דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / תמשיכו להתלונן: בזכות תלונות הציבור טופלו ליקויים במערכת הבריאות

לפעמים משתלם לדווח על אי צדק, עבורך ועבור השאר | תלונה של ניצול שואה הביאה לתיקון מתן פטור מתשלום עבור תרופות הכלולות בסל התרופות | תלונה של אם על החול בגן של בנה, הביאה לתיאום נהלים בין משרדי החינוך והבריאות

קשישה נוטלת תרופות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
קשישה נוטלת תרופות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

דוח נציב תלונות הציבור שמתפרסם היום (שני), מתאר טיפול של הנציב בבעיות נקודתיות לצד טיפול עומק, מה שקורא לו הנציב 'תיקון כללי של הליקוי', בתחום בריאות הציבור. הנציב, חשוב להדגיש, יכול לטפל בתלונות שאין בהן שיקול דעת רפואי, תלונות בהן צריך שיקול דעת מסוג זה מטופלות בנציב התלונות של משרד הבריאות.

בדוח השנה טופלו שני מקרים שזכו ל'תיקון כללי של הליקוי', הראשון הוא אי-מתן פטור לניצול שואה מתשלום עבור תרופות הכלולות בסל שירותי הבריאות כללי. בהתאם להחלטה 5 של הממשלה, כל ניצולי השואה זכאים לפטור מלא מתשלום דמי השתתפות עצמית עבור תרופות מרשם הכלולות בסל שירותי הבריאות. התלונה הגיע לנציבות מניצול שואה, מבוטח בקופת חולים מכבי, שביקש לקבל פטור מתשלום עבור תרופת מרשם הכלולה בסל שירותי הבריאות, ושם סירבו לסייע לו לקבל את הפטור. לפניה של 'הרשות לזכויות ניצולי השואה' ענתה מכבי שאין בכוונתה לתת למתלונן פטור מתשלום עבור התרופה, משום שבמועד החתימה על ההסכם עמה לא נכללה התרופה בסל שירותי הבריאות, ורק בשנת 2015 הוכנסה לסל. קופת החולים טענה גם כי מאחר שמדובר בתרופה יקרה שמבוגרים מרבים להשתמש בה, יטיל מתן הפטור מתשלום עבורה, עול כספי כבד על מכבי.

תרופות. (צילום אילוסטרציה: אידאה).
תרופות. (צילום אילוסטרציה: אידאה).

הנציבות העירה למכבי, שעל פי ההסכם בינה ובין הרשות היא מחויבת לתת לניצולי השואה פטור מתשלום עבור כל תרופות המרשם הכלולות בסל שירותי הבריאות. בעקבות הערת הנציבות, בחנה מכבי שוב את ההסכם, והחליטה להשיב למתלונן את הסכום ששילם עבור התרופה מיום החתימה עליו, כ-5,000 ש"ח. נוסף על כך, בהתאם לבקשת הנציבות, איתרה מכבי את כל המטופלים שצרכו את התרופה מהיום שבו הוחלט לכלול אותה בסל שירותי הבריאות, והשיבה גם להם את הסכומים ששילמו עבורה.

רק חול וחול

תלונה נוספת שזכתה ל'תיקון כללי של הליקוי' היא תלונה של תושבת העיר מודיעין, אשר התלוננה על תחזוקה לקויה של החול בגן הילדים של הבן שלה. המתלוננת ציינה כי העירייה אינה ממלאת את ההנחיות של משרד הבריאות ושל משרד החינוך בנושא תחזוקת חול בגני ילדים, והוסיפה כי ההנחיות של שני המשרדים אינן תואמות זו את זו.

לצורך בירור התלונה, קיימה הנציבות פגישה עם נציגי העירייה ועם נציגי משרדי הבריאות והחינוך, ועלה כי אכן יש אי-התאמה בין הנחיות שני המשרדים: בהנחיות משרד החינוך נקבע כי יש לנקות את החול בלבד, ובהנחיות משרד הבריאות נקבע כי יש להחליף את החול פעמיים בשנה. העירייה ציינה כי היא פועלת בעניין בהתאם לדרישת משרד החינוך, דהיינו מנקה את החול, אולם אינה מחליפה את החול פעמיים בשנה כדרישת משרד הבריאות, בין השאר בשל העלויות הכרוכות בכך.

