דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / המשבר בהדסה: העליון שלח את הצדדים להליך גישור, בניגוד לעמדת ההורים

ההורים ביקשו מביהמ"ש למצוא פתרון מהיר למצב, שמקשה עליהם ועל ילדיהם | פרקליטם אמר בדיון: "לא מדובר באירוע בר גישור, העותרים שבעי גישורים ואכזבות" | השופט פוגלמן בתגובה: "לדחות הזדמנות כזו תהיה בכייה לדורות"

הרופאים המתפטרים בדיון בבית המשפט העליון בדבר המחלקה ההמה-אנטולוגית בביה״ח הדסה (צילום: טל כרמון)
הרופאים המתפטרים בדיון בבית המשפט העליון בדבר המחלקה ההמה-אנטולוגית בביה״ח הדסה (צילום: טל כרמון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בדיון בעתירת הורי הילדים המטופלים בהדסה שהתקיים היום (שלישי) בבג"ץ החליטו השופטים יורם דנציגר, נעם סולברג ועוזי פוגלמן לשלוח את הצדדים לגישור אינטנסיבי שיחל כבר מחר בבוקר. המגשר יהיה השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, שרק לפני שבועות ספורים פרש מבית המשפט העליון. בית המשפט קבע כי רובינשטיין יעביר ב-29 ביולי הודעת עדכון לבית המשפט.

העתירה הוגשה לבג"ץ בתחילת החודש ע"י עמותת "הילדים של מיקי", המייצגת מעל 300 הורים לילדים המאושפזים במחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה, ובה הם דורשים להורות למשרד הבריאות להקים מחלקה המטו-אונקולוגית בבית החולים שערי צדק. זאת, לאחר שרופאי המחלקה בהדסה התפטרו במחאה על היעדר תנאים הנדרשים לטענתם למתן טיפול רפואי ראוי במחלקה – מה שגרם להיעדר מענה רפואי הולם לילדים חולי סרטן באיזור ירושלים. בנוסף דרשו ההורים לפטר את מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין ולפתוח בחקירה פלילית כנגדו וכנגד שר הבריאות יעקב ליצמן, עקב התנהלות בלתי תקינה לטענתם, שבה קידם בית החולים השתלות מח עצם לתיירים כמרכז רווח שבאה על חשבון הטיפול בילדים המאושפזים.

ההחלטה על גישור התקבלה על אף התנגדות ההורים, שביקשו כי בית המשפט לא ידחה את החלטתו בעניין, ויורה על פתרון מהיר למצב שמקשה מאוד עליהם ועל ילדיהם. עוד ציינו העותרים כי הם "שבעי-גישורים" שלא הובילו לפתרון הרצוי. עו"ד אליעד שרגא, המייצג את ההורים, ציין בפני השופטים כי "העתירה הוגשה לפני חודש, והיה ידוע שהעתירה הזו נוסכת בתוכה משבר לאומי אחד גדול, והעתירה הזו התבקשו בה לא פחות מחמש בקשות להקדמת הדיון פעם אחר פעם ולצערנו הן נדחו, וזאת כשהטיפול בילדים לא מתבצע וההורים יושבים באוהל המחאה ושובתים רעב." שרגא הוסיף כי "לא מדובר באירוע בר גישור, העותרים שבעי גישורים ואכזבות. אנחנו נאלצים לדחות את ההצעה של כבודכם לגישור".

השופט עוזי פוגלמן הגיב לדברים ואמר כי "תמונת המציאות מורכבת, ובגישור אפשר להגיע לקרוב למאה אחוז ובהחלטה משפטית מוגבל יותר. לדחות הזדמנות כזו תהיה בכייה לדורות".

הרופאים המעורבים לא הביעו עמדה מעשית בנוגע לסוגיית הגישור, וזאת על אף שציינו בעבר כי יסכימו למהלך. משרד הבריאות, מצידו, בירך על ההחלטה.

הורי הילדים החולים מכריזים על שביתת רעב בבית המשפט העליון בדבר המחלקה ההמה-אנטולוגית בביה״ח הדסה (צילום: טל כרמון)
הורי הילדים החולים מכריזים על שביתת רעב בבית המשפט העליון בדבר המחלקה ההמה-אנטולוגית בביה״ח הדסה (צילום: טל כרמון)

המפגש של כל הצדדים המעורבים במשבר בבית המשפט היה טעון ביותר. כשמנכ"ל בית החולים הדסה פרופ' רוטשטיין נכנס לאולם, צעקו לעברו ההורים קריאות שונות והאשימו אותו בכך שהוא פוגע בחיי ילדיהם. קריאות דומות הופנו לעבר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. כמו כן, לפני שהחל הדיון התמוטטה אחת מהאמהות השובתות רעב באולם. בסיום הדיון התפרצו המשפחות על פרופ' רוטשטיין ומאבטחים ליוו אותו החוצה תוך שהם הודפים את הקהל מסביב.

שתי תפיסות סותרות

מהמאבק בין הדסה לרופאים ולמשפחות ניתן ללמוד כיצד יחסים בלתי פורמליים, המבוססים על אמון ותקווה, לא מצליחים להתקיים במסגרת המדינה. בתהליך הטיפולי שבין המשפחות לרופאים נרקם משהו שהוא מעבר לחוזה העסקה ולמדיניות שקובע משרד הבריאות.

לשתי התפיסות הללו קשה עד בלתי אפשרי להתקיים במקביל במשבר הזה, ולכן ברור מדוע משרד הבריאות סימן את הקו האדום שלו כתמיכה בהדסה ובמנכ"ל בית החולים. המדינה איננה יכולה להסתכן בכך שמקומה יתערער, דבר שעלול להחליש את כוחה.

מנגד עומדים הרופאים ומשפחות החולים, שאינם מצליחים לתווך את מערכת האמון שנוצרה ביניהם, ומשתמשים במה שיצליח לגייס את תמיכת הציבור – בין אם זה הטחת האשמות קשות במנכ"לים רוטשטיין ובר סימן טוב, שביתת רעב או מכתבים מרגשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!