשחקים רק 11 נק' בלבד. לעומת זאת ב"ש השיגה בשליש האחרון של המשחק 14 נק' יותר. נתון מדהים שמראה עד כמה קבוצה של ווינרים היו העונה האדומים של ברק בכר.תפנית מפתיעה נרשמת גם ביחס לליטו וידיגל, מאמן מכבי ת"א. מי שסיים את ליגת 90 הדקות בכישלון ובפיטורים מהדהדים, מתגלה כמאמן העונה של ליגת 60 הדקות. וידיגל, שהתחיל לאמן את מכבי ת"א רק מהמחזור ה-23, היה מסיים את העונה עם אליפות ורושם לזכותו 10 ניצחונות, 2 תיקו ו-2 הפסדים ב-14 המשחקים שאימן, במאזן נהדר של 32 מתוך 42 נקודות אפשריות. במציאות הוא צבר "רק" 28 נקודות.

    טבלת ליגת העל בכדורגל 2016/17, כאשר כל משחק נעצר לאחר 60 דק' + תוספת זמן (גרפיקה: אידאה)
    טבלת ליגת העל בכדורגל 2016/17, כאשר כל משחק נעצר לאחר 60 דק' + תוספת זמן (גרפיקה: אידאה)
  2. 3. מי יורדת ומי נשארת? בליגת 60 הדקות, תוצאות המאבק על ההישארות בליגת העל היו מעט שונות מהתוצאות המוכרות לנו. אמנם הפועל כפר סבא היתה יורדת ליגה בשני המקרים, אך הפועל ת"א דווקא לא היתה יורדת ליגה, אלא נשארת בליגת העל ומסיימת במקום העשירי המכובד עם 32 נק'. פלייאוף תחתון יחסית טוב מסדר לקבוצה האדומה עוד עונה בליגת העל, למרות הורדת 9 הנק' בגלל הבעיות הכלכליות של הקבוצה וההליכה לפירוק.במקום ת"א, הקבוצה שתרד לליגה הלאומית היא לא אחרת מאשר הפועל חיפה, שמידרדרת מהמקום השמיני למקום הלפני אחרון עם 30 נק' בלבד (במקום 37). בהחלט מהפך.. אגב, קבוצה שמצבה משתפר במיוחד בליגת 60 הדקות היא הפועל אשקלון, שמפסידה בשליש האחרון של המשחקים 11 נק' מצטברות (הכי הרבה בליגה, יחד עם מכבי פ"ת), מה שמעיד על מנטליות חלשה וכושר ירוד בהחלט.

    4. ומה לגבי העלייה לפלייאוף? החישוב ההיפותטי שלנו מסתבך מהמחזור ה-26 בליגת העל, שבו הקבוצות מתחלקות לפלייאוף עליון ותחתון וכל קבוצה משחקת רק נגד הקבוצות בפלייאוף שלה. אבל לפי חישוב "כדורגל משחקים 60 דקות, ובסוף הסטיסטיקה מנצחת", גם בעולות לפלייאוף העליון הדמיוני שלנו היו שינויים משמעותיים: במקום בית"ר ירושלים (35 נק') ובני סח'נין (33 נק'), נקבל דווקא את עירוני קרית שמונה (38 נק'), ומ.ס אשדוד (36 נק').מאחר שאין דרך לדעת מי היתה מנצחת בפלייאוף הדמיוני הזה, בין אם היה מתקיים 90 או 60 דק', המשכתי לחשב מהו סך הנקודות לפי המשחקים שהתקיימו באמת. וכך, בית"ר עושה פלייאוף עליון נהדר, ומסיימת את העונה במקום השלישי עם 54 נק' (19 בפלייאוף) ומגיעה למוקדמות הליגה האירופאית. אבל כזכור, בתסריט הזה בית"ר כלל לא היתה עולה לפלייאוף, ולכן למעשה המקום השלישי שמור דווקא למכבי חיפה, הלהיט של ליגת 60 הדקות. יעקב שחר, תרשום לעצמך – לא צריך מאמן/מנהל מקצועי/ שחקנים זרים יקרים עד ינואר, 60 דק' ואתה מסודר!

    לסיכום – אם משחקי הליגה יהפכו למשחקים של 60 דקות, הכדורגל ייהרס. מי שמגיע/ה למגרש הכדורגל רוצה לראות משחק של שעתים ברוטו, כאשר חצי השעה האחרונה במשחק מייצרת שערים, דרמות ומהפכים – וכן, גם בזבוזי זמן. אבל ביטול מחצית השעה הזו רק יעביר את בזבוזי הזמן לשלבים מוקדמים יותר של המשחק, ויקל על הקבוצות לעשות בונקרים יעילים יותר. לפי המחקר שעשיתי, הורדת השליש האחרון הורידה את מספר השערים בכמעט שליש, והעלתה את משחקי האפס-אפס ותוצאות התיקו בכללי.אז עם כל הכבוד לפי"פא והרצון הטוב שלה לשפר את משחק הכדורגל – אם אתם כבר רוצים לחתוך חצי שעה מיותרת של בזבוזי זמן ושעמום, כדאי שתתחילו בלבטל את משחקי ההארכה בשלבי הנוקאוט, ולעבור אחרי 90 דק' ישר לפנדלים. אני בטוח שצופי כל העולם יודו לכם על הרעיון הנהדר.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!