דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנק ישראל

בנקים / בנק ישראל: ירידה חדה במחירי הדיור תסכן את הבנקים

בנק ישראל: התחרות הגוברת בשוק ההלוואות עלולה להגדיל את בועת האשראי. דוח שפרסם אתמול בנק ישראל מצביע על המשך עלייה בשיעור האשראי שנלקח לנדל"ן | כלכלני בנק ישראל מזהירים כי ירידה חדה במחירי הדיור תסכן את הבנקים

מטבעות (צילום: shutterstock)
מטבעות (צילום: shutterstock)
יונתן קירשנבאום

המערכת הפיננסית, ובייחוד הבנקים, חשופים מאוד לשינויים שוק הדיור, כך עולה מדו"ח היציבות הפיננסית שפירסם אתמול (שלישי) בנק ישראל. זאת מאחר והלוואות לצורך דיור, בעיקר משכנתאות, והלוואות לצורך השקעה בנדל"ן מהוות חלק גדול מהשקעות המוסדות הפיננסיים. כך, במקרה של אי יכולת הלווים לעמוד בהתחייבויותיהם, חשופות המוסדות הפיננסיים להפסדים ולערעור יציבות המערכת כולה.

מהדו"ח עולה כי ניכרת עליה באשראי הניתן למשכנתאות ולענף הנדל"ן והבינוי. חלקו של אשראי זה מתוך סך האשראי הניתן למגזר הפרטי הלא פיננסי עלה מ-40% בשנת 2008 ל-52% ב-2016. בנוסף, 45% מהאשראי הבנקאי ניתן למשכנתאות וענף הנדל"ן והבינוי. כך, הפסדים גדולים הקשורים לשוק הדיור עשויים להיות איום על יכולתם של הבנקים לעמוד בהתחייבויותיהם, ולהוות סיכון למערכת הפיננסית כולה.

עוד עולה מהדו"ח כי מאז שנת 2009 ניכרת עליה במחירי הדירות, אם כי מגמה זו התמתנה בחודשים האחרונים.  מגמה זו מצטרפת למגמת העלייה באשראי הניתן למשקי הבית שלא לצורכי דיור. לפני שבועיים דווח כי כמות האשראי הניתן למשקי הבית (לא כולל אשראי לדיור) עלה בכ-20%.

בדו"ח קושר בנק ישראל בין העלייה בשתי מגמות אלו ליישום "החוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות בשוק הבנקאות בישראל", הנכנס לתוקף בתחילת 2017 ומיישם את המלצות ועדת שטרום. חלקו העיקרי של החוק מפריד את שתי חברות האשראי אשר נמצאו בבעלות הבנקים הגדולים, והופך אותן למתחרות נוספות בשוק האשראי. עפ"י הדו"ח, התחרות המוגברת עשויה להוביל להגדלת היקף האשראי למשקי הבית ובכך להכניס את משקי בית אלו לחובות נוספים. רמות גבוהות של חוב עשויים לסכן את יכולתם של משקי הבית לעמוד בכל התחייבויותיהם.

תמונת מצב זו מציבה את השוק הפיננסי בסיכון, כך עפ"י הבנק. הדו"ח מזהיר מתרחיש בו זעזוע חיצוני עשוי לפגוע ביכולתם של משקי הבית לעמוד בהתחייבויותיהם על הדיור לבנקים. במצב זה עשויים לעמוד הבנקים בהפסדים גדולים על הלוואות לדיור, ולסכן את יציבותם.

בנק ישראל (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
בנק ישראל (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).

תרחיש נוסף העולה מהדו"ח הוא ירידה חדה בערך הדירות. במצב כזה גובר הסיכון למגזר הפיננסי היות והדירות משמשות כביטחונות למול ההלוואות. משמעות הדבר הוא כי במקרה והלווה איננו עומד בהתחייבותו עובר הנכס לידי הבנק לצורך החזר החוב בתהליך הנקרא "מימוש נכסים". עם זאת, במידה וערך הנכס ירד מתחת לערך הלוואה, מדובר בכל זאת בהפסד לבנק.

אם זעזוע יוביל לעלייה חדה בריבית או לפגיעה משמעותית בהכנסות הלווים, הוא עלול לפגוע בבנקים החשופים אליהם. אם תרחיש כזה יוביל גם לירידה חדה במחירי הדירות, הוא עלול לפגוע בנקים במידה משמעותית עוד יותר, עקב הפגיעה בביטחונות שבידיהם והקושי לממש נכסים רבים תוך זמן קצר", כך נכתב בדו"ח.

יש לציין כי על אף הסכנה שבתרחיש הפגיעה ביציבות הפיננסית הכללית, קיימת סכנה נפרדת של פגיעה במשקי הבית. ישנו תרחיש בו נשמרת היציבות הפיננסית ע"י מימוש נכסיהם של לווים, כלומר – עיכול נכסים מסיבי. במסגרת תרחיש זה מדובר בפגיעה קשה בלווים, אשר מאבדים במצב זה את הנכס בו השקיעו. בנוסף, העמקתם של רמות החוב בהם נמצאים משקי הבית מהווה נטל על משפחות אשר הולכות ומעמיקות את תלותן באשראי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!