דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

ספורט / שחקניות כדורגל הנשים ברחבי העולם דורשות שכר שווה לזה של השחקנים

מאוסטרליה עד ניגריה, קבוצות כדורגל נשים שבתו בשנה האחרונה במאבק על תנאיהן | נבחרת סקוטלנד, האחרונה לשבות, תשתתף באליפות אירופה הקרובה, לאחר שדרישות השחקניות נענו

שחקניות נבחרת אוסטרליה (צילום ארכיון: AP Photo/Arisson Marinho).
שחקניות נבחרת אוסטרליה (צילום ארכיון: AP Photo/Arisson Marinho).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אליפות אירופה בכדורגל נשים תפתח בעוד פחות משלושה שבועות בהולנד. 16 נבחרות הבטיחו את השתתפותן ביורו הקרוב, כשרוב השחקניות שישתתפו בטורניר, יודעות שזהו כנראה רגע השיא בקרירת המשחק שלהן. למרות הצפייה האדירה לתחילת הטורניר, רק ביום שבת האחרון הודיעה נבחרת סקוטלנד שהיא תשתתף בטורניר אליו העפילה. הסיבה לאי הבהירות בדבר השתתפותה של הנבחרת מהאי הבריטי, היא העובדה ששחקניות הנבחרת שבתו במחאה נגד התאחדות הכדורגל הסקוטית.

ביום שבת הגיעה לסיום שביתת שחקניות הכדורגל של נבחרת סקוטלנד, לאחר שהתאחדות הכדורגל הגיעה לסיכום עם שחקניות הנבחרת, בדבר יצירת תנאים טובים יותר לשחקניות. זה נשמע כמעט בלתי הגיוני שנבחרת כדורגל לאומית צריכה להכריז על שביתה, כדי להצליח לקבל תנאי עבודה טובים במדי הנבחרת הלאומית, אבל בעולם כדורגל הנשים זוהי תופעה די נפוצה. רבות מהתאחדויות הכדורגל אינן מוכנות להשקיע מתקציבי הענק שלהן בפיתוח התשתיות, פרסום ויצירת רווחים המכוונים אל הנבחרות הלאומיות לנשים.

סגל הנבחרת מוכרז לאחר סיום המאבק

בשנת 2015 נבחרת אוסטרליה, אחת הנבחרות הטובות בעולם, הייתה החלוצה והחליטה לשבות, לאחר שרוב שחקניות הנבחרת לא הצליחו להתפרנס מהיותן שחקניות כדורגל. השחקניות הרוויחו שני שליש בלבד ממשכורת המינימום כשחקניות הנבחרת, ונאלצו לעבוד בעבודה נוספת כדי להתקיים. השיא היה כשקפטנית המשנה, ג'יו פיטרס, עבדה כמנקה כדי להצליח לסגור את החודש. לאחר ההצלחה האדירה לה זכו שחקניות נבחרת אוסטרליה כשהצליחו לעלות את תנאיהן, ב-2016 גם שחקניות נבחרת ניגריה שבתו, וזאת לאחר שלא קיבלו את דמי הזכייה שהובטחו להן באליפות אפריקה.

באותה השנה גם נבחרת הוקי קרח נשים הצטרפה למאבק, ולפני אליפות העולם ב-2017 בהוקי קרח, שתי הנבחרות זכו לשיפור משמעותי בתנאיהן. באפריל השנה הכריזה נבחרת אירלנד על שביתה, לאחר ששחקניות הנבחרת היו מחליפות אימוניות עם שחקני קבוצות נוער, ונאלצו להחליף בגדים בשירותים ציבוריים לפני משחקים.

למרות ששחקניות נבחרת סקוטלנד הופיעו למשחק הידידות נגד שבדיה ב 7 ביוני (1:0 לשבדיה), הן עמדו על כך שאם התאחדות הכדורגל הסקוטית לא תענה לדרישותיהן, הן לא יופיעו לטורניר האירופאי. אין ספק שזאת בעיה להשתמש באירוע הספורט הגדול באירופה כאיום במטרה לקבל את המגיע להן, אך האם יש להן ברירה אחרת?

 השער במשחק מול שבדיה
https://twitter.com/WSUasa/status/874684666506248196

הסקוטיות, כמו בכל המקרים הקודמים, זכו לתמיכה ציבורית רחבה. הציבור מבינה כי התאחדויות הכדורגל המקומית אינן גוף חובבני, ויש ביכולתן להגדיל בקלות את התמיכה הכלכלית והחשיפה הציבורית לכדורגל הנשים במדינה, אם ירצו בכך. לא הייתם מאמינים ששחקן נבחרת אוסטרליה ינקה שירותים למחיתו או שחקן נבחרת אירלנד, רובי קין לדוגמה, יחליף בגדים לפני משחק בינלאומי בשירותים ציבורים.

לאחר ההסכם, אמרו שחקניות הנבחרת זהו רגע היסטורי בדרך להשגת שוויון. שחקנית הנבחרת, האולי לאודר, אמרה – "אנו שמחות שזה נגמר. כעת אנו יכולות באמת להתרכז בהכנות ליורו, כאשר גם נבחרת הנשים והתאחדות הכדורגל הסקוטית מצפים לזה."  השוויון עדיין רחוק, אך המציאות בה יותר ויותר מועדונים משקיעים משאבים רציניים בפיתוח כדורגל הנשים, יותר ערוצים ועיתונים בעולם מסקרים את כדורגל הנשים ונבחרות הנשים ברחבי הגלובוס, והשחקניות עצמן נעמדות ודורשות זכויות שוות, מצביעה על התקדמות לעבר ההכרה לה ראוי כדורגל הנשים. בטח כשמדובר באחד מתחומי הספורט הטובים בעולם.

תמונה חגיגית של מאמנת וכוכבות הנבחרת

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!