לאחר הבירור, ביקשה הנציבות ממשרד הבריאות והחינוך לקבוע עמדה אחידה בנושא, ואכן בנובמבר 2016 הוציא משרד החינוך חוזר מנכ"ל עם הוראות חדשות, אך עדיין ההוראות של המשרדים לא תאמו זה את זה, מאחר שבהנחיית משרד החינוך לא נקבעה החובה להחליף את החול פעמיים בשנה. בינואר השנה התקיים דיון בוועדה לזכויות הילד בכנסת, בה אמרו נציגי המשרדים כי החלה הידברות ביניהם בנושא זה, וכי הוקמה ועדה בין-משרדית בעניין.

"הרופא יצא"

תלונה נוספת שהנציבות טיפלה בה, היא סירוב לממן תשלום עבור ביקור בחדר מיון – המתלוננת, מבוטחת בקופת חולים כללית, נפלה ונחבלה. היא פנתה לחדר מיון ושוחררה בלי שנעשה לה צילום רנטגן. מאחר שהמשיכה לסבול מכאבים עזים, עשתה המתלוננת בדיקת מיפוי עצמות, ובעקבותיה אובחן שבר בעמוד השדרה שלה. לדבריה, השבר נגרם עקב הנפילה. המתלוננת ביקשה מהכללית טופס התחייבות לכיסוי עלות הביקור בחדר המיון, אולם בקשתה נדחתה בנימוקים האלה: המקרה שבגינו פנתה לחדר המיון אינו נכלל ברשימת המקרים שבגינם זכאי המבוטח לפטור מלא מתשלום; המתלוננת פנתה לחדר המיון ללא הפניה מרופא; המתלוננת לא פנתה למוקד הרפואי המיוחד (מר"ם) הקרוב לביתה או למוקד האחיות בכללית, לקבלת ייעוץ והנחיות.

מהבירור שנעשה בתלונה, עלה כי המתלוננת התקשרה למרפאה הסמוכה לביתה בשעה 18:45, רבע שעה לפני שעת הסגירה, ציינה שהיא מתכוונת להגיע למרפאה בדקות הקרובות מכיוון שהיא נחבלה וסובלת עקב כך מכאבים עזים, וביקשה שהרופא במרפאה יקבל אותה. האחות במרפאה השיבה לה שהרופא כבר יצא והפנתה אותה למוקד רפואה דחופה או לחדר מיון. בנוסף עלה מהבירור, כי באתר האינטרנט של הכללית מצוין שמוקד רפואה דחופה אינו נותן שירות במקרה של נפילה, וכי על המבוטח לפנות במקרה כזה לחדר מיון. הנציבות הפנתה את תשומת לב הכללית לכך שלפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד 1994, "שבר חדש" נמנה עם המקרים שבגינם זכאי המבוטח לפטור מלא מתשלום בגין ביקור בחדר המיון. בנוסף, נמנעה מהמתלוננת קבלת השירות במרפאה, אף שהיה באפשרותה להגיע למרפאה לפני שעת הסגירה, מאחר שהרופא כבר יצא ממנה והיא הופנתה למוקד רפואה דחופה, אף שהמוקד אינו נותן שירות במקרה של נפילה. בעקבות התערבות הנציבות זיכתה הכללית את המתלוננת במלוא התשלום עבור הביקור בחדר המיון.

תלונה נוספת שקיבלה מענה היא תלונה על כך שקופת חולים לאומית מחייבת חולה סכרת בהשתתפות עצמית עבור הציוד המתכלה שנדרש להפעלת משאבת האינסולין, וכן עבור הסוללות להפעלת המשאבה. הנציבות הפנתה את קופת החולים לחוזר סמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים ושירותי בריאות נוספים במשרד הבריאות 6, הקובע כי על קופות החולים לספק את משאבת האינסולין וכן להחליף את הציוד המתכלה הדרוש להפעלתה, לרבות הסוללות, ללא חיוב בהשתתפות עצמית. בעקבות כך, הודיעה לאומית כי רעננה את הנהלים שלה, לשם מניעת הישנותם של מקרים דומים בעתיד, ואף פיצתה את חולת הסכרת שהגישה את התלונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!