דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מתווה הכותל

מתווה הכותל / הוקפא מתווה הכותל הקובע שטח לתפילה משותפת

בלחץ המפלגות החרדיות והדתיות, הוקפא המתווה להקמת מתחם תפילה משותף לגברים ונשים בדרום הכותל | המתווה שהוקפא הושג בלחץ קהילות יהודיות קונסרבטיביות ורפורמיות בתפוצות

נשות הכותל בתפילה בכותל במחאה על נפילת הסדר התפילה בכותל נובמבר 2016 (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).
נשות הכותל בתפילה בכותל במחאה על נפילת הסדר התפילה בכותל נובמבר 2016 (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).
דוד טברסקי

אמש הוחלט בישיבת הממשלה על הקפאת יישום מתווה הכותל אשר עליו הכריזה הממשלה בינואר 2016. ע"פ ההחלטה, המתווה אמור היה לפעול להקמתו של מתחם משותף לגברים ונשים בחלקו הדרומי של הכותל (דרומית לגשר המוגרבים), היכן שכיום נמצא אתר ארכיאולוגי. המתחם נועד להוות מרחב תפילה לזרמים הלא חרדיים ביהדות וכמו כן לחילונים אשר אינם רוצים להתפלל במרחב החרדי תחת השגחת רב הכותל והיהדות החרדית.

המאבק על המתווה נמשך שנים, וגם כיום הוא עומד בלב יחסי ישראל והקהילות היהודיות בתפוצות, ובראשון הקהילות בארה"ב, אשר לחצו בשנים האחרונות ליישום המתווה. בחודש ינואר האחרון הכריז שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) שהוא מתנגד למתווה ובכך נתן פתח לברית בין נציגי הציונות הדתית והחרדים. עד אז נמנעו מנהיגי הציונות הדתית להתייחס לנושא. יש לציין כי כבר היום בחלקו הדרומי ביותר של הכותל מעבר לגשר המוגרבים, נמצאת רחבה אשר מתאפשרת בה תפילה משותפת לגברים ונשים.

"עלי לבטא את אכזבתי העמוקה מההחלטה שקיבלה היום ממשלת ישראל להשעות את יישום החלטתה להקים מרחב תפילה מכובד ושוויוני בכותל המערבי" מסר נתן שרנסקי, יו"ר הסוכנות היהודית, אשר בשנים האחרונות הוביל את המאבק על יישום ההחלטה בצמוד לראש הממשלה ובתמיכת הקהילות היהודיות בארה"ב. "לפני חמש שנים פנה אלי ראה"מ על מנת שאוביל מאמץ משותף להשגת נוסחה מעשית שתהפוך את הכותל לכותל אחד לעם אחד. לאחר ארבע שנים של מו"מ מאומץ, הגענו לפתרון מוסכם על דעת כל השותפים והזרמים המרכזיים. פתרון זה אומץ על ידי הממשלה והתקבל בברכה ע"י הקהילות היהודיות בעולם. ההחלטה היום פירושה נסיגה מאותה הסכמה, והיא מערימה יותר ויותר קשיים על עבודתנו לקרב בין ישראל לתפוצות. הסוכנות היהודית נשארת מחויבת למרות הכל למשימתה זו ולעקרון של כותל אחד לעם אחד".

"העובדה שראש הממשלה, שבעצמו יזם והוביל את מתווה הכותל, מתקפל וחוזר בו מההחלטה ההיסטורית היא תעודת עניות לממשלה ובמיוחד לשרות שהתגלו במלוא קלונן כשהשתמשו בקולן כנגד ציבור הנשים" מסרה ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל, אשר גם אמש הודיעו על התנכלויות כלפי הנשים שהגיעו להתפלל לתפילת ראש חודש בכותל. "זהו יום רע מאוד לנשים בישראל, כשראש ממשלה מוותר על זכויותיהן תוך התרפסות כלפי קומץ זעיר של גברים כוחניים הכופים את הנוהג הדתי שלהם תוך פגיעה מכוונת והתעלמות מלמעלה מ- 51% מהאוכלוסיה".

מפגש הרבנים הראשיים לישראל, רב הכותל ורב הרובע היהודי, לצד ראשי הסיעות החרדיות והדתיות – בו קיבלו החלטה להתנגד למתווה הכותל 29/1/2017 (תמונה: באדיבות דוברות הרבנות הראשית)
מפגש הרבנים הראשיים לישראל, רב הכותל ורב הרובע היהודי, לצד ראשי הסיעות החרדיות והדתיות – בו קיבלו החלטה להתנגד למתווה הכותל 29/1/2017 (תמונה: באדיבות דוברות הרבנות הראשית)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויתר היום, משיקולי הישרדות פוליטית, על החשוב בתאריו: ראש ממשלת העם היהודי" מסר יו"ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד. "אפילו במונחי הממשלה הנוכחית מדובר בשיא חדש של חוסר אחריות לאומית, וחוסר אחריות יהודית".

מנגד, אנחת רווחה נשמעה בקרב ההנהגה והעיתונות החרדית על הקפאת המתווה שעורר בקרבם התנגדות חריפה. "החלטת הממשלה – מסר ברור לכל העולם כי אין ולא תהיה לרפורמים דריסת רגל והכרה בכותל המערבי" מסר שר הבריאות, יעקב ליצמן (יהדות התורה) "פעילות הנציגות החרדית באחדות ובשיתוף פעולה זוכה לסייעתא דשמיא ולהצלחה".

"הכותל המערבי מלכד ומאחד את עם ישראל בארץ ובתפוצות" מסר רב הכותל  "אחדות זו מושגת בזכות האמונה המשותפת, ובזכות הכבוד ההדדי שרוחשים מיליוני מתפללי ומבקרי הכותל  – גברים ונשים, דתיים ושאינם דתיים, צעירים ומבוגרים – אלה לאלה תוך שמירת קדושתו.  מול אבני הכותל העתיקות אין זרמים, עדות ומחלוקות; אלא קהל גדול של יחידים העומדים בתפילה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!