דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / טורקיה מתכננת להיכנס שוב לקרבות בסוריה - אבל מה המטרה שלה?

בזמן שהטורקים עצמם טוענים כי הם מתכננים לכבוש את החבל הכורדי עפרין, סוכנות הידיעות הסורית טוענת כי צבא טורקיה עתיד להכנס דווקא למחוז אדליב, בו מבוססים המורדים הג'יהאדיסטים | האם מדובר בלחץ אמריקאי או רוסי?

טנק טורקי בגבול סוריה ב-3/9/2016 (צילום: סוכנות AP).
טנק טורקי בגבול סוריה ב-3/9/2016 (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

טורקיה מתכננת להכנס שוב לסוריה, השאלה היא לאן ובשביל מה. בעוד הממשל הטורקי טוען שצבא טורקיה יכבוש את החבל הכורדי עפרין (הקנטון המערבי של רוג'בה) סוכנות הידיעות הסורית טוענת כי טורקיה תכנס למחוז אדליב בו מבוססים המורדים הג'יהאדיסטים. בינתיים החלה טורקיה במבצע צבאי נגד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים בהנהגת הכורדים דווקא בשעה שאלה עסוקים בשחרור א-רקה בירת דאעש.

מזה כמה ימים צבא טורקיה מעביר טנקים, משאיות, ארטילריה וציוד כבד רב לעבר החזית הסורית במטרה לפתוח במבצע נרחב לכיבוש עפרין מידי הכורדים. האמריקאים מודעים לתכנית של טורקיה ופועלים מאחורי הקלעים. אין להם אינטרס שטורקיה תפגע בבת בריתם הנאמנה ביותר בסוריה, דווקא בזמן המבצע בא-רקה. יתכן כי טורקיה מעבירה את הכוחות רק בשביל ללחוץ על ארה"ב ואולי גם על רוסיה, ולא בהכרח בשביל לפלוש לעפרין. ראשי הצבא הכורדי בעפרין טוענים שאינם יודעים מה עמדתה של רוסיה, שרק לפני חודשיים הכניסה כוחות לעפרין על מנת להגן על הכורדים מהתקפות טורקיה. גם עמדתו של אסד לא ברורה, הוא פותח וסוגר את הכביש בין עפרין לחלב בהתאם למצב העניינים בזירת א-רקה.

המועצה הצבאית של מנביג' מהכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) הודיעה אתמול (שלישי) שארה"ב פרסה כוחות בתל אביעד על רקע ההכנות שטורקיה עורכת לפלוש לרוג'בה. "המתקפה על קובני הייתה תחילת המפלה של דאעש. התקפה על עפרין תיהיה הסוף של טורקיה". אמר אחד המפקדים הכורדים.

מקורות מסרו אתמול לסוכנות הידיעות הסורית כי בעוד שבוע צבא טורקיה יכנס למחוז אידליב, הנשלט כולו בידי המורדים, ויבנה בו 3 בסיסים צבאיים. הבסיס הראשון בקצה הדרומי של המחוז באזור חאן שייחון, בגבול עם מחוז חמת. הבסיס השני בסביבת ג'סר אל-שע'ור והשלישי בסביבת העיירות השיעיות כפריא ואל-פועה בצפון המחוז. הכניסה של צבא טורקיה תלווה בלוחמים מפלגי המורדים הג'יהאדיסטים בני בריתה שלקחו חלק במבצע "מגן הפרת" ומבוססים בצפון מחוז חלב. לפי הדיווח ישרתו בבסיסים כ-1,500 לוחמים וכן רכבים ומשורינים. זרוע אל-קאעידה בסוריה "תחריר אל-שאם" המבוססת היטב במחוז אדליב מנסה לתאם עם טורקיה את כניסתה למחוז כדי למנוע התנגשות צבאית. עוד נמסר כי טורקיה איימה על תחריר אל-שאם שאם תתנגד למהלך אזי צבא טורקיה "מסוגל להשמיד אותה".

הדיווח מגיע לאחר שטורקיה העבירה כוחות צבא וציוד כבד רב לאזור המערבי של הגבול הסורי בשבועות האחרונים. בין הציוד שהועבר נצפו עשרות טנקים, משאיות, נגמשים ועוד רכבים משוריינים. טורקיה אמרה כי הכוחות מיועדים לכבוש את עפרין, תל אביעד ותל ריפאת מידי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF). אתמול צבא ארה"ב נראה מסייר בתל אביעד לצד כוחות ה-SDF ושר ההגנה האמריקאי אמר כי חימוש הכורדים בסוריה ימשך גם לאחר הבסת דאעש, זאת בניגוד לפרסומים טורקיים על התחייבות של ארה"ב להפסיק לחמש את הכורדים לאחר שהעיר א-רקה תכבש מידי דאעש.

אמש החלה טורקיה להפציץ בארטילריה עיירות וכפרים באזור תל ריפאת המצויים בשליטה כורדית. הפצצות מסוג זה התרחשו פעמים אינספור בשנתיים האחרונות, אך נראה כי הפעם מדובר בתחילתו של מבצע רחב יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!