דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וחברה

צבא וחברה / ועדת העבודה אישרה: התגמול לעצמאים שמשרתים במילואים יגדל ב-25%

זאת במסגרת הסכם בין הביטוח הלאומי לבין משרד הביטחון וצה"ל | ההסכם יחול רטרואקטיבית מראשית 2016 והתשלומים הנוספים למשרתי המילואים בשנה וחצי האחרונות ישולמו עד הראשון באוקטובר | עלות ההסכם: 17 מיליון שקלים

חיילי מילואים (צילום אילוסטרציה: משה שי / פלאש 90)
חיילי מילואים (צילום אילוסטרציה: משה שי / פלאש 90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אחרי מאבק בן עשר שנים, אישרה היום (שלישי) ועדת העבודה והרווחה את ההסכם בין המוסד לביטוח לאומי לבין משרד הביטחון וצה"ל לפיו יתוגמל משרת מילואים שעובד במסגרת עצמאית ב-25% מעבר לגמול הקבוע עובדים אלו כיום, המבוסס על ממוצע שכרו ב-3 החודשים שלפני השירות. הוועדה התכנסה לדון בנושא במסגרת יום ההוקרה למערך המילואים המצוין היום בכנסת.

עוד נקבע בהסכם כי הסכום הכולל של תגמולי המילואים לעצמאי לא יפחת מ-196 שקלים ליום, ולא יעלה על 1,441 שקלים ליום. התגמול המוגדל יינתן באופן רטרואקטיבי החל מיום 1 בינואר 2016, התשלומים הנוספים למשרתי המילואים בשנה וחצי האחרונות ישולמו עד הראשון באוקטובר.

לפני כשנה וחצי אישרה ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק של ח"כ עופר שלח (יש עתיד) להגדיל את הפיצוי לעצמאי במילואים. משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי החליטו לאמץ את הצעת החוק אבל להעביר אותה באמצעות הסכם ביניהם שיאושר בוועדת העבודה. תוקפו של ההסכם היום הוא עשר שנים, ועלות יישומו עומדת כל כ-17 מיליון שקלים בשנה.

ההנחה העומדת בבסיס ההסכם היא כי עובדים עצמאיים חשופים לפגיעה כלכלית משמעותית בזמן שירות מילואים, שכן הם פחות זמינים ללקוחות חדשים – פגישות, מענה לשאלות, הגשת הצעות מחיר וכו' – וכי עובדה זו משפיעה על הכנסתם גם בחודשים שאחרי שירות המילואים.

נציג קבוצת המילואימניקים העצמאיים: "באמצעות ההסכם הזה המדינה אומרת לנו: 'אנחנו מוקירים אתכם, לא רק במילים אלא במעשים'"

 

פגיעה כלכלית נוספת אליה חשופים עובדים אלה היא העובדה שהם מלקיחת פרויקטים שמתחילים קרוב המילואים או פרויקטים ממושכים שיחפפו לתקופת המילואים, ולכן גם בשבועות שלפני המילואים נפח העבודה שלהם מצטמצם.

"כחייל וכמפקד במילואים, אני חשוף באופן שוטף לבעיות משרתי המילואים העצמאיים אשר במשך שנים ארוכות הופלו לרעה ביחס לשאר אוכלוסיות משרתי המילואים" אמר ישי פולק, העומד בראש ועדת המילואים של הביטוח הלאומי מתוקף תפקידו כמנכ"ל התאחדות האיכרים, "עם מינויי ליו"ר הוועדה, פעלתי לשינוי הגישה בוועדת המילואים בביטוח הלאומי וביחסי הגומלין בין חבריה".

"אני שמח שזכיתי לעמוד בצומת משמעותי שאפשר לי למצות ולמקסם את ההליכים שנדרשו לתיקון עוולה היסטורית זו ולסייע למשרתי המילואים בכלל ומשרתי המילואים העצמאיים בפרט" הוסיף, "אני בטוח שעם שינוי הגישה ויחסי הגומלין בין כל המערכות הרלוונטיות, נוכל להמשיך ולקדם את תגמול משרתי המילואים".

נציג קבוצת המילואימניקים העצמאיים, יוחנן קפלינקוב אמר במהלך הדיון כי "חברים עצמאים שלי ששירתו במילואים פשטו רגל ונכנסו לחובות. הם נאלצו להוציא פטורים ממילואים כדי להציל את עצמם והעדיפו אוכל לילדים על פני תרומה למדינה. באמצעות ההסכם הזה המדינה אומרת לנו: 'אנחנו מוקירים אתכם, לא רק במילים אלא במעשים'".

נשיא לשכת ארגוני העצמאים בישראל (להב), רועי כהן אמר כי "זהו שינוי תפישה כלפי עולם העצמאים, המתבצע תודות לעיקשותו של יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף. טוב שמתקנים את העיוות ההיסטורי ויש מי שחושב על העצמאים, אשר עוזבים את העסק ולא חוזרים לחממה של שכירות בתום שירות ממושך, אלא צריכים להשלים פערים מול לקוחותיהם".

שר העבודה והרווחה והממונה על הביטוח הלאומי, חיים כץ, בירך גם הוא על אישור ההסכם. "משרתי המילואים הם נדבך משמעותי ביותר בשמירה על בטחון המדינה ואזרחיה והם ראויים לכל תגמול" אמר, "עד היום חישוב גמלת המילואים התבסס על ממוצע השכר של המשרת בשלושת החודשים שקדמו למילואים, והיום בפעם הראשונה המדינה תעניק פיצוי נוסף שנועד לסייע למשרתי מילואים עצמאים לאור ההפסדים וההוצאות הנוספות שיש להם מלבד אובדן ההכנסה בפועל כמו השכירות, התשלום לעובדים ואובן לקוחות פוטנציאלי".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